اشتیاق غرب برای ادامه مذاکرات هسته ای با ایران

کاترین اشتون :ما واقعا خواهان آن هستیم که خیلی سریع برای حل مسئله هسته ای ایران وارد عمل شویم.
کد خبر: ۲۹۳۹
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۵ - 09September 2013

اشتیاق غرب برای ادامه مذاکرات هسته ای با ایران

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس ،کاترین اشتون در نشست وزیران امور خارجه عضو اتحادیه اروپا روز جمعه در لیتوانی گفت که در تماس تلفنی با وزیر امور خارجه ایران ، درباره دیداری دو جانبه در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک که قرار است اواخر سپتامبر برگزار شود، توافق کرده است .

این توافق در حالی است که دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه مأموریت مذاکرات هسته ای را به وزارت امور خارجه ایران محول کرد.

برخی تحلیلگران، این جابجایی و انتخاب وزارت امور خارجه برای هدایت مذاکرات هسته ای به جای شورای عالی امنیت ملی را اینگونه تعبیر و تفسیر کرده اند که احتمالا دولت جدید برای مصالحه با غرب تمایل بیشتری دارد.

جمهوری اسلامی ایران در چارچوب سیاستی متوازن و منطقی از مذاکره سازنده و براساس احترام متقابل هیچگاه رویگردان نبوده است؛ در حالیکه رفتارهای غرب مدام در حال نوسان و فراز فرود بوده است.

غرب یک روز ایران را تحت تحریم های گسترده نفتی قرار می دهد اما پس از آنکه به این نتیجه می رسد که این تحریم ها برای خود آنها مشکل ساز است، در تصمیم خود تبصره می زند و دهها کشور را از فهرست تحریم های خود استثنا می کند؛ تا از سخت گیری ها علیه آنها به علت خرید نفت از ایران تا حدودی چشم پوشی کند.

آمریکا در این راستا روزجمعه اعلام کرد که معافیت ژاپن و ۱۰کشور اتحادیه اروپا را به مدت ۶ماه دیگر از تحریم نفت علیه ایران تمدید کرد. اما وزارت خزانه داری آمریکا همزمان نام شش فرد و چهار شرکت مرتبط با صنعت نفت ایران را به فهرست تحریمهای ایران اضافه کرد.

این در حالیست که دادگاه عمومی اتحادیه اروپا روز جمعه اعلام کرد تحریم های اعمال شده برضد هشت بانک و شرکت تجاری ایران را که از چند سال پیش به علت آنچه ارتباط داشتن با برنامه هسته ای ایران ،مورد تحریم قرار گرفته بودند لغو خواهد کرد ؛زیرا شواهد و مدارک کافی وجود ندارد که توجیه کننده تحریم های اعمال شده از سوی اتحادیه اروپا برضد این کشور باشد.

در واقع به علت همین رفتارهای دوگانه و سیاستهای متناقض غرب ؛گفتگوها میان ایران و 5+1 از ماه آوریل تاکنون متوقف شده است. اکنون غرب مشتاق است مذاکرات را با ایران از سر بگیرد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در گفتگو با خانم اشتون تاکید کرده است که اگر اراده سیاسی از طرف مقابل وجود داشته باشد و مقدمات لازم برای حل و فصل مسئله به شکلی که حقوق ایران نیز حفظ شود آشکار باشد ، آنگاه ما هم آماده ایم گام برداریم.

اگرچه تمایل به تعامل برپایه حسن نیت ماهیتا نکته ای مثبت است. اما این ابراز تمایل نباید با سیاست های متناقض همراه باشد. حتی با نگاه مثبت به این رویکرد غرب، در این زمینه دو نکته وجود دارد ؛نخست آنکه تمایل به گفتگو و مذاکره می بایست در چارچوب زمان مشخص در جهت اعتماد سازی متقابل شکل بگیرد و دوم آنکه اقدامات خصمانه ای که با تحریم و تهدید علیه ایران دنبال می شود و مانع اساسی بر سر راه تعامل است؛ متوقف گردد. در حالیکه قراین دستکم تا کنون خلاف این روند را نشان می دهد.

این همان نکته ای است که وزیر امور خارجه ایران پیشتر نیز در گفتگوی تلفنی با خانم "کاترین اشتون" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات گروه 5+1 با ایران ؛ برآن تاکید کرده و گفته است ، تهران آماده از سرگیری مذاکرات هسته ای در چارچوب برنامه زمانی مشخص است؛ اما تصریح کرد که طرف های مذاکره باید اراده سیاسی جدی برای به رسمیت شناختن حقوق هسته ای مشروع ایران داشته باشند تا طرحی جدیدی برای حل و فصل این مسئله ارائه شود.

بدیهی است ایران مصمم است در مدار تعامل سازنده به هر رفتار مثبت و معنا دار غرب پاسخ متقابل و مثبت دهد زیرا سیاستهای جمهوری اسلامی ایران برغم القائات برخی رسانه ها نه تنها متناقض نیست بلکه روشن و حاکی از آمادگی برای از سرگیری مذاکرات درباره مسالمت آمیز بودن برنامه هسته ای اش است .

حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز با استقبال از برگزاری مذاکرات جدی و بدون اتلاف وقت تاکید کرد که ایران در زمینه هسته ای، به ویژه در ارتباط با غنی سازی اورانیوم از حقوق خود عقب نشینی نخواهد کرد. رییس جمهوری اسلامی ایران به صراحت گفته است که ملت ایران را نمیتوان با تحریم به تسلیم واداشت و یا به جنگ تهدید کرد؛ بلکه تنها راه تعامل با ایران، گفتگو از جایگاه برابر، اعتمادسازی متقابل و احترام دوجانبه و کاستن از خصومتها است.

نظر شما
پربیننده ها