نطنزی در گفت‌وگو با دفاع پرس:

نقض برجام نظم جامعه جهانی و امنیت منطقه را دچار بحران می‌کند

نماینده مجلس شورای اسلامی برجام را یک قرارداد مهم و پایبندی به آن را پایبندی به قوانین بین‌المللی دانست و گفت:‌ نقض برجام، نظم جامعه جهانی و امنیت منطقه را دچار بحران می‌کند.
کد خبر: ۲۹۳۹۶۰
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۸ - 02June 2018

/مرتضی صفاری‌نطنزی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و نماینده مردم شهرستان نطنز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اخبار داخلی دفاع پرس، در خصوص اظهارات «فدریکا موگرینی» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مبنی بر اینکه نقض توافق برجام علاوه بر مشکلات اقتصادی که برای کشورهای طرفین این قرارداد ایجاد می‌کند، می‌تواند امنیت منطقه را به چالش بکشاند، اظهار داشت: موضوع امنیت و ثبات آن در منطقه از دیدگاه کشورهای اروپایی متفاوت است و آن طور که خود می‌خواهند این مسأله را تفسیر می‌کنند.

این نماینده خانه ملت در ادامه با بیان اینکه نظم جامعه جهانی مستلزم رعایت کردن قوانین حقوق بشری است، افزود: نادیده گرفتن حقوق و قوانین بین‌المللی نظم جهانی را مورد تهدید و خطر قرار می‌دهد و وقتی که نظم جامعه جهانی از بین برود،‌ ناامنی در جهان حاکم می‌شود و هر کشوری هر کاری که بخواهد انجام می‌دهد.

وی برجام را یک قرارداد مهم و پایبندی به آن را پایبندی به قوانین بین‌المللی عنوان کرد و گفت: عدم مقید بودن کشورهای عضو برجام نسبت به این توافق و نقض آن باعث می‌شود که قبح رعایت قوانین جامعه جهانی شکسته شود و کشورها کم‌کم از تعهدات خود نسبت به سایر توافقنامه‌ها اجتناب کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خارج شدن آمریکا از برجام را بزرگترین پیمان‌شکنی غربی‌ها دانست و خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی هم می‌توانست مانند این کشور از برجام خارج شود و زمینه را برای فعال‌سازی راکتورها و آغاز بکار برنامه‌های هسته‌ای را فراهم کند که ادامه همین برنامه‌های هسته‌ای منجر به رقابت در این زمینه در منطقه شود و باعث بحران و تنش‌زایی و از بین رفتن امنیت در غرب آسیا شود.

نماینده مردم شهرستان نطنز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اروپایی‌ها مراودات اقتصادی فراوانی با آمریکایی‌ها دارند، گفت: خروج آمریکا از برجام و اثبات عهدشکنی این کشور در جوامع بین‌المللی باعث شد تا اروپایی‌ها به عنوان بزرگترین کشورهای طرف معامله با آمریکا احساس نگرانی کنند که مبادا این کشور در مقابل قراردادهای منعقد شده با آنها حسن نیت نداشته باشد و هر لحظه از انجام تمام عهد و پیمان‌ها شانه خالی کند. همین نگرانی‌ها می‌تواند شرایط نامطلوبی برای اتحادیه اروپا فراهم کند.

صفاری‌نطنزی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه  کشورهای اروپایی باقی مانده در برجام می‌توانند بدون حضور آمریکا در این قرارداد به ادامه همکاری‌شان با ایران ادامه دهند و عملکرد ترامپ در این توافق سناریویی از پیش طراحی شده بود، تصریح کرد: فکر نمی‌کنم که خارج شدن آمریکایی‌ها از برجام سناریویی از قبل تعیین شده باشد. اروپایی‌ها منافع و روابط اقتصادی و سیاسی درهم تنیده فراوانی باهم دارند و آنها هرکدام برای کسب منافع خودشان تلاش می‌کنند. عضویت در گروه 1+5 برای اروپایی‌ها جنبه مهم حیثیتی هم به حساب می‌آید؛ لذا آمریکا به عنوان پیشگام در این توافق اروپایی‌ها را به عضویت در این قرارداد فراخواند و امروز همین کشور برجام را نقض کرده و همین عملکرد ترامپ باعث شده که اروپایی‌ها متوجه شوند که از طرف آمریکایی‌ها بازی داده شده‌اند و فریب خوردند.

این نماینده خانه ملت گفت: اروپایی‌ها درصدد هستند تا به‌ دور از مداخله و فشارهای آمریکایی‌ها نسبت به برجام تصمیم‌گیری و عمل کنند؛ اما این ماندن‌ها تا کجا ادامه داشته باشد، مشخص نیست.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها