دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

نقش صنعت نوشت‌افزار ایرانی در رونق اقتصاد/ چرا تولید داخلی رها شده است

صنعت نوشت افزار داخلی با گردش مالی چهار هزار میلیاردی نقش مهمی در رونق اقتصادی کشور دارد؛ اما همچنان به دلیل مشکلات متعدد، به نفع کالای خارجی رها شده است، به گونه‌ای که سهم تولیدکنندگان داخلی از این رقم فقط 20 درصد است.
کد خبر: ۳۰۱۸۰۱
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۶ - 29July 2018

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، اولین چاپخانه فارسی جهان سال 1639 میلادی برای چاپ آثاری در تبلیغ مسیحیت در کشور هلند راه‌اندازی شد. این در حالی بود که یک سال قبل، کتاب زبور داود (ع) به زبان و خط ارمنی و در 572 صفحه و در جلفای اصفهان به عنوان نخستین کتاب منتشر شده در ایران عرضه شد.

سال‌ها بعد نهضت‌ مشروطه‌ در ایران عاملی شد تا تعداد عناوین و شمارگان روزنامه‌ها افزایش داشته باشد و مردم گرایش بیشتری به خواندن مطالب سیاسی پیدا کنند. بعد از مدتی و در جریان پیروزی انقلاب اسلامی چاپخانه‌ها مهمترین و حساس‌ترین کانون‌های ضد حکومت پهلوی بودند.

صنعت نشر پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به دلیل ماهیت فرهنگی نهضت با افزایش عناوین کتاب و نشریات، برداشته شدن ممیزی، گسترش آموزش، انتشار نشریات تخصصی، تقویت صنف چاپ، ورود تجهیزات جدید چاپ و توسعه دانشگاه‌ها همراه شد.

نقش صنعت نوشت‌افزار ایرانی در رونق اقتصاد/ چرا تولید داخلی رها شده است

توجه به صنعت نشر در ایران پس از انقلاب اسلامی به دلیل اهمیت چرخه تولید، توزیع و مصرف آثار چاپی در توسعه فرهنگی جامعه همواره مورد توجه قرار داشت. سرعت پیشرفت این صنعت در این سال‌ها و از سویی دیگر عدم حمایت از صنعتگران این حوزه در سال‌های گذشته موجب آسیب پذیر شدن صنعت نشر ایران شد.

عدم به روز شدن بسیاری از کارگاه‌های چاپ و از طرفی ورود موج نو رسانه‌های مبتنی بر وب، ذائقه بصری مخاطبان را به سمت استفاده از کالاهای خارجی سوق داد. تغییر رویکرد و کاربری صاحبان این مشاغل به واسطه‌گری در حوزه واردات این کالاها ثمره این سیاست‌ها شد تا صنعت نشر ایران روز به روز ضعیف و ضعیف‌تر شود.

بر اساس گزارش‌های رسمی بازار ایران سالانه چهار هزار میلیارد تومان مصرف نوشت افزار مبتنی بر صنعت چاپ دارد؛ که از این آمار 80 درصد آن در اختیار کالاهای وارداتی و خارجی و فقط 20 درصد آن به تولید کنندگان داخلی اختصاص پیدا کرده است. این در حالی است که چندین سال است سیاست کلان کشور بر حمایت از کالای ایرانی بوده است.

ورود به حوزه تولید کالاهای مرتبط با صنعت نشر و نوشت افزار ایرانی اسلامی یکی از مهمترین سیاست‌گذاری‌های جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی طی سال‌های گذشته برای کمک به تولید و ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی بوده است که توانسته بخشی از بازار از دست رفته داخلی را از شرکت‌های عمدتاً چینی را پس گیرد.

نقش صنعت نوشت‌افزار ایرانی در رونق اقتصاد/ چرا تولید داخلی رها شده است

این عرصه که متکی بر چند مولفه تولید، توزیع و مصرف خواهد بود باید بتواند با ارتقا کیفیت در تولید و استفاده از ظرفیت رسانه‌ای و تبلیغی و با ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی روند تبلیغاتی را به نفع جریان تولید داخلی تغییر دهد.

برندسازی برگ برنده نوشت افزار ایرانی

300 شرکت‌ فعال تولید نوشت افزار ایرانی با الگوسازی از چهره‌های تاریخی، فرهنگی و هنری کشورمان در پی ایجاد برندسازی برخی کالاهای مورد نیاز دانش آموزان و دانشجویان هستند که در بسیاری از موارد دستاوردهای خوبی به دست آمده است.

این برندسازی نیاز به کمپین‌های تبلیغاتی با استفاده از ظرفیت رسانه‌های مکتوب، مجازی و رسانه ملی دارد چرا که برای نهادینه کردن یک کالای فرهنگی در ذهن مخاطب و مصرف کننده به کار گسترده تبلیغاتی نیاز است. بهره گیری از ظرفیت چهره های تاثیرگذار فرهنگی و هنری و ورزشی نیز در این عرصه می‌تواند به این روند سرعت بیشتری ببخشد.

نقش صنعت نوشت‌افزار ایرانی در رونق اقتصاد/ چرا تولید داخلی رها شده است
حمایت دستگاه‌های دولتی و وزارت ارشاد

حمایت از کالای فرهنگی فقط اختصاصاً مربوط و محدود به چرخه تولید نیست. توزیع مناسب کالای فرهنگی به معنای در دسترس قرار داشتن آن یکی از مهمترین مولفه‌های در موفقیت یک کالای فرهنگی است. گستردگی جغرافیایی مخاطبین استفاده کننده از نوشت افزارهای داخلی در کشورمان نیاز به شبکه گسترده توزیع دارد.

برگزاری نمایشگاه‌های فصلی با عنوان نمایشگاه‌های تخصصی نوشت افزار بهاره، تابستانه و پاییزه و زمستانه با حمایت دستگاه‌های دولتی از جمله وزارت صنعت و معدن و وزارت آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان‌ها و شهرستان‌ها می‌تواند فرصتی مناسبی برای در معرض قرار گرفته شدن کالاهای داخلی این عرصه باشد.

استفاده از ظرفیت کشورهای همسایه

کالای ایرانی از 2 بعد حمایت از کار و کارگر ایرانی و تبلیغ فرهنگ ایرانی می‌تواند در سطح بین الملل مورد توجه باشد. بازارهای بین‌المللی و کشورهای همسایه امروز به دلیل نفوذ فرهنگی و سیاسی ایران در میان مردم مسلمان کشورهای عراق، سوریه، لبنان، ترکیه، فلسطین، بحرین، لیبی، یمن و حتی کشورهای آمریکایی و آفریقایی زمینه را بیش از هر زمانی برای کالاهای فرهنگی از جمله نوشت افزارهای ایرانی اسلامی فراهم کرده است.

استفاده از ظرفیت دفاتر رسمی و غیر رسمی ایران در کشورهای همسایه، فعال سازی دفاتر نمایندگی در کشورهای هدف، برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در دفاتر وزارت خارجه و هزاران راه کار دیگر می‌تواند دریچه‌هایی برای فعال سازی دیپلماسی فعال فرهنگی اقتصادی کشورمان باشد تا حمایت از کالا و فرهنگ ایران در کشورهای اسلامی و غیر اسلامی گسترش یابد.

چالش‌های پیش و روی صنعت نشر

صنعت نشر اما این روزها برای عبور از مشکلات و به دست آوردن بازار داخلی و ورود به بازار بین‌المللی باید ابتدا از مشکلات پیش و رو عبور کرده تا بتواند در عرصه رقابت موفقیت حاصل کند. به روز رسانی صنعت نشر در بین شرکت‌های تخصصی چاپ اولین قدم برای عبور از چالش پیش و رو است.

نقش صنعت نوشت‌افزار ایرانی در رونق اقتصاد/ چرا تولید داخلی رها شده است

ثبات در بازار کاغذ مولفه مهم دیگری است که بازار داخلی به شدت نیازمند آن است. تکیه بر تولید کاغذ داخلی یکی از راه‌های عبور از نوسانات بازار تولید داخلی خواهد بود. تولید داخلی ملزمات اولیه صنعت نوشت افزار کار دور از دسترسی برای کارخانجات داخلی نیست لذا برای تداوم تولید داخلی نیاز است نیازهای اولیه این صنعت از طریق توان داخلی پیگری شود.

علت گسیختگی تولید داخلی چیست؟

دلایل مختلفی برای رها شدن تولید داخلی وجود دارد. اما مهمترین دلیل دلایلی که می‌توان برای این مسئله بر شمرد سود آوری و آسان بودن روند واردات کالا است که توان شرکت‌های کوچک و بزرگ داخلی را کاسته تا انگیزه‌ای برای تمرکز بر تولید داخلی و حمایت از کار و کارگر ایرانی وجود نداشته باشد.

صاحبان شرکت‌های داخلی با توجه به سودآوری واردات ترجیح می‌دهند به سمت واسته‌گری و واردات روی آورند و با تعطیلی کارگاه‌های خود سرمایه خود را به این سمت هدایت کنند. واردات کالای خاجی هرچند در مقاطعی می‌تواند کمک کننده به بالابردن سطح کیفیت تولید داخلی شود اما در شرایط فعلی کشور و با وجود حجم عظم نیروی انسانی یک خسارت جبران ناپذیر به کشور است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار