در کنفرانس «افق نو» عنوان شد

پناهیان:باید ریشه‌های شکل‌گیری ظلم را پیدا کنیم و آنها را از بین ببریم

حجت الاسلام پناهیان:برای پیدا کردن ریشه‌های ظلم باید حیات بشر را دوره کنیم. قبل از اینکه در جهان آدم خوب و بد وجود داشته باشد در وجود انسان گرایش‌های خوب و بد وجود داشت. اگر کسی گرایش‌های بد خود را کنترل کند آدم خوبی می‌شود.
کد خبر: ۲۹۹۴۲
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۳ - 29September 2014

پناهیان:باید ریشه‌های شکل‌گیری ظلم را پیدا کنیم و آنها را از بین ببریم

به گزارش سرویس فرهنگی خبرگزاری دفاع مقدس، حجتالاسلام علیرضا پناهیان در اولین روز از کنفرانس افق نو در این همایش در هتل لاله شرکت کرد و گفت: بهترین دلیل برای چرایی ظلم صهیونیستها در عالم این است که آنها چون قدرت دارند ظلم میکنند ولی اگر قرار باشد صرف اینکه هر کس قدرت پیدا کرد ظلم کند، ما به مشکل در حیات بشری برمیخوریم. پس سوال اساسی این است که اساسا چرا ظلم در جهان وجود دارد.

وی افزود: محکوم کردن ظلم به تنهایی کافی نیست ما باید ریشههای شکلگیری ظلم را پیدا کنیم و آنها را از بین ببریم و گرنه پس از از بین رفتن این ظالمها یک گروه ظالم دیگر به وجود میآید و این کارها را انجام میدهند. در حال حاضر صهیونیستها با استفاده از برخی آموزههای خود ظلم میکنند. مسلمانان و مسیحیان میتوانند اینگونه به مردم جهان ظلم کنند. نمونه بارز آن داعشیها هستند که میگویند مسلماناند اما مانند صهیونیستها سر میبرند.

این استاد حوزه و دانشگاه  خاطرنشان کرد: برای پیدا کردن ریشههای ظلم باید حیات بشر را دوره کنیم. قبل از اینکه در جهان آدم خوب و بد وجود داشته باشد در وجود انسان گرایشهای خوب و بد وجود داشت. اگر کسی گرایشهای بد خود را کنترل کند آدم خوبی میشود. این مبارزه در درون انسان از آنجا نشأت میگیرد که فرقی بین خلقت انسان با حیوان و فرشته وجود دارد. فقط انسان است که در وجود خود دو نوع گرایش دارد، گرایش الهی و گرایشی پست و غریضی، تنها انسانها هستند که مجبور به انتخاب یکی از این گرایشها هستند و زندگی یعنی مدیریت این گرایشها.

پناهیان گفت: دین نیز در زمانی مطرح میشود که این سوال پیش میآید که به کدام گرایشهای خود بپردازید. اصل وظیفه دین راهنمایی انسان برای مدیریت گرایشها است. این پیام همه ادیان است که انسان را در مبارزه و مدیریت درونیات خود راهنمایی کند. کسانی که به دنبال دین میروند به دنبال پرورش گرایشهای خوب خود هستند. البته ما مانند مرتاضها قائل به حذف گرایشهای غریضی در خود نیستیم ولی محور اصلی دین مبارزه با گرایشهای ضعیف است.

وی افزود: اگر ما این مبارزه را به یک فرهنگ در زندگی تبدیل کنیم و تمدنی برای مبارزه با گرایشهای بد شکل دهیم، تمدن غرب سرنگون میشود زیرا این تمدن مبتنی بر اومانیسم و گرایشهای بد است. قدرتها میدانند که اگر انسان تابع تمایلات بد خودش شد تابع تمایلات بد زورگویان نیز میشود. زمانی که رئیس دولت کودککش صهیونیسم در مورد ایران صحبت میکرد. او میگفت چرا نمیگذارند جوانان ایرانی موسیقی گوش بدهند و شلوارهای بد بپوشند. چرا باید رئیس یک دولت در مورد شلوارهایی که جوانان ایرانی میپوشند نگران باشد. چرا برای آنها گسترش همجنسبازی در دنیا مهم است زیرا ظلم به این دلیل گسترش پیدا میکند که ملتها ضعیف میشوند.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: قدرت به ذات خود بد نیست به این دلیل بد میشود که ملتها ضعیف میشوند و مورد ظلم قرار میگیرند. برای ظلمنکردن دولتها باید ملتها قوی شوند و برای این کار باید انسانهای قوی پرورش بیابند. ظالم به مظلوم میگوید اگر میخواهیم راحتتر باشیم ظلم من را بپذیر و مظلوم نیز به دلیل راحتطلبی قبول میکند اما اگر کسی در مقابل این ظلم بگوید نمیخواهم راحت باشم آنگاه ظلم تمام میشود.

پناهیان اضافه کرد: صهیونیستها سالها پیش در پروتکلهای خود تاکید کردند که باید میگساری و شهوترانی را در مردم ترویج دهند تا آنها ظلم را بپذیرند. اگر ملتی دین نداشته باشد ظلم را به راحتی میپذیرد زیرا همین مبارزه با هوای نفس است که باعث میشود فرد به مبارزه با هوای نفس دیگران نیز بپردازد. ریشه ظلم با قدرتگرفتن هوای نفس مردم قوی میشود. اگر مردم قوی باشند آنگاه اخلاقمدار میشوند و نمیگذارند که افرادی سیاست را به دست بگیرند که بیاخلاق هستند.

وی تاکید کرد: غربیها آزادی را علم کردند تا به ترویج هرزگی در میان مردم بپردازند و هوای نفس مردم را قوی و آنها را ضعیف کنند. اگر حرف من را میشنیود به همه مردم جهان بگویید که مشکل ما گروه کوچکی از صهیونیستها که اکنون بر جهان حاکم هستند، نیستند. مشکل ما این نیست که آنها اکنون حقوق بشر را ابزار ظلم قرار دادند در قبل از رنسانس دین ابزار این ظلم بود. داعشیها هم با دین ظلم میکنند. ما باید ریشه ظلم را از بین ببریم. اگر ملتها فرهنگ و سبک زندگی خود را تغییر دهند ارزشها در ملتها تغییر میکند و آنگاه ظلم از بین میرود. باید یک جوان از اینکه بگوید دلم میخواهد خجالت بکشد آن وقت است که ملتها پیروز میشوند.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: مقام معظم رهبری میفرماید که ما اکنون در یک پیچ تاریخی هستیم. تحلیل من از این جمله این است که اکنون تمدن مبتنی بر هوای نفس دارد جای خود را به تمدن مبتنی بر مبارزه با هوای نفس میدهد.

پناهیان گفت: در مبارزه با هوای نفس نباید تنها به مبارزه با تمایلات بد مانند هرزگی و عرقخوری اکتفا کنیم. این تازه آغاز راه است. مبارزه با نفس مبارزه با گرایشهای خوب اما غیرضروری هم میانجامد. همه ما حضرت ابراهیم را قبول داریم ابراهیم پسرش اسماعیل را دوست داشت او به خاطر این دوست داشتن کار بدی نکرده بود اما از طرف خداوند این پیغام آمد که باید از اسماعیل بگذرد. مبارزه با هوای نفس از مبارزه به علایق بد شروع میشود و به مبارزه با علایق خوب که در اولویت نیستند میانجامد.

وی در پایان خطاب به حاضران در کنفرانس افق نو گفت: امیدوارم تمام تلاشهایی که برای مبارزه و افشای ظلم انجام میشود در راستای افشای ریشه ظلم نیز صورت گیرد. این باعث میشود که انسانهای قوی بهوجود بیاید که با ظلم مبارزه میکنند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار