زندگی‌نامه شهید طیبی نماینده مردم اسفراین در حادثه 7 تیر+ تصاویر

شهید «محمدحسن طیبی» نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی به همراه شهید بهشتی در تاریخ 7 تیر 1360 به شهادت رسید.
کد خبر: ۲۹۷۳۷۹
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۷ - 28June 2018

به گزارش خبرنگار دفاع پرس در بجنورد، شهید حجت‌الاسلام «محمدحسن طیبی» در تاریخ 19 اردیبهشت 1310 در خانواده‌ای مذهبی در روستای روئین اسفراین از توابع خراسان شمالی به دنیا آمد، پدرش ملارحمان نام داشت و محمدحسن تعلیم قرآن و مراحل ابتدایی را نزد پدرش فراگرفت.

محمدحسن در سن 10 سالگی پدرش را که یک روحانی بود، از دست داد و به مشهد عزیمت کرد و در سن 11 سالگی نیز مادرش را که به حق سکان دار خانواده بود از دست داد.

محمدحسن در مشهد پس از طی مراحل سطح و کسب فیض علوم اسلامی به منظور ارشاد و هدایت مردم راهی دیار خود یعنی اسفراین شد و در سن 35 سالگی ازدواج کرد که حاصل این ازدواج 6 فرزند به نام های محمدجواد، غلامرضا،‌ صغری، معصومه، ربابه و مهدی است.

محمدحسن طیبی برای تأمین معاش زندگی به کشاورزی اشتغال داشت. از ‌آنجا که فردی متدین،‌ صادق و مهربان بود، مورد توجه مردم قرار گرفت و مردم با او مأنوس شدند.

وی مبارزاتش را از سال 1356 گسترش داد و ساواک به شدت برنامه‌های او را تحت کنترل گرفت و یک بار هم بطور مسلحانه به او حمله کرد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی با شروع انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی، محمدحسن طیبی به دلیل اعتماد مردم به نمایندگی از طرف مردم اسفراین به مجلس شورای اسلامی راه یافت و در مدت حضور در سنگر مجلس برای زدودن چهره فقر و توسعه نیافتگی مناطق محروم و بویژه حوزه انتخابیه خود تلاش های زیادی را به انجام رساند که می‌توان به پیگیری ساخت سد بیواز، توسعه شبکه تلفن خودکار، برق سراسری، توسعه راه ها‌ و ساخت کارخانجات صنعتی اشاره کرد.

از جمله ویژگی‌های اخلاقی و شخصیتی شهید طیبی می توان رفتار صمیمانه، ساده زیستی، صبر و استقامت، مخلص و بی ریا، پر حوصله، بینش اعتقادی عمیق و سعه صدر را نام برد.

حجت الاسلام محمدحسن طیبی به همراه شهید بهشتی در 7 تیر 1360 در محل دفتر حزب جمهوری در تهران به دست مزدوران به شهادت رسید و پیکر پاک ایشان پس از تشییع در تهران، مشهد، شیروان، فاروج و اسفراین در زادگاهش رویین به خاک سپرده شد.

اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان شمالی فیلم مستند شهید حجت‌الاسلام «محمد حسن طیبی» را در یک قسمت ۲۲ دقیقه‌ای تولید کرده که در این مستند به معرفی شخصیت برجسته این شهید در دوران مبارزات قبل از انقلاب و پس از انقلاب تا شهادت ایشان در انفجار دفتر نخست وزیری از زبان خانواده وی پرداخته شده است. همچنین در این مستند بخشی از فعالیت‌های مبارزاتی شهید طیبی علیه رژیم منحوس پهلوی بازسازی شده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار