در نشست خبری تشریح برنامه‌های «دهه کرامت» مطرح شد؛

موسوی: درآمد امامزادگان در سامانه‌های جامع موقوفات حسابرسی می‌شود/ طاهریان: 30 هزار مسجد در دهه کرامت برنامه ویژه دارند

نشست خبری تشریح برنامه‌های «دهه کرامت» با حضور مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و دبیر اجرایی شورای هماهنگی ستاد بزرگداشت دهه کرامت کشور برگزار شد.
کد خبر: ۲۹۹۶۱۸
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۹ - 14July 2018

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، نشست خبری تشریح برنامه‌های «دهه کرامت» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین «سید محمدکاظم موسوی متقی» مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و «مرتضی طاهریان» معاون ساماندهی و فضای مجازی ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور و دبیر اجرایی شورای هماهنگی ستاد بزرگداشت دهه کرامت کشور برگزار شد.

«مرتضی طاهریان» در این نشست با بیان اینکه 34 مجموعه فرهنگی، مذهبی و دینی در مراسم بزرگداشت دهه کرامت همکاری دارند، اظهار داشت: در راس مجموعه‌های فعال دهه کرامت، نمایندگان آستان حضرت امام رضا (ع)، آستان حضرت فاطمه معصومه (س)، آستان حضرت شاه‌چراغ و آستان حضرت عبدالعظیم حسنی فعالیت دارند.

وی با اشاره به اینکه هر ساله یک شعار محوری و شعارهای روزانه‌ای برای این دهه انتخاب می‌شود، افزود: شعار امسال برای برگزاری دهه کرامت «خدمت کریمانه به رسم اهل بیت (ع)» است. همچنین کارگروه‌های تشکل‌های مردمی، محتوایی، هنری، اجتماعی، دانشگاهیان و فضای مجازی پیش‌بینی شده است تا به فعالیت بپردازند.

معاون ساماندهی و فضای مجازی ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور خاطرنشان کرد: تبیین فرهنگ زیارت با محوریت گسترش حریم امام هشتم، تاکید بر گسترش گفتمان خدمت کریمانه در عرصه‌های اجتماعی، ترویج و تقویت فرهنگ وقف، جهت‌دهی به شادی عمومی، توجه به عناصر خلاقیت در برنامه‌ریزی و بسیج ملی برای توجه به شعائر مذهبی، محور برنامه‌های ما در این ایام است.

طاهریان گفت: افتتاحیه برنامه‌های جشن کرامت فردا صبح در آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) برگزار خواهد شد. دومین جشنواره مردمی کرامت در بخش‌های کریمانه، پویش لبخند کرامت، جشن بزرگ کرامت در استان‌های مختلف، آذین‌بندی شهرها، ایستگاه‌های مردمی کرامت، مسابقه چهل‌حدیث کرامت و نذر شادی بصورت همزمان در سراسر کشور آغاز می‌شود. همچنین افتتاحیه جشنواره کرامت استان تهران فردا در آستان حضرت عبدالعظیم حسنی رسما انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: امسال 30 هزار مسجد، 90 هزار هیئت، 40 هزار پایگاه بسیج و مجموعه نهادهای مردمی و دینی همت کرده‌اند تا در دهه کرامت برنامه‌های ویژه‌ای در سراسر کشور برگزار کنند.

در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام موسوی متقی مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف اظهار داشت: بیشترینِ امامزادگان واجب التعظیم، ایران را به عنوان محلی برای مهاجرت انتخاب کرده‌اند در حالی که کشورهای زیادی برای مهاجرت آن‌ها وجود داشتند.

وی گفت: بسیاری از امامزادگان به شوق دیدار حضرت علی بن موسی الرضا (ع) وارد ایران شدند که این موجب انتقال معارف شیعه به ایران شد. در هر نقطه که امامزاده‌ای وجود دارد، اهالی آن منطقه، نسبت به سایر مناطق متدین‌تر هستند و به اهل بیت (ع) توجه دارند؛ البته این مناطق نورانیت بیشتری دارند؛ چراکه این‌ امامزادگان، یادگاران حضرت رسول‌ اکرم (ص) هستند.

حجت‌الاسلام موسوی بیان کرد: پنجم ذی القعده روزی برای احترام به امامزادگان است که مراسم بزرگداشت آن‌ها برگزار و پروژه‌های عمرانی زیادی در این ایام رونمایی می‌شود؛ این پروژه‌های عمرانی شبستان‌ها همه از منابع مالی مردمی ساخته می‌شوند و دولت‌ها سهم خیلی کمی در احیا و آبادانی آن‌ها دارند؛ البته مدیریت سازمان اوقاف بر این مسئله تاثیرگذار است.

مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف در پاسخ به اینکه درآمد امامزادگان به کجا می‌رود، گفت: تمام درآمد امامزادگان در سامانه‌های جامع موقوفات حسابرسی و طبق یک تقسیم‌بندی برای صرف هزینه‌های عمرانی و ساخت و ساز استفاده می‌شود.

وی بیان کرد: ویژه برنامه دهه کرامت در 350 بقعه‌ی متبرکه سراسر کشور برگزار می‌شود. همچنین همایش سراسری در امامزاده صالح در جهت تقدیر از هیئت امنا و خیرین برتر و کمپین تبلیغاتی استان تهران برگزار و 50 عنوان کلیپ از امامزادگان سراسر کشور در جهت معرفی این مکان‌ها تولید و توزیع خواهد شد.

موسوی با بیان اینکه کلیپ‌های تولید شده در جهت پاسخ دادن به شبهات است، بیان کرد: معاندین با دامن زدن به شبهات به دنبال تخریب اعتقادات جامعه‌ هستند. سازمان اوقاف از گسترش شبهات جلوگیری می‌کند؛ چراکه قداست امامزادگان باید برای مردم حفظ شود و معتقدیم شبهات درباره امامزاده‌سازی دروغ است.

مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف افزود: شخصیت حضرت عبدالعظیم حسنی تا قبل از فوت‌شان گمنام بود؛ چراکه در آن ایام جان امامزادگان در خطر بود و مجبور بودند هویتشان را پنهان کنند. ما نیز به سهم خودمان وظیفه داریم از ارادت قلبی مردم نسبت به امامزادگان حمایت کنیم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها