امیر گرامی به دفاع پرس خبر داد؛

برگزاری بیست‌و‌یکمین کنگره شعر دفاع مقدس در سال جاری/ شاعران بین‌المللی به ایران می‌آیند

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس با اشاره به برگزاری بیست‌و‌یکمین کنگره شعر دفاع مقدس در سال جاری گفت: کنگره شعر دفاع مقدس در بخش بین‌الملل میزبان شاعران برجسته بین‌المللی خواهد بود.
کد خبر: ۲۹۵۸۱۸
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۰ - 17June 2018

امیر سرتیپ‌دوم «حمیدرضا گرامی» رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، از برگزاری کنگره شعر دفاع مقدس در سال جاری خبر داد و اظهار داشت: بیست‌ و یکمین کنگره شعر دفاع مقدس پس از چند سال وقفه امسال توسط سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه برگزاری کنگره شعر دفاع مقدس جز‌ء برنامه‌های جاری امسال این سازمان نبوده است، عنوان کرد: متوقف شدن این کنگره از سال 91 تاکنون یک غفلت بود؛ به همین خاطر مقدمات برگزاری این کنگره را انجام دادیم و قصد داشتیم امسال آن را اجرا کنیم که ماموریت اجرایی آن به سازمان دیگری موکول شد؛ با مذاکرات صورت گرفته برگزاری این کنگره نهایتاً به سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس واگذار شد.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس افزود: برگزاری کنگره شعر دفاع مقدس امسال در برنامه‌‌های این سازمان قطعی است، اما در شیوه و روش برگزاری تفاوت‎هایی وجود دارد به گونه‌ای که دفاتر استانی مرحله اولیه این کنگره را با انتشار فراخوان و دریافت و داوری آثار انجام خواهند داد و در نهایت داوری نهایی در تهران انجام می‌شود.

امیر گرامی افزود: در گذشته استان‌های خوزستان، کردستان، ایلام و لرستان میزبان این کنگره بوده‌اند. خرمشهر با 600 اثر اولین میزبان این کنگره بوده و در سال 91 کنگره در تبریز با حضور 11 هزار اثر از 230 شاعر اثر متوقف شده بود که اجرا نشدن این سابقه حیف بود. و الحمدالله برگزاری این کنگره با انجام جلسات مشورتی، انتخاب دبیر و ابلاغ سیاست‌های کلی از سرگرفته شد.

وی خاطرنشان کرد: معتقدیم دفاع مقدس متعلق به همه است به همین خاطر به همه گروه‌هایی که می‌توانند درباره دفاع مقدس شعر بگویند می‌گوییم گوی و میدان آماده است، از این این فرصت استفاده کنید.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس عنوان کرد: مراحل اولیه انتخاب شعر و داوری با تدابیری که در نظر گرفته شده در استان‌ها خواهد بود. یعنی 31 استان ما طی یک فراخوان که دستورالعمل آن آماده است سه تا پنج اثر برتر را برای داوری نهایی به تهران ارسال می‌کنند.

امیر گرامی از اضافه شدن بخش بین‌الملل این کنگره خبر داد و گفت: امسال بخش بین‌الملل نیز به کنگره اضافه شده است. فراخوان و اطلاع‌رسانی این بخش از طریق سازمان فرهنگ و ارتباطات، وزارت خارجه، معاونت تبلیغات و امور بین‌الملل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و وابستگان نظامی انجام خواهد شد. کشورهای اسلامی و همسایه اولویت‌های ما در این کنگره خواهند بود اما از کشورهای آمریکایی و اروپایی نیز استقبال می‌کنیم.

وی گفت: هدف ما ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت و دفاع مقدس است و در این بخش هر اثر قابل تقدیری را ارزیابی می‌کنیم. تیم داوری کنگره در حوزه بین‌‌الملل شعرهایی را که به زبان انگلیسی، عربی و فارسی سروده خواهند شد، را داوری می‌کنند. اما آثاری که به سایر زبان‌ها باشد را نیز ترجمه و سپس داوری خواهیم کرد. کنگره آمادگی دارد مقدمات حضور شاعران برتر این بخش در مراسم اختتامیه را فراهم کند.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس عنوان کرد: مصطفی محدثی‌خراسانی، محمود اکرامی‌فر، جواد محقق، رضا اسماعیلی، عبدالجبار کاکایی و پرویز بیگی گروه سیاست‌گذاری این کنگره هستند که طی جلساتی دستورالعملی را آماده‌ کرده‌اند. همچنین تلاش می‌کنیم طی هفته آینده اسم ثابتی را برای کنگره شعر دفاع مقدس انتخاب کنیم.

امیر گرامی بیان کرد: آیین اختتامیه این اتفاق مهم فرهنگی و هنری نیمه دوم سال 97 در بهمن یا اسفند در تالار خلیج فارس موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس خواهد بود. اطلاع‌رسانی اولیه این اتفاق در استان‌ها انجام شده و اطلاعات تکمیلی در ابلاغیه‌ای هفته جاری انجام می‌شود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار