فتاح:

35 هزار نفر از خانواده‌های معتادان متجاهر تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) با بیان اینکه معتادان متجاهر بلای جان صندوق‌های صدقات کمیته امداد شده‌اند، گفت: 35 هزار نفر از خانواده‌های معتادان متجاهر تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند و ما محدودیتی برای ارائه خدمات به آن‌ها نداریم.
کد خبر: ۲۹۸۸۱۸
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۴ - 08July 2018

35 هزار نفر از خانواده‌های معتادان متجاهر تحت پوشش کمیته امداد قرار دارندبه گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس، سید پرویز فتاح در جریان هفتاد و چهارمین جلسه شورای شهر تهران اظهار داشت: بنده سومین بار است که در شورا حضور پیدا می‌کنم و شخصا به مسئولیت شورا اعتقاد دارم و معتقدم شورایی که پویا و موثر باشد، می‌تواند در امر خدمت‌رسانی نیز تاثیرگذار باشد.

وی افزود: ما علاقه‌مند بودیم که آقای محسن هاشمی رفسنجانی شهردار بشود چرا که وی رأی قابل قبولی را در انتخابات شورا آورد ضمن اینکه وی وجاهت و متانت قابل قبولی را دارد که از پدر خود به ارث برده‌ است.

فتاح همچنین در خصوص انتخاب افشانی به عنوان شهردار تهران توسط اعضای شورای شهر تهران گفت: وی استاندار دولت در فارس بوده و انصافا در زمان مسئولیتش یک مددکار بود و کمک‌های بسیاری را به امداد داشت به طوری که در مراسم تودیع و معارفه‌اش از 22 سکه‌ای که به عنوان هدیه دریافت کرد آن را تقدیم ایتام و زوج‌های جوان در فارس و شیراز کرد.

رئیس کمیته امداد همچنین با اشاره به ولایتمداری افشانی شهردار تهران گفت: وی با هر موضع سیاسی، یک انسان ولایتمدار است و همواره بر این موضوع تاکید داشته‌ است.

وی افزود:‌ بنده و آقای هاشمی سابقه اجرایی داشته‌ایم و حتما شهرداری و شورا مباحث عمرانی را در دستور کار خود قرار دارد و در شهرداری سابق نیز این مسائل مطرح بوده است اما بنده به عنوان کسی که در کمیته امداد هستم انتظار دارم توجه ویژه‌ای به مسائل نرم‌افزاری و مسائل اجتماعی و فرهنگی تهران شود. چنانچه مسائل اجتماعی و فرهنگی تهران توجه بیشتری شود، میزان آسیب‌های اجتماعی کاهش پیدا می‌کند و در واقع توجه به مسائل فرهنگی و اجتماعی هزینه کمتری را نسبت به مسائل عمرانی دارد اما تاثیرگذاری آنها به مراتب بیشتر است.

فتاح افزود: بنده هم عضو کمیته‌ آسیب‌های اجتماعی کشور هستم و هم عضو کمیته اجتماعی تهران به طوریکه کمیته آسیب‌های اجتماعی تا به حال با حضور مقام معظم رهبری 6 جلسه تشکیل داده است. قطعا اقدامات خوبی در گذشته انجام شده است و ما باید بتوانیم این اقدامات را در دوره گذشته با رویکرد جدیدی انجام دهیم.

وی تصریح کرد: ما در کشور 800 هزار حامی ایتام داریم که از این تعداد بالغ بر 200 هزار نفر تهرانی هستند و این نشان از توجه مردم تهران به نیازمندان و ایتام است و در واقع تهرانی‌ها نه تنها به ایتام تهران کمک می‌کنند، بلکه به یتیمان کل کشور نیز خدمت رسانی می‌کنند.

فتاح با تاکید بر اینکه کمیته امداد تهران هیچ پولی را در پایتخت از دولت برای کمک به نیازمندان دریافت نمی‌کند، گفت: مردم تهران در حوزه‌های مختلف در امر خدمت‌رسانی به نیازمندان و ایتام سرآمد هستند. مردم تهران بالاترین خیریه‌ها را دارند و در ابعاد مختلف انفاق می‌کنند و ما می‌خواهیم در مسائل اجتماعی از ظرفیت شورای شهر تهران استفاده کنیم.

وی گفت: در واقع مسائل اجتماعی به عنوان مثال می‌توان از ظرفیت شورای شهر تهران برای جمع‌آوری تکدی‌گری‌ها و ساماندهی آنها استفاده کرد و ما می‌توانیم روزی در تهران به عنوان شهر بدون گدا همانند شهر تبریز تبدیل شویم.

فتاح افزود: متاسفانه متکدیان که تعداد آنها نیز کم نیست و اکثر آنها نیز مهاجر و از سایر استان‌ها در تهران هستند از احساسات مردم استفاده می‌کنند. یکی دیگر از مقوله‌های آسیب‌های اجتماعی وجود کودکان کار در سطح شهر تهران است که این موضوع آزاردهنده است و باید جمع‌آوری و ساماندهی شوند.

رئیس کمیته امداد با اشاره به اینکه معتادان متجاهر بلای جان صندوق‌های صدقات کمیته امداد شده‌اند، گفت: کسی جرات نمی‌کند با این افراد برخورد کند. اگر چه کارهای خوبی برای جمع‌آوری آنها انجام شده است ضمن اینکه 35 هزار نفر از خانواده‌های معتادان متجاهر تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند و ما محدودیتی برای ارائه خدمات به آنها نداریم.

فتاح با تاکید بر اینکه این افراد باید جمع‌آوری و در فرآیند درمان قرار بگیرند، گفت: طی دو سه سال گذشته 90 درصد از صندوق‌های صدقات را در نهادهای مختلف ساماندهی کرده‌ایم ضمن اینکه هیچ قصدی درخصوص توسعه صندوق‌های صدقات نداریم.

وی با اشاره به تلاش کمیته امداد برای جمع‌آوری کمک های مردمی از طریق روش‌های نوین بیان کرد: بر همین اساس برچسب‌هایی بر روی صندوق‌های صدقات نصب شده و از مردم خواسته شده کمک های خود را از طریق روش‌های نوین پرداخت کنند. همچنین ما تلاش کرده‌ایم تعداد صندوق‌های معابر را کم کنیم ضمن اینکه رنگ‌آمیزی نیز بر روی صندوق‌های صدقات در سطح شهر تهران انجام شده است. در طرح اکرام در کل کشور میزان کمک‌ها به ایتام 200 هزار تومان است که البته این کمک در سطح شهر تهران به 400 هزار تومان می‌رسد.

وی افزود: کمیته امداد در خصوص توسعه خیریه‌ها مخالفتی ندارد اما این امر نیز باید بر اساس ضوابط و مقررات انجام شود ضمن اینکه متاسفانه برخی از خیریه‌ها ثبت شده نیستند و کنترلی نیز بر فرایند خدمت رسانی آنها وجود ندارد.

فتاح با اشاره به تعامل کمیته امداد تهران با شهرداری تهران گفت: در ماه مبارک رمضان امسال تعامل خوبی بین کمیته امداد و شهرداری وجود داشت و ما توانستیم از بوستان‌های پایتخت برای خدمت رسانی به شهروندان و جمع‌آوری کمک‌های آنها استفاده کنیم.

رئیس کمیته امداد همچنین به اعضای شورای شهر تهران پیشنهاد داد تا در نامگذاری‌ها از اسامی انفاق و مبانی دینی بیشتر استفاده شود.

وی همچنین پیشنهاد داد که اعضای شورای شهر تهران هر کدام حامی یتیمی در تهران شوند.

فتاح افزود: توسعه صندوق‌های الکترونیکی یکی از سیاست‌های اصلی مجموعه امداد است و هم اینک این موضوع در فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های مترو در دستور کار قرار دارد. شورای شهر تهران می‌تواند با مصوبات خود در بخش‌های مختلف تسهیلاتی را برای کمیته امداد و سازمان بهزیستی و استفاده این نهادهای حمایتی از امکانات شهری فراهم آورد. ما آمادگی داریم در کنار شما فعالیت‌های پژوهشی درخصوص فقر به خصوص فقر در تهران انجام دهیم. کمیته امداد هم اینک تعامل خوبی با دولت و مجلس دارد و مشکلی در این بخش وجود ندارد.

رئیس کمیته امداد با اشاره به برخی از املاک در دست کمیته امداد بیان کرد: چنانچه ما در این خصوص با مشکلی روبرو باشیم شورا می‌تواند ما را همراهی کند.

وی با اشاره به فروش ساختمان سوهانک گفت: در مقطعی آقای محسن هاشمی رفسنجانی بنا داشت این ساختمان را برای دانشگاه آزاد خریداری کند که البته این امر محقق نشد و در نهایت نیز ما نتوانستیم با دولت به توافق برسیم و این ساختمان را مسئولان دانشگاه آزاد خریداری کردند.

فتاح افزود: کمیته امداد در بحث ساختمان‌های در اختیارش هیچ تخلفی را انجام نمی‌دهد و عوارض خود را به موقع به شهرداری تهران پرداخت می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه کمیته امداد توانسته است اعتماد مردم را برای جمع‌آوری کمک‌ها جلب کند، گفت: در ماه‌های اخیر شبکه‌های ضد انقلاب تبلیغاتی را علیه امداد انجام دادند که البته این تبلیغات باعث افزایش 30 درصدی کمک‌های مردمی به امداد شد.

رئیس کمیته امداد افزود: بیش از 70 درصد افراد تحت پوشش در تهران سرپرست آنها زنان هستند که سن آنها بسیار پایین است و ما می‌توانیم با استفاده از ظرفیت شورا خدمات ویژه‌تری را به آنها ارائه کنیم.

انتهای پیام/ 211

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار