نقش رزمندگان استان فارس در آزادسازی خرمشهر

رزمندگان استان فارس با حضور مؤثر خود، جزو اولین رزمنده‌هایی بودند که وارد خرمشهر شدند و عملیات آزادسازی این شهر را به سرانجام رساندند.
کد خبر: ۲۹۲۳۲۶
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۴:۵۰ - 23May 2018

نقش رزمندگان استان فارس در آزادسازی خرمشهربه گزارش خبرنگار دفاع پرس از شیراز، استان فارس با داشتن ۲۰۰ هزار رزمنده، جانباز، ایثارگر و شهید، نقش مؤثر و سازنده‌ای در دوران دفاع مقدس را به خود اختصاص داده است.

یکی از شاخص‌های در قله بودن استان فارس در دوران حماسه، تقدیم ۱۵ هزار شهید و حضور بیشترین یگان‌های نظامی آن در دفاع مقدس است.

عملیات «بیت‌المقدس» نیز که به آزادسازی خرمشهر انجامید، از جمله عملیات‌هایی است که رزمندگان این استان در آن ایفای نقش داشته‌اند.

با بهره‌گیری از تحقیق «احمد سرکوبی» از رزمندگان این استان، نقش رزمندگان فارس در مرحله سوم عملیات «بیت‌المقدس» را بررسی می‌کنیم.

نقش رزمندگان استان فارس در مرحله سوم عملیات «بیت‌المقدس»

پس از اتمام عملیات فریب در فکه، با اعلام آمادگی از طرف فرماندهی، رزمندگان تیپ «امام سجاد (ع)» جهت شرکت در مراحل بعدی عملیات عظیم «بیت‌المقدس» بر اساس دستور قرارگاه، ظرف مدت ۴۸ ساعت با هلی‌کوپتر و دیگر وسایل نقلیه به جبهه‌های جنوب اعزام شدند.

متعاقب آن، دیگر گردان‌های یگان‌های شرکت‌کننده در فکه نیز پس از بازسازی مجدد به تیپ پیوستند و درحالی‌که دیگر یگان‌ها به علت گستردگی عملیات خسته شده بودند، به یاری آن‌ها شتافتند.

به‌منظور سازمان‌دهی گردان‌های مذکور، مقر شهید باهنر و کارخانه «نورد» اهواز انتخاب و مقر عقبه تیپ نیز در ۲۵ کیلومتری خرمشهر مشخص شد.

علاوه بر تیپ ۳۵ امام سجاد الله، تیپ‌های ۳۳ المهدی (عج)، جوادالائمه و ۴۱ ثارالله نیز تحت امر قرارگاه فجر بودند.

گردان‌های سازمان‌دهی شده جهت شرکت در مرحله سوم عملیات «بیت‌المقدس» عبارت از ۹۰۷ گردان «علی‌رضا رفاهیت»، گردان «محمد الوانی» و «هاشم اعتمادی» و گردان‌های «کریم شایق» و «جعفر راحمی حقیقی» که با ارتش ادغام‌ شده بودند را می‌توان نام برد.

گردان «حسین صحرائیان» و گردان «سید وحید» به‌عنوان گردان‌های احتیاط از دیگر یگان‌های شرکت‌کننده در عملیات بود.

گردان «احمد خادم‌الحسینی»  نیز دیگر یگان شرکت‌کننده در این مرحله بود که پس از مأمور شدن به تیپ امام حسین (ع) به منطقه «زید» اعزام و از همان محور وارد عملیات شدند و «خادم الحسینی» در همین منطقه به شهادت رسید.

شرح عملیات

وضعیت تیپ امام سجاد (ع) در عملیات این‌گونه بود که در این مرحله از عملیات، تحت امر قرارگاه فجر در ۱۳ کیلومتری خرمشهر و در مقابل خطوط پدافندی دشمن مستقر شد و درحالی‌که در جناحین، تیپ‌های ۱۴ امام حسین (ع) و نجف اشرف (در جناح چپ) و تیپ‌های ولیعصر (عج) و ۲۷ محمد رسول‌الله (در جناح راست) حضور داشتند، آماده شرکت در این مرحله از عملیات شد.

این گزارش که با یاری‌گرفتن از تحقیق «احمد سرکوبی» از رزمندگان استان فارس به نگارش درآمده است، نحوه حضور نیرو‌ها در مرحله سوم عملیات «بیت‌المقدس»، یگان‌های شرکت‌کننده و شرح عملیات پرداختیم.

شروع عملیات

سرانجام مرحله سوم عملیات «بیت‌المقدس» رأس ساعت ۱۰ شب اول خردادماه سال ۱۳۶۱ با رمز مقدس «یا علی بن ابی‌طالب (ع)» آغاز شد.

در آن محور عملیاتی که رزمندگان تیپ امام سجاد (ع) حضور داشتند و در بدو امر، تیپ المهدی که مأمور شکستن خطوط دشمن و پیشروی در عمق بود، عملیات خود را به خاطر ازدیاد موانع به‌ کندی، ولی با موفقیت به اتمام رساند.

بلافاصله گردان «شایق» وارد عمل شد و باوجود آن‌که در ابتدا از مسیر اصلی خود منحرف می‌شوند، با شلیک گلوله‌های منور، نیرو‌های خود را به‌طرف پل چوبی و نهر عرائض هدایت می‌کنند و در ساعت ۴:۳۰ صبح، پس از درگیری با دشمن، خود را به پل نو می‌رسانند.

در جناح چپ، گردان «الوانی» ضمن عبور از نهر «عرائض» با دشمن درگیر می‌شود که پس از مدت کوتاهی، عده‌ای از آن‌ها به محاصره دشمن می‌افتند و متحمل تلفات سنگینی می‌شوند، ولی با ادامه مقاومت رزمندگان و به دنبال انهدام مقر فرماندهی نیرو‌های عراقی که این کار توسط «محمود دلائلی» با توپ ۱۰۶ صورت گرفت؛ حلقه محاصره شکسته می‌شود و عده زیادی از بعثی‌ها به اسارت درمی‌آیند و مابقی نیز اقدام به فرار می‌کنند.

در ساعات اولیه صبح، نیرو‌های عراقی از ۲ محور «شهرک ولی‌عصر» و «پل نو»، اقدام به تک می‌کنند که با مقاومت سرسختانه گردان «شایق» و ۲ گروهان از گردان «سید وحید حسینی» باتحمل تلفات سنگین مجبور به عقب‌نشینی می‌شوند.

متعاقب آن، گردان رفاهیت پس از عبور از دهکده عرائض و نهر عرائض خود را به جاده شلمچه - خرمشهر می‌رسانند و با عبور از پل نو، همراه با دیگر نیرو‌های باقی‌مانده از گردان «شایق»، به سمت نخلستان‌های کنار اروندرود پیشروی می‌کنند و با رساندن خود به اروندرود، مسیر عقبه دشمن را مسدود می‌کنند و ضمن سرنگونی یک فروند بالگرد عراقی باقیمانده، عراقی‌ها را که در حال فرار از طریق اروندرود بودند را به اسارت خود درمی‌آورند.

به‌ این‌ ترتیب و با عقیم ماندن آخرین تلاش‌های دشمن در مقابله با رزمندگان اسلام و پس از گذشت ۵۷۴ روز از اشغال شهر مقاوم و شهیدپرور خرمشهر که به آن نام خونین‌شهر داده‌شده بود، سرانجام این شهر در روز سوم خردادماه ۱۳۶۱ آزاد شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار