دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

نهنگ 33 هزار تنی نداجا کاندیدای حضور در اقیانوس اطلس

به عقیده کارشناسان عرصه دریانوردی ناو لجستیکی خارک با برخورداری از سیستم‌های رانشی، راداری، ناوبری به‌روز و قابلیت حمل بالگردها و یگان پهپادی گزینه مناسبی برای حضور در اقیانوس اطلس محسوب می‌شود.
کد خبر: ۲۹۶۸۱۳
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۰ - 24June 2018

گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس- مقداد کامکار؛ نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای حضور مستمر در آب‌های آزاد و تامین امنیت کشتی‌های تجاری، حفظ خطوط مواصلاتی و شریان‌های حیاتی خود، نیاز به کارآمدترین تجهیزات و سنگین‌ترین شناورهای پشتیبانی با ظرفیت حمل بالگرد و سامانه‌های پهپادی دارد.

سازمان جهاد خودکفایی نیروی دریایی راهبردی ارتش با بکارگیری ظرفیت‌های داخلی و بهره‌گیری از متخصصان و عوامل فنی داخل کشور در مقابل عدم ارائه قطعات فنی مورد نیاز از شرکت‌های خارجی سازنده سر تسلیم فرود نیاورده و اقدام به ساخت و طراحی تجهیزات مورد نیاز خود نموده است.

ناو پشتیبانی لجستیکی خارک یکی از بزرگترین ناوهای پشتیبانی غرب آسیا است که پس حدود 5 سال با همت متخصصان نیروی دریایی و سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع دوباره به چرخه دفاعی کشور بازگشت. ناو لجستیکی خارک اجرای ماموریت در اقیانوس آرام، 2 بارحضور در دریای مدیترانه که با عبور از کانال سوئز همراه بود را نیز در کارنامه خود دارد و با توجه به قدرت و توانمندی آن در عرصه دریانوردی طولانی مدت و برخورداری از سیستم‌های رانشی، راداری، ناوبری به‌روز و قابلیت حمل بالگردها و یگان پهپادی توان حضور در اقیانوس اطلس را دارا است.

نهنگ 33 هزار تنی نداجا، کاندیدای حضور در اقیانوس اطلس

ناو خارک با 33 هزار تُن وزن و طول 207 متر، عرض 26.5 متر و با سرعتی حدود 40 کیلومتر بر ساعت بزرگترین ناو لجستیک غرب آسیا محسوب می‌شود که تاکنون 8 مرتبه در ماموریت‌های آبهای آزاد به همراه ناوگروه‌های .3، 7، 9، 12، 18، 22، 24 و 27 حاضر بوده و آخرین ماموریتش قبل از بازسازی نیز در تاریخ 28 مرداد 92 بود که در میانه ماموریت ناوگروه بیست و هفتم، جای خود را به ناو لجستیک لارک داد.

بزرگترین ناو پشتیبانی غرب آسیا قادر است به طور همزمان 3 یگان دریایی را بر روی آب سوخت رسانی کند و همچنین به لحاظ مهمات، تجهیزات و منابع غذایی ناوهای جنگی اطراف خود را پشتیبانی کند. همچنین این شهرک متحرک قابلیت حمل 3 بالگرد را داشته و ظرفیت حمل و جا به جایی بیش از 500 نفر را نیز دارد.

ناو پشتیبانی خارک تنها ناو داخلی است که از سامانه بخار برای تامین انرژی مورد نیاز خود بهره می‌برد، از اینرو دارای 2 دیگ بخار است که پس از سال‌ها، بهره‌برداری نیاز به تعمیر و تعویض داشته، تا با آبگیری مناسب ذخیره آن در لوله های پیچ در پیچ انرژی لازم را به توربین‌ها و شفت و در نهایت موجب گردش پروانه و حرکت ناو شود.

 

نهنگ 33 هزار تنی نداجا، کاندیدای حضور در اقیانوس اطلس

ناو پشتیبانی خارک در حال عبور از کانال سوئز

دریادار خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به اینکه فناوری این ناو در اختیار کشور سازنده یعنی انگلیس بود و آنها هیچ امکاناتی را در اختیار ما قرار نمی‌دادند، تصریح کرد: صنایع داخلی و متخصصین نیروی دریایی به خوبی توانستند سیستم رانش بخار این شناور را تعمیر، نوسازی و احیا کنند.

فرمانده نداجا با بیان اینکه ناو بالگردبر خارک یک شناور بزرگ، پایدار و مناسب برای ماموریت‌های دوردست در نیروی دریایی ارتش است، گفت: قطعا اگر ماموریت اقیانوس اطلس در دستور کار قرار گیرد یکی از گزینه‌های اصلی ما اعزام ناو خارک است.

براساس این گزارش بزرگترین ناو منطقه غرب آسیا که از تجهیزات دفاعی مانند یک قبضه توپ 76م.م، 4قبضه توپ 23م.م دو لول، 2قبضه توپ 20 م.م تک لول و 4 قبضه تیربار 12.7 م.م برخوردار است در سال 1356 (1977 میلادی) در انگلستان ساخته و 7 سال بعد به ایران تحویل داده شد.

یکی از مهمترین قابلیت های ناو خارک مجهز بودن به یگان تخصصی پهپادی در حوزه شناسایی و رزمی است. همچنین ناو خارک از سیستم کنترل ایمنی، سیستم ناوبری دیجیتال، مخزن آب، دیگ‌های بخار اصلی و فرعی، 2 ژنراتور برخوردار است.

نهنگ 33 هزار تنی نداجا، کاندیدای حضور در اقیانوس اطلس

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به الحاق ناو خارک به ناوگان دریایی کشور اعلام کرد: این ناو پس از بازسازی چندین ساله و گذر از چندین مرحله آزمایش ساحلی و دریایی، به همراه ناوگروه 54 عازم خلیج عدن شد.

انتهای پیام/221

 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار