دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

محمد بن سلمان کجاست؟

یک ماه پیش در یکی از کاخ‌های آل سعود صدای تیراندازی گسترده‌ای به گوش رسید و پس از آن دیگر «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی در قاب هیچ دوربین و رسانه‌ای حاضر نشده است.
کد خبر: ۲۹۱۹۵۴
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۵ - 20May 2018

راز غیبت محمد بن سلمان افشا می‌شود؟؟به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، بامداد شنبه اول اردیبهشت ماه سال جاری در اطراف یکی از کاخ‌های پادشاهی در منطقه «الخزامی» عربستان صدای تیرانداری به گوش رسید و پس از آن منطقه به تصرف نظامیان سعودی درآمد؛ این اتفاق شروعی بر گمانه‌زنی‌ها درباره محمد بن سلمان ولیعهد عربستان شد. در شبکه‌های اجتماعی تصاویر و فیلم‌هایی به اشتراک گذاشته می‌شد که نشان از تردد تانک‌ها و زره‌پوش‌ها در اطراف کاخ سلطنتی آل سعود می‌داد. نقطه اشتراک فیلم‌های بارگزاری شده در فضای مجازی، صدای آتش سلاح‌های سنگینی بود که میان گارد سلطنتی و گروهی که هنوز هویت آن‌ها افشا نشده، رخ داده است.

نکته قابل توجه فردای آن‌روز اتفاق می‌افتاد. مقامات سعودی پس از ساعت‌ها تاخیر اعلام می‌کنند که یک «آی پهپاد» از نوع «هلی‌شات» در اطراف کاخ دیده شده است و این تیراندازی‌ها فقط به خاطر سرنگونی این پهباد بوده است. با استناد به مدل پهپادی که اعلام شده است به این نتیجه می‌رسیم که این پهپاد نوعی اسباب بازی کودکان امروزه است و حتی در کشورمان این پهچاد‌ها از استقبال خوبی در بین کودکان و نوجوانان برخوردار بوده است. موضوع قابل تامل این است که چند ساعت تیراندازی با سلاح‌های سنگین و حضور تانک‌ها و زره پوش‌ها فقط به خاطر سرنگونی یک پهباد بوده است که اگر این موضوع حقیقت داشته باشد نشان از پوشالی بودن ادعا‌های عربستان مبنی بر دارا بودن قدرت برتر نظامی منطقه است.

از زمانی که محمد بن سلمان به راس کار آمده است به حضور مداومش در رسانه‌ها، انجام مصاحبه‌های متعدد، اظهارنظر‌های گوناگون در شبکه‌های اجتماعی عادت کرده بودیم؛ ولی تاکنون حدود 30 روز می‌گذرد که وی را در هیچ رسانه‌ای مشاهده نکرده‌ایم که این امر را نمی‌توان عادی و یا تصادفی قلمداد کرد.

محمد بن نایف ولیعهد سابق عربستان با انتشار پیام‌هایی، وضعیت فعلی عربستان را به باد نقد گرفته است. در بخشی از این اظهارات می‌خوانیم که «بن‌سلمان به علت کوته‌فکری‌های سیاسی و شیوه تعامل با مردم در واقع با سرنوشت کشور بازی و موجودیت عربستان را تهدید می‌کند. اهمیت مسجد‌الاقصی به لحاظ دینی، وجدانی، سیاسی و عاطفی کمتر از حرمین شریفین نیست و تا‌کنون سابقه نداشته است که یکی از پادشاهان و شاهزادگان و سران کشور‌های عربی و اسلامی در قبال قدس و مسجد‌الاقصی کوتاهی کرده و اقدام خود را هم علنی کنند؛  ولی بن‌سلمان و اطرافیان او این کار را کرده‌اند. باید بدانیم که قدس پایتخت ابدی فلسطین است».

ولیعهد سابقی که در حبس خانگی به سر می‌برد و جز در موارد محدود امکان برقرای ارتباط با بیرون از قصر خود را ندارد، بیان این اظهار نظر‌ها و حملات علیه محمد بن سلمان عجیب و شگفت‌انگیز به نظر می‌رسد. با توجه به سابقه محمد بن سلمان به این نتیجه می‌رسیم که وی اصلا عقیده‌ای به منتقدین سیاست‌های خود ندارد و با آن‌ها به مثابه دشمنانش برخورد می‌کند؛ بنابراین می‌توان استدلال کرد که احتمال دارد محمد بن سلمان از نظام قدرت کنار گذاشته شده که بن نایف جرات گفتن این حرف‌ها را پیدا کرده است.

«مایک پمپئو» وزیر خارجه جدید آمریکا که در اولین سفر کاری خود به عربستان سعودی عزیمت کرد؛ غایب اصلی این دیدار باز هم بن سلمان بود. در این سفر عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان با همتای خودش دیدار و نشست خبری برگزار کرد؛ ولی رسانه‌های سعودی از دیدار بن سلمان و مایک پمپئو در پشت در‌های بسته خبر دادند، اما تصاویر و فیلمی از دیدار منتشر نکردند. با بازخوانی سفر رکس تیلرسون وزیر خارجه سابق آمریکا به عربستان پی می‌بریم که ولیعهد او را در این سفر همراهی کرده بود.

اتفاقات اخیر دنیای اسلام؛ از تظاهرات بازگشت، کشتار فلسطینیان و انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس را شاید بتوان دلیل غیبت رسانه‌ای بن سلمان دانست. بن سلمان که در گذشته برای صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغالی حق حیات قائل شده بود حالا شاید تنها راه خود را سکوت و غیبت رسانه‌ای می‌داند. در سوی مقابل و حائز اهمیت تماس تلفنی سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان با محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین این حملات را محکوم کرد و خاطرنشان کرد که «ما جنایات اسرائیل را در حق ملت فلسطین محکوم می‌کنیم. عربستان در کنار فلسطینی‌ها برای پس گرفتن حقوقشان در زمینه تشکیل کشور مستقل خود به مرکزیت قدس ایستاده است.»

روز‌های اخیر برخی کابران فضای مجازی با انتشار هشتگ «#وفاة_ولی_العهد» از فوت محمد بن سلمان خبر دادند. در ادامه بعضی از توییت‌هایی که توسط عربستانی‌ها منتشر شده است را می‌خوانیم: «ساعتی پیش محمد بن سلمان بر اثر جراحات شدید در ناحیه سینه در بیمارستان نیرو‌های گارد ملی ملک فهد فوت کرد»، «با وجود اینکه از زمان حادثه تیراندازی در نزدیکی کاخ پادشاهی تا به حال کسی ولیعهد را ندیده است؛ اما من دلم نمی‌خواهد خبر فوت وی را باور کنم.» و «انتشار خبر وفات ولیعهد سعودی قطعا جنگ و جدل گسترده‌ای در بین شاهزادگان بر پا خواهد کرد.» این‌ها تنها گوشه‌ای از واکنش‌های مردم است. اگر خبر فوت بن سلمان حقیقت داشته باشد باید در آینده شاهد جنگ گسترده‌ای بین شاهزادگان سعودی را باشیم لذا باید دید و منتظر ماند که چه سرنوشتی مردم عربستان را تهدید می‌کند.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار