یادداشت/ رسول حسنی

یک بام و دو هوای مدیران نفس هنرمندان را می‌گیرد

هنرمندان تئاتر نماینده مردم روی صحنه نمایش هستند و هر گونه اجحاف در حق آنها به نحوی تضییع حقوق مردمی است که از هنرمندان انتظار کارهای ارزشی دارند.
کد خبر: ۳۰۲۸۵۵
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰ - 06August 2018

یک بام و دو هوای مدیران نفس هنرمندان را می‌گیردگروه فرهنگ و هنر دفاع پرس- رسول حسنی؛ سال‌هاست که مدیران فرهنگی مدعی هستند که از آثار دفاع مقدسی حمایت می‌کنند و بودجه‌هایی برای این گونه آثار در نظر گرفته‌اند. همچنین از هنرمندان دعوت به کار می‌شود و یا آنها را متوجه تولید آثار ارزشی با موضوع دفاع مقدس می‌کنند. ظاهرا این اتفاق هم می‌افتد و آثاری با محوریت دفاع مقدس و انقلاب اسلامی در سالن‌های تئاتر می‌بینیم.

اما فاجعه در پشت صحنه تولید آثار نمایشی است. هنرمندان به قصد دیده شدن، یک اثر نمایشی را روی صحنه می‌برند و اگر این اتفاق نیافتد یا این دیده شدن محدود شود، هنرمند امیدی به ادامه کار نخواهد داشت.

نمایش «کِل و وِی» نوشته و کار «حمید صفایی» با چنین مشکلی روبه‌رو است. نمایشی با موضوع دفاع مقدس و توجه به قومیت‌ها در حالی اجرا می‌شود که نه از تبلیغ مناسبی بهره‌مند است و نه تعداد اجراهایی که برای آن در نظر گرفته شده فرصت دیده شدن را به آن می‌دهد.

هنرمندان در فضای یک بام و دو هوای مدیران فرهنگی در حال دست و پا زدن هستند و حقیقتا نمی‌دانند که باید چه رویه‌ای را در پیش گیرند.

از یک سو با نگاهی طلبکارانه از هنرمند می‌خواهند که به سمت آثار دفاع مقدسی بروند تا کارنامه خود را پر بار و رزومه کاریشان را غنی کنند و وقتی هنرمندی به سمت آثار دفاع مقدسی می‌رود عملا حمایتی نمی‌کنند. این مساله مشکلات عدیده‌ای را بوجود می‌آورد. اولا اینکه کارگردان نمی‌تواند آنچه را که مد نظر دارد به سبب فقر سرمایه به نحوی مطلوب روی صحنه ببرد. دوما ارتباط مخاطب به دلیل ضعف در شکل اجرا با نمایش برقرار نمی‌شود.

از همه مهمتر ادامه این روند باعث خستگی هنرمند و دلزدگی مخاطب از آثار دفاع مقدسی می‌شود. نمایش «کل و وی» با همه ضعف‌هایی که به آن وارد است راه قضاوت نهایی در باره آن بسته است چرا که این نمایش فرصتی برای دیده شدن ندارد تا مورد داوری قرار بگیرد.

منتقد نهایی و قاضی اصلی مخاطبان هستند که باید رای و نظر خود را در باره این نمایش بدهند و وقتی تعداد کسانی که این اثر را تماشا کرده‌اند محدود است پس نمی‌توان رای نهایی را درباره خوب و بد بودن «کل و وی» صادر کرد.

حضور «شهرام کرمی» مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اجرای یکشنبه شب «کل و وی» شاید بتواند امیدی برای دیده شدن بیشتر این نمایش بشود. هر چند که کرمی هیچ قول همکاری نداد اما می‌توان انتظار داشت که تعهد ۳۰ شب اجرای این نمایش که به ۱۹ شب اجرا تقلیل پیدا کرده عملی شود.

عوامل نمایش «کل و وی» هیچ انتظار و چشم داشتی جز عمل به تعهدات اداره کل هنرهای نمایشی ندارند و این کمترین خواسته این گروه نمایشی برای ادامه حیات کارشان است که امید می‌رود با حضور مدیر کل هنرهای نمایشی محقق شود.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها