«زندانی دو دیکتاتور» به موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس می‌رود

کتاب «زندانی دو دیکتاتور» که به همت موزه عبرت به چاپ رسیده است، به‌زودی در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس رونمایی می‌شود.
کد خبر: ۳۰۱۶۷۸
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۷ - 29July 2018

«زندانی دو دیکتاتور» به موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس می‌رودبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، «یوسف قوجق» نویسنده حوزه دفاع مقدس زندگی پر فراز و نشیب شهید «حاج حسن حسین‌زاده موحد» را به رشته تحریر درآورده است. این کتاب که از سوی موزه عبرت چاپ شده به‌زودی با حضور همرزمان و دوستان این شهید بزرگوار در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس رونمایی خواهد شد. 

گفتنی است، حاج‎حسن حسین‎زاده و برادرانش پیش از آغاز علنی نهضت امام خمینی (ره)‌ چندین مرتبه در کودکی و هنگام تشرف پدر به خدمت امام خمینی در قم و در امام‎زاده قاسم تهران، امام را دیده و به ایشان دل‎بسته بودند. آن‎‌ها در آغاز نهضت مبارزه با رژیم پهلوی را آغاز کردند. او به همراه برادرش محمد بار‌ها از سوی ساواک دستگیر شدند. حاج حسن نزدیک به ۹ سال از عمر خود را در زندان هایی چون زندان قصر، زندان قزل‌قلعه، زندان کمیته مشترک و زندان جمشیدیه گذراند.

همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی حاج حسن حسین‎زاده به فعالیت‎های فرهنگی روی‎ آورد. وی با آغاز جنگ تحمیلی داوطلبانه عازم جبهه‎های نبرد شد. او با حضور در بخش فرهنگی و عقیدتی لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله (ص) به عنوان استاد و مربی عقیدتی، کرسی اخلاق را در دوکوهه، محور کرخه، محور کارون و به‎ویژه محور فاو تشکیل داد.

وی سرانجام در دی‎ماه سال ۱۳۶۵ در عملیات تاریخی «کربلای ۵» در خط مقدم با گلوله نیرو‌های عراقی مجروح شد و سپس به اسارت ارتش عراق درآمد و راهی «اردوگاه ۱۱ تکریت» شد، اما کسی از اسارت وی اطلاعی نداشت. بعضی از شاهدان ماجرا او را غرق در خون، افتاده بر زمین و در حال قرائت قرآن دیده بودند و از این رو اذعان بر شهادتش داشتند. از آنجا که در زمان عملیات، حملات دشمن به حدی بود که همرزمان حاج حسن نتوانستند پیکر او را به عقب بیاورند. همچنین پس از اسارت نیز رژیم بعث حاج حسن را به اردوگاه مخفی منتقل کرد. از این رو به جای خبر اسارت، خبر شهادت او به تهران رسید. بیش از چهار سال مراسم یادبودی برای حسن حسین‎زاده به عنوان «شهید مفقود الاثر» برگزار شد و قبری نمادین هم در قطعه ۲۴ بهشت زهرا (س) در کنار مزار شوهرخواهر شهیدش (شهید محمد کچویی) به او اختصاص پیدا کرد. این مجالس یادبود اغلب با یادبود شهید کچویی به عنوان مراسم دو شهید یک خانواده برگزار می‎شد.

سرانجام ۲ سال پس از پایان جنگ تحمیلی در سال ۱۳۶۹ حاج حسن حسین‎زاده موحد، با پیکری تکیده، نحیف و مجروح و در کمال ناباوری خانواده و دوستانش آزاد شد و به کشور بازگشت.

حاج حسن حسین زاده موحد، عارف مجاهد، پیشکسوت جهاد و مبارزه دوران انقلاب اسلامی و آزاده سرافراز و جانباز دوران دفاع مقدس در سن ۶۳ سالگی و در سحر آخرین روز سال ۱۳۹۴ به یاران شهیدش پیوست.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار