سردار زاهدیان در نشست خبری:

کشف مواد مخدر در سال جاری 15 درصد افزایش یافته است/ ثبت یک رکورد بی‌سابقه در کشف مواد مخدر

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر با اعلام خبر افزایش 15 درصدی کشفیات مواد مخدر از ابتدای سال تاکنون نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، گفت: در سال گذشته توسط ناجا 713 تن انواع مواد مخدر کشف شد که این یک رکورد بی‌سابقه در دنیاست.
کد خبر: ۲۹۶۰۹۱
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۴ - 19June 2018

کشف مواد مخدر در سال جاری 15 درصد افزایش یافته است/ ثبت یک رکورد بی‌سابقه در کشف مواد مخدربه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، سردار «مسعود زاهدیان» رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر در نشست با اصحاب رسانه اظهار داشت: در سال گذشته و با تلاش‌های انجام شده شاهد رشد 14 درصدی کشفیات مواد مخدر بودیم که 713 تن انواع مواد مخدر در سال 96 کشف شد؛ این یک رکورد بی‌سابقه در دنیاست.

وی خاطرنشان کرد: البته مقدار کشفیات در سال گذشته 807 تن بوده که رقم فوق الذکر مربوط به کشفیات نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است.

سردار زاهدیان بیان داشت: از ابتدای سال تاکنون نیز 197 تن انواع مواد مخدر کشف شده است که شاهد رشد 15 درصدی کشفیات نسبت به مدت مشابه در سال گذشته هستیم.

وی همچنین در پاسخ به سوال دفاع پرس در خصوص مصرف ماده مخدر گل در کشور بیان کرد: مصرف این ماده مخدر در کشور به دلیل تبلیغاتی که در فضای مجازی صورت گرفته افزایش یافته است.

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر با اشاره به آمار دفتر جرم و مواد مخدر سازمان ملل گفت: در سال جاری میلادی، میزان کشت مواد مخدر در افغانستان به 9 هزار تن رسیده است که این یک نگرانی و ناامنی برای همه کشورهای دنیاست.

این مقام ارشد انتظامی خاطرنشان کرد: با توجه به حجم بالای تولید مواد مخدر در افغانستان یکی از مهمترین اولویت‌های پلیس مبارزه با مواد مخدر تقویت امنیت و رصد مرزهاست.

سردار زاهدیان با بیان اینکه اقدامات پلیس مبارزه با مواد مخدر متمرکز بر مرزهای شرقی و شهرهای منتهی به مرزهای شرقی است، عنوان کرد: بیش از 75 درصد کشفیات مواد مخدر در مرزهای شرقی و استان‌های شرقی صورت می‌گیرد.

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر گفت: امروز یکی از اولویت‌های پلیس مبارزه با مواد مخدر اشراف اطلاعاتی در عملیات‌هاست و سال گذشته 70 درصد کشفیات با اقدامات اطلاعاتی صورت گرفت.

وی با بیان اینکه استکبار جهانی نقش مهمی در کشت مواد مخدر دارد، گفت: امروز بخشی از نیاز‌های مالی گروه‌های تروریستی و افراطی نظیر داعش، طالبان و جریان‌های افراطی از همین طریق تامین می‌شود.

سردار زاهدیان ادامه داد: استکبار جهانی برای اشاعه فرهنگ مصرف مواد مخدر برنامه‌ریزی کرده و این یک تهدید برای کشورهای جهان است. نقش سرویس اطلاعاتی در این خصوص مهم است.

این مقام ارشد انتظامی با بیان اینکه اطلاعاتی وجود دارد که غربی‌ها با موضوع کشت مواد مخدر برخورد نمی‌کنند، گفت: امروز سربازان آمریکایی و انگلیسی در کنار مزارع کشت خشخاش اسکان دارند اما برخوردی با کشت خشخاش ندارند.

وی ادامه داد: برای انتقال مواد مخدر از افغانستان به کشورهای دیگر باید این مواد تبدیل به هروئین و مرفین شود که نیاز به اسید دارد و اسید از کشورهای صنعتی به افغانستان منتقل می‌شود.

سردار زاهدیان با اشاره به پولشویی کشورهای غربی در خصوص مواد مخدر و عدم توجه بانک‌های غربی به این موضوع بیان داشت: متاسفانه هیچگونه اراده‌ای از سوی کشورهای غربی برای مبارزه با مواد مخدر وجود ندارد.

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر همچنین در خصوص برخورد با شبکه‌های توزیع مواد مخدر در سال گذشته اظهار داشت: در سال گذشته 106 نفر از عناصر اصلی توزیع مواد مخدر دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شدند.

سردار زاهدیان با اشاره به برنامه‌های پلیس مبارزه با مواد مخدر در سال 97 گفت: تمرکز بر شبکه‌های توزیع مواد مخدر، شناسایی شبکه‌های محلی، برخورد با خرده‌فروشان مواد مخدر و جمع آوری معتادین متجاهر از برنامه‌های این پلیس است.

وی افزود: از ابتدای امسال تا کنون 47 هزار معتاد متجاهر جمع آوری و به مراکز درمانی و بازپروی تحویل داده شدند؛ پلیس این آمادگی را دارد تا با فراهم آوردن زیر ساخت‌ها طی مدت 72 ساعت تمامی معتادین متجاهر را جمع‌آوری کند.

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر با اشاره به جایگاه پلیس مبارزه با مواد مخدر در سطح بین الملل گفت: در حوزه همکاری با کشورهای همجوار فعالیت‌های خوبی صورت گرفته و 5 افسر مبارزه با مواد مخدر در کشورهای همجوار حضور دارند؛ همچنین در سال گذشته و امسال دیدار‌های خوبی با روسای پلیس مبارزه با مواد مخدر افغانستان، پاکستان، ترکیه، ایتالیا و چین برگزار شد.

سردار زاهدیان در حوزه پیشگیری هم عنوان کرد: در سال گذشته 34 مرکز مشاوره و مددکاری در حوزه پیشگیری مصرف مواد مخدر در کشور راه‌اندازی شد. همچنین یک میلیون و 600 هزار نفر در محلات، مراکز آموزشی و محیط‌های کار آموزش‌ دیدند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته 2 تن مواد مخدر در حاشیه مدارس کشف و ضبط شد، گفت: سال گذشته 500 مدرسه مورد نظر بود که امسال به 2 هزار مدرسه افزایش یافته است؛ در حاشیه مدارس بیشتر قرص‌های روانگردان، گل، ماری‌ جوانا و حشیش کشف شده است.

سردار زاهدیان در خصوص مواد مخدر در فضای مجازی هم اظهار داشت: در فضای مجازی بیشتر موضوع تبلیغ مواد مخدر و فروش آن صورت می‌گیرد که با راه‌اندازی مرکز اطلاعات فضای مجازی در پلیس مبارزه با مواد مخدر رصد و اشراف اطلاعاتی خوبی بر این موضوع داریم که تاکنون چندین باند شناسایی و متلاشی شدند و موردهای مختلف در حال پایش و بررسی هستند.

وی همچنین گفت: در سال گذشته 13 آشپزخانه مواد مخدر شناسایی و منهدم شد.

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: در سال گذشته 16 نفر از نیروهای ناجا در راه مبارزه با مواد مخدر به شهادت رسیدند که ۶ نفر از آن‌ها از پلیس مبارزه با مواد مخدر بودند و 10 نفر دیگر از سایر نیروهای ناجا بودند؛ همچنین در سال گذشته 48 نفر در این راه جانباز شدند.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها