مستندساز لبنانی در گفت‌وگو با دفاع پرس:

سینمای ایران را با «بوی پیراهن یوسف» حاتمی‌کیا می‌شناسم/ کشف فیلمسازان جدید در جشنواره رسام

بلال خریس با بیان اینکه جشنواره فیلم کوتاه رسام به کشف فیلمسازان جدید منجر خواهد شد، گفت: سینمای ایران را با «بوی پیراهن یوسف» حاتمی‌کیا می‌شناسم.
کد خبر: ۲۹۲۲۶۲
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۹ - 22May 2018

«بلال خریس» مستندساز و داور بخش بین‌الملل نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه مقاومت رسام در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، با اشاره به سطح کمّی و کیفی آثار رسیده به این جشنواره اظهار داشت: فیلم‌های قوی و بزرگی با تکنیک خوب و حرفه‌ای به جشنواره رسام رسیده بود که می‌توانیم بگوییم این جشنواره خیلی تاثیرگذار و موفق بوده است.

وی درباره نوع نگاه هنرمندان بین‌المللی به مقوله مقاومت منطقه گفت: خرمشهر میزبان جشنواره رسام، نماد مقاومت است که آثار جا مانده از آن نیز هنوز در موزه خرمشهر دیده می‌شود. من در چهره همه شرکت کنندگان کشورهای مختلف تاثیرگذاری موزه خرمشهر را دیدم.

این مستندساز بیان کرد: فیلمسازان در این جشنواره خودشان را در مکانی احساس کرده‌اند که مربوط به مقاومت است؛ جایی که شبیه به فیلم‌هایشان است.

 خریس گفت: ایران معروف به پشتیبانی از جبهه مقاومت است که از همه ابعاد مقاومت حمایت می‌کند. جشنواره رسام نیز در این حیطه است؛ این جشنواره که فیلمسازان جدیدی را کشف می‌کند، باید برای کارگردانان برگزیده فرصت‌های حقیقی تولید اثر ایجاد کند، نه فقط به لوح یادبود و عکس اکتفا کند، بلکه باید به آن‌ها مجال داد و پشتیبانی کرد تا بتوانند کار جدید انجام دهند.

وی درباره قدرت رسانه‌ای جریان مقاومت در برابر رسانه‌های جبهه دشمن بیان کرد: قدرت فیلم‌های جبهه مقاومت در مقابل استکبار و اسرائیل طرح و بیان انسان، آزادی و حقوق بشر است. چون این فیلم‌ها در موضوع دشمنان اسرائیلی و تکفیری ساخته می‌شود.

داور بخش بین‌الملل نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه مقاومت رسام اذعان کرد: جبهه مقاومت اهمیت زیادی به تبلیغات و جنبه رسانه‌ای نداده، در حالی که رسانه می‌تواند خیلی از سلاح اثرگذارتر باشد. اثرگذاری یک عکس برابر هزار گلوله است.

این مستندساز درباره جشنواره رسام عنوان کرد: این جشنواره یک اتفاق خوب بود که مطمئنم در دوره‌های بعدی خیلی بهتر خواهد بود. فیلم‌های نمایش داده شده انتظارات ما را برآورده کرد، اما جشنواره به لحاظ تبلیغاتی ضعیف بود چرا که باید به لحاظ تبلیغاتی بیشتر به این جشنواره پرداخته می‌‌شد، چون خرمشهر برای مخاطبین بین المللی مهم است.

خریس ویژگی سینمای ایران را پرداختن به مسئله انسان دانست و افزود: فیلم‌های ایرانی بر وجدان انسان تاثیرگذارند و حس زیبایی دارند؛ برخلاف فیلم‌های هالیوودی که جلوه‌های بزرگ‌نمایی دارند و هدف و ایده فیلم را خیلی زیبا نشان می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: من در لبنان فیلمی درباره موسیقی ایرانی ساختم وقتی که آن را پخش کردم همه متعجب شدند که آیا ایران موسیقی دارد! شبکه الجزیره درباره نوع موسیقی ایران بهت زده شد. ایران باید هنر و سینمایش را به دنیا معرفی کند. ما سینمای ایران را با فیلم‌های ابراهیم حاتمی کیا می‌شناسیم، نباید ایران در منطقه تنها با قدرت سیاسی شناخته شود، بلکه هنر و سینمای ایران نیز باید به جهان معرفی شود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها