ظریف در نشست وزرای خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر:

امضاء کنوانسیون رژیم حقوقی گام مهمی است که برداشته می‌شود

وزیر خارجه کشورمان گفت: امضاء کنوانسیون رژیم حقوقی گام بسیار مهم و حائز اهمیتی است که برداشته می‌شود و به مذاکرات ۲۱ ساله در این‌ خصوص خاتمه می‌بخشد.
کد خبر: ۳۰۳۶۴۰
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۷ - 11August 2018

امضاء کنوانسیون رژیم حقوقی گام مهمی است که برداشته می شودبه گزارش گروه سیاست خارجی دفاع پرس، اجلاس وزرای امور خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر در قزاقستان آغاز شد.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در این نشست اظهار داشت: در سایه اراده مثبت رهبران کشورهای ساحلی و فضای دوستانه و سازنده حاکم بر این نشست ها، در آستانه امضای کنوانسیون رژیم حقوقی و ۶ موافقتنامه و پروتکل دیگر و همچنین صدور بیانیه اجلاس سران هستیم.

وی افزود: ۲۱ روز قبل هم، پروتکل اثرات فرامرزی زیست محیطی ( EIA) امضا شد. این رویدادها مجموعا نوید بخش آینده بسیار روشن برای ملت ها و دولت های ما به شمار می رود. امضاء کنوانسیون رژیم حقوقی گام بسیار مهم و حائز اهمیتی است که برداشته می‌شود و به مذاکرات ۲۱ ساله در این‌خصوص خاتمه می بخشد. امضای این کنوانسیون پایان همه مذاکرات و اقدامات در خزر نیست و در واقع نقطه عطف و آغازین برای اجرای تفاهمات، نظارت بر اجرا و همچنین شروع مذاکرات برای امضای موافقتنامه‌های جدید و ضروری بشمار می رود.

ظریف ادامه داد: نظر به اینکه در این کنوانسیون تحدید حدود بستر و زیر بستر و همچنین تعیین خطوط مبدا و شیوه‌های آن انجام نشده و به موافقتنامه‌های جداگانه در آینده موکول شده است؛ امیدوارم کشورهای ساحلی در آینده نزدیک این امور را نیز نهایی کند. جای خرسندی است که در کنوانسیون، بر انحصار حضور و دریانوردی هرگونه شناور صرفا با پرچم یکی از کشورهای ساحلی و همچنین ممنوعیت حضور و عبور نیروهای نظامی بیگانه و غیر ساحلی اتفاق نظر دارند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار