پایان توهّم منافقین در کمین‌گاه «مرصاد»

مرصاد به عنوان یکی از عملیات‌های مهم و حساس در تاریخ کشورمان، پاسخی بود کوبنده به حرکت منافقین که داعیه حکومت بر ایران را داشتند.
کد خبر: ۳۰۱۶۳۸
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۶ - 29July 2018

کمین گاه مرصاد پایان یک توهم دروغینبه گزارش دفاع پرس از کرمانشاه، «مسعود رجوی» سرکرده گروه تروریستی مجاهدین خلق (منافقین) وقتی در پادگان «اشرف» راه‌ها و جاده‌های ایران و عراق تا تهران را بر روی نقشه می‌کشید، شاید تصورش را نمی‌کرد اندیشه‌ای را که در ذهنش می‌پروراند، رویایی دست نیافتنی است.

منافقین در اولین روز‌های مردادماه سال ۱۳۶۷ با فرمان «آتش به پیش» که «مریم رجوی» اعلام کرد، به‌طور عملی نقشه خود را اجرایی کردند، فرمانی که منافقین را به اعماق تاریخ فرو برد و تنها چند روز پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ توسط ایران، اتفاق افتاد.

در این حمله ۲۵ تیپ، بیش از ۵ هزار نیرو و تجهیزات با حمایت گسترده هوایی و زمینی صدام، عملیاتی به نام «فروغ جاویدان» را آغاز کردند و از سمت غرب وارد ایران شدند.

تحلیلی بر اهداف حمله منافقین به ایران و مناسبات رژیم بعث

سردار سرتیپ دوم پاسدار «مرادعلی محمدی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه اظهار داشت: رژیم بعث عراق در ادامه روند کارشکنی‌های خود در فکر نقشه‌ای برای هجوم مجدد به ایران بود و به این ترتیب در روز جمعه ۳۱ تیرماه سال ۶۷ تهاجم مجدد خود را از سه منطقه جنوب، غرب و شمال‌غرب به ایران آغاز کرد.

وی افزود: بر همین اساس، نیرو‌های عراقی در جبهه جنوب حملات گسترده‌ای را طراحی کرده بودند تا تمرکز نیرو‌های ایرانی را متوجه این جبهه کرده و راه را بر‌ای نفوذ منافقین در غرب هموار کنند.

سردار محمدی تصریح کرد: شاید تصور سران منافقین این بود که سوار بر تانک‌ها و نفربر‌های خود می‌توانند بدون مواجهه با هرگونه مقاومتی به سرعت خود را به تهران برسانند.

وی عنوان کرد: «قصرشیرین»، «سرپل‌ذهاب»، «کرند» و «اسلام‌آباد‌غرب» یکی پس از دیگری سقوط کرد و منافقین خوشحال از فتح، با تمام قوا و دلخوش به یک وعده توخالی به نام تسخیر تهران به پیشروی خود تا تنگه «چهارزبر» که بعد‌ها به «مرصاد» معروف شد ادامه دادند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه ادامه داد: سرکرده منافقین با درک ضعیف از مناسبات قدرت در ایران، برخی از وقایع و رخداد‌های آن را دست‌مایه تحلیلی نادرست قرار داد. آن‌ها بر این مسئله تاکید می‌کردند که ما از قبل تصمیم به انجام عملیات را داشتیم و می‌خواستیم آن را دیرتر انجام دهیم، اما پذیرش قطعنامه ۵۹۸ از طرف ایران کار ما را تسریع کرد.

سرنوشت عملیات «فروغ جاویدان»

با اطلاع فرماندهان و‌ مسئولان نظام از پیشروی منافقین و متوقف کردن آن‌ها در گردنه چهارزبر توسط رزمندگان اسلام، عملیات «مرصاد» به منظور مقابله، انهدام و تعقیب و تنبیه منافقین طرح‌ریزی و در ۵ مردادماه سال ۶۷ به مرحله اجرا درآمد.

با استقرار نیرو‌های ایرانی در سه محور «چهارزبر»، «اسلام‌آباد‌غرب» و جاده «قلاجه»، منافقین محاصره شدند و نیرو‌ها و تجهیزات جنگی آن‌ها مورد هدف قرار گرفت، سازماندهی آن‌ها بر هم خورد و تلفات زیادی به آن‌ها وارد شد.

«علی صیادشیرازی» یکی از فرماندهان مؤثر در پیروزی عملیات «مرصاد»، بخشی از خاطرات خود را درباره این عملیات را این‌گونه بازگو کرده است:

ساعت ۵ صبح روز عملیات، خلبان‌های هوانیروز در پایگاه کرمانشاه توجیح و برای شناسایی عازم منطقه شدند و با گسیل تیم‌های هوانیروز به منطقه، خاکریز‌های دشمن هدف قرار گرفت و منافقین زمین‌گیر شدند.

در این عملیات هزار و ۵۲۳ نفر از افراد سازمان منافقین کشته، دو هزار و ۳۰۰ نفر زخمی و ۳۰۵ نفر از آن‌ها هم دستگیر می‌شوند.

سرتیپ دوم خلبان «حشمت‌الله آزادی‌فرد» فرمانده پایگاه یکم هوانیروز کرمانشاه همدلی و وفاق فرماندهان و نیرو‌های ایرانی و خطای محاسباتی منافقین در سنجش عقاید مردم با آنان را از رمز‌های موفقیت این عملیات می‌داند.

به این ترتیب منافقین که قصد داشتند تهران را ۴۸ ساعته فتح کنند ناکام ماندند و عملیات «فروغ جاویدان» به غروبی همیشگی برایشان تبدیل شد  و اکنون سال‌ها است پایان افتخارآفرین هشت ساله دفاع مقدس در «مرصاد» با یادمانی به همین نام در آن مکان پیوند خورده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار