مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی کرمانشاه:

۵۰ درصد مبلغان مذهبی در کرمانشاه خانم هستند

حجت الاسلام «اسماعیل قبادی» گفت: از هزار و ۵۰۰ روحانی اعزامی ماه رمضان حدود ۷۰۰ نفر مبلغه خانم هستند در حالی که در ۱۰ سال گذشته سهم خانم‌ها پنج نفر بوده است.
کد خبر: ۲۹۹۳۵۵
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۰ - 12July 2018

50 درصد مبلغان مذهبی در کرمانشاه خانم هستند.به گزارش دفاع پرس از کرمانشاه، حجت الاسلام «اسماعیل قبادی» مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه امروز (پنجشنبه) در نشست خبری در اداره کل تبلیغات اسلامی کرمانشاه اظهار داشت: از 2 هزار هیات مذهبی استان 250 هیات متعلق به خانم ها است.

قبادی وجود 2 هزار هیات مذهبی را برای کرمانشاه کم دانست و گفت: باید این استان چهار هزار هیات مذهبی داشته باشد.

او تعداد هیات های مذهبی در کل کشور را 90 هزار هیات عنوان کرد و گفت: در بین تمام گروه های اجتماعی و فرهنگی کشور هیات های مذهبی بیشترین فراوانی را دارند و این موضوع نشان دهنده مردمی بودن گسترده این نهاد است.

به گفته وی، هیات های مذهبی چون به صورت خودجوش و مردمی اداره می شوند کمترین بار مالی را برای دولت دارند ضمن اینکه سیاسی هم نیستند.

او ویژگی اصلی هیات های مذهبی را در این موضوع دانست که از همه اقشار مختلف مردم از تحصیلکرده تا بی سواد در آن حضور دارند.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی کرمانشاه با اشاره به وجود هیات های مذهبی با قدمت 100 تا 150 سال در کرمانشاه علت اصلی اجتماع نیاقتن هیات های مذهبی در ماه محرم را نبود مکان مناسب مردمی در شهر کرمانشاه که به صورت مردمی نیز اداره بشود بیان کرد. 

قبادی نظارت بر کانون های فرهنگی و تبلیغی را در مساجد از دیگر وظایف تبلیغات اسلامی عنوان کرد و افزود: در استان کرمانشاه حدود 100 کانون فرهنگی و تبلیغی در مساجد فعال هستند.

وی ادامه داد که سازمان تبلیغات اسلامی در حوزه توسعه آموزش های قرآنی در مجموع در سه محور فعال است؛ از جمله در قالب موسسه قرآنی، خانه های قرآن شهری و روستایی و نیز محافل و جلسات دائم قرآنی.

آنگونه که مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی کرمانشاه بیان داشت: 99 درصد مخاطبان برنامه های قرآنی نوجوانان و جوانان هستند.

قبادی با اشاره به بودجه 900 میلیون تومانی سالیانه سازمان تحت مدیریت خود و با بیان اینکه تبلیغات اسلامی کمترین پرسنل را در بین دستگاه های فرهنگی استان دارد؛ ادعا کرد که این سازمان بیشترین اثربخشی را داشته است.

وی به ورود سازمان تبلیغات اسلامی به حاشیه های شهرها نیز اشاره کرد و بیان داشت که این سازمان از روحانی مستقر در حاشیه شهرها حمایت مالی می کند و ماهیانه مبلغی بین 300 تا 400 هزار تومان به آنها می پردازد.

قبادی اعزام و استقرار روحانی را از دیگر وظایف تبلیغات اسلامی عنوان کرد و افزود: به این منظور حدود 200 تا 300 روحانی با ما به صورت مستقیم در ارتباط هستند و البته این سازمان مستمری روحانیان مستقر در حاشیه شهرها را پرداخت می کند و مستمری روحانیون ادارات بر عهده خود آنها است ضمن اینکه مستمری روحانیون مساجد نیز توسط هیات امنای مسجد به صورت مردمی پرداخت می شود.

او اضافه کرد که آموزش و هدایت این افراد بر عهده سازمان تبلیغات اسلامی است و اعزام های مبلغ صرفا در این سازمان انجام می شود.

به گفته قبادی، استقبال مردمی بیشتر به سمت مبلغانی است که کارآمدی بیشتری دارند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی کرمانشاه در ادامه رویکرد این سازمان را اصلاحی اعلام کرد و گفت: تلاش ما مشارکت حداکثری مردم در مسائل فرهنگی است.

وی در بخش دیگری از سخنانش به وضعیت مساجد استان پرداخت و گفت: در شهرها و روستاهای کرمانشاه حدود هزار و 300 مسجد ثبت شده است اما غالب مساجدی که در آنها نماز خوانده می شود زیر هزار مسجد است.

قبادی ادامه داد که در شهر کرمانشاه نیز 120 مسجد داریم که حداقل به 50 مسجد دیگر نیاز داریم.

به گفته وی، 55 درصد روستاهای استان نیز مسجد ندارند.

او اما وضعیت مساجد در مناطق اورامانات را مطلوب ارزیابی کرد و گفت:در مجموعه در شهرهای پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی حدود 60 مسجد داریم و در برخی از روستاهای مناطق اورامانات حتی تا سه مسجد هم وجود دارد.
قبادی بر مردمی اداره کردن فعالیت های فرهنگی مذهبی تاکید کرد و بیان داشت: حتی اگر انتشارات وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی به مردم واگذار شود بهتر خواهد بود.

وی رسیدگی به امور مساجد را دیگر وظیفه تبلیغات اسلامی عنوان کرد و گفت: این کار در تهران در یک تشکیلات مستقل انجام می شود اما در کرمانشاه زیر نظر نماینده ولی فقیه در استان انجام می شود.

به گفته قبادی اداره کردن مساجد بدون کمک دولت سخت است اما هیات های مذهبی چون به صورت مردمی اداره می شوند مشکلی ندارند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی کرمانشاه در ادامه به فعالیت هفت دبیرستان علوم و معارف زیرنظر سازمان تبلیغات اسلامی استان اشاره کرد و اظهار کرد: از این تعداد  دو دبیرستان دخترانه و پنج دبیرستان پسرانه است.

قبادی افزود: دانش آموزان در این دبیرستان رشته علوم و معارف اسلامی می خوانند و بعد از دیپلم اکثر آنها در رشته علوم انسانی کنکور شرکت می کنند و تعدادی نیز جذب حوزه های علمیه می شوند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار