مهدی قزلی در گفت‌وگو با دفاع پرس:

نقد صریح راه نجات ادبیات انقلاب/ کتاب انقلابی باید در متن جامعه باشد

نویسنده و منتقد ادبی با بیان اینکه نقد صریح راه نجات ادبیات انقلاب اسلامی است، گفت: کتاب انقلاب باید در متن جامعه باشد.
کد خبر: ۲۹۴۸۳۵
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰ - 09June 2018

«مهدی قزلی» نویسنده و منتقد ادبی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، با بیان اینکه کتاب با ارزش را مخاطب تشخیص می‌دهد، اظهار داشت: یکی از مولفه‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس مردمی بودن آن بود. یعنی مردم در متن این اتفاقات بودند و مسوولین نیز در بین مردم بودند به همین خاطر کتاب انقلاب نیز باید در متن جامعه باشد.

وی عدم استقبال از برخی کتاب‌های انقلاب را مربوط به مشکلات این آثار دانست و گفت: اگر کتاب‌های انقلاب ما توسط مردم خوانده نمی‌شود بخاطر مشکل خود کتاب‌ها است. این مسئله باید حل شود شاید این مشکل بخاطر عهد اخوتی است که برخی نویسندگان دارند. امام (ره) فرمودند «من با هیچ کسی عهد اخوت ندارم» هیچ رهبر انقلابی در دنیا چنین جمله‌ای ندارد در حالی که برای پیشبرد اهداف انقلاب به توده‌های مردم نیازمند است.

این نویسنده و منتقد ادبی تاکید کرد: یکی از کارهایی که کسانی که به ادبیات انقلاب معتقدند باید انجام دهند؛ عدم عهد اخوت است. نباید با کسی عهد اخوت داشته باشند. نویسنده انقلابی که در آثارش مفاسد نهادهای مختلف را نقد نمی‌کند، نویسنده انقلابی نیست.

قزلی عنوان کرد: ادیب انقلابی کسی است که مثل امام (ره) و مثل دمنده روح انقلاب بر جسم انقلاب با کسی عهده اخوت نبسته باشد. این یکی از خسیسه‌های ادبیات انقلاب اسلامی است. با این نگاه، قالب بودن آثار انقلابی بر آثار غیر انقلابی بی معنی است چون یک کتاب خوب انقلابی می‌تواند موج ایجاد ‌کند.

وی ادامه داد: راه نجات ادبیات انقلاب نقد است. همان چیزی که امام (ره) فرمودند که با کسی عهد اخوت نبسته‌ایم. نقد صریح و به شدت پرهیز از قبیله‌گرایی راه نجات ادبیات انقلاب اسلامی است. قبیله‌گرایی آفت جدی ادبیات انقلاب اسلامی است.

این نویسنده و منتقد ادبی افزود: قبیله‌گرایی نباید به حجاب تبدیل شود تا دایره نویسندگان انقلابی را کم کند در حالی که همین مسئله ضربات بدی به ما زده است. این مسئله بسیاری از نویسندگان را ناراحت و منزوی کرد و برخی را نیز بی جهت مطرح کرد که شرایط مطرح شدن را نداشتند.

قزلی گفت: انقلاب اسلامی ایران یک پدیده تمدنی بود و پدیده تمدنی به هویت می‌پردازد. انقلاب اسلامی قصد داشت نگاه جدیدی در زیست ارائه کند و به همین خاطر بود که امام خمینی (ره) خطاب به مردم فرمودند «نگویید آب و برق مجانی شود چرا که ما چیز دیگری به شما می‌‎دهیم البته باید به این مسائل نیز پرداخت».

وی خاطرنشان کرد: سرعت ادبیات از سرعت انقلاب کمتر بوده است چرا که سرعت انقلاب اسلامی زیاد بود ولی حرکت برای طور دیگر بودن در ادبیات با سرعت اتفاق نیفتاد، اما فکر می‌کنم ادبیات انقلاب افق روشنی دارد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار