در نشست مسابقه «خانه ما» مطرح شد؛

«خانه ما» از ستاره و سلبریتی استفاده نمی‌کند/ به سمت خرده فرهنگ‌های ایرانی و اسلامی می‎رویم

تهیه کننده مستند «خانه ما» با تاکید بر اینکه این مستند از ستاره و سلبریتی استفاده نمی‌کند، گفت: با سفر به مناطق مختلف ایران به سمت خرده فرهنگ‌های ایرانی و اسلامی می‎رویم.
کد خبر: ۳۰۶۳۹۰
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۵ - 28August 2018

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست نقد و بررسی مجموعه مسابقه «خانه ما» پیش از ظهر امروز با حضور حسین افشار تهیه کننده، احسان عمادی و امین کفاش‌زاده کارگردان، اسلامی طراح و محسن مرادی مدیر تولید در خانه مستند انقلاب اسلامی برگزار شد.

اسلامی ایده‌پرداز مستند خانه ما در ابتدای این نشست با اشاره به تفاوت‌های این مستند اظهار داشت: آدم‌های حاضر در این مستند گریم ندارند و آن چیزی که این مستند را ویژه می‌کند این است که مخاطب احساس نمی‌کند برخلاف فیلم‌های تلویزیون و سینما در حال شنیدن دیالوگ‌های نوشته شده است.

خانه ما از ستاره‌ و سلبریتی‌ استفاده نمی‌کند

در ادامه‌‌ی این نشست «امین عمادی» یکی از کارگردانان مستند خانه ما گفت: کارگردانی مشترک یک کار استرس‌زا و نگران کننده است. خواسته یا ناخواسته این استرس در من به‌وجود می‌آمد اما در عمل این کار یکی از لذت بخش‌ترین تجربه‌های کاری من شد؛ چون در این چهار فصل، نقشه راه و مسیر از صفر به وجود آمد چراکه کسی این مسیر را نرفته بود.

این کارگردان ادامه داد: در خانه ما به عنوان یک تجربه نادر، تجربیات انسان‌ها تبدیل به دانش می‌شد. در بخش کارگردانی نیز اتفاقاتی رخ داد و باعث شد بدون اینکه به کار لطمه‌ای وارد شود مسیر اصلی پیدا شود. ویژگی مثبت مستند خانه ما یک ویژگی نادر است چون به خانواده و فرهنگ ایرانی نزدیک می‌شود چراکه ما به لحاظ فرهنگی و رسانه‌ای در این عرصه با محدودیت روبر هستیم.

عمادی خاطر نشان کرد: تصور مردم برای چنین برنامه‌هایی این است که خانواده‌ها باید جلوی دوربین حرف‌های گنُده بزنند، در حالی که چنین تصویری در این مستند به خاطر شرایط و استرس خاصی که به وجود می‌آورد، به هم خورد. و خود واقعی آدم‌ها به نمایش گذاشته شد.

وی تاکید کرد: در این برنامه از ستاره‌ و سلبریتی‌ خاصی استفاده نمی‌شود. آدم‌های معمولی که ویژگی خاصی دارند وارد کار می‌شوند؛ که همین مسئله باعث شده بعد از پنج فصل، این برنامه مخاطب خود را پیدا کند و دیده شود. خانه ما در جذب مخاطب روند رو به رشد داشته تا آموزش غیر مستقیم از یک زندگی خانوادگی را در یک برنامه تلویزیونی ارائه دهد.

اسلامی ایده‌پرداز مستند خانه ما نیز در ادامه گفت: در طول این برنامه از خانواده‌های زیادی شنیده‌ایم که اذعان می‌‎کردند ما امیدی برای انتخاب شدن در این برنامه را نداریم چراکه چیز جذابی برای گفتن نداریم. فکر می‌کنم بخش جذاب برای گروه انتخاب همین بخش انتخاب خانواده‌ها است.

وی افزود: در طول تولید شش فصل مستند خانه ما، همواره خانواده‌ها را درگیر ماموریت‌های روزانه خودشان کردیم. ماموریت‌هایی که هر خانواده طی هر ماه با آن روبرو است. چیزهای مثل خرید، مهمانی رفتن، سفر و تهیه غذا. اما در فصل بعدی تلاش می‌کنیم خانواده‌ها را در موقیعت‌هایی قرار دهیم که خاص‌تر است قرار دهیم. چیزی مثل ازدواج و مسائلی که هر روز و همواره برای یک خانواده قابل تکرار نباشد و تجربه زیادی از آن نداشته باشند. ما در سری‌های بعدی خانه ما چالش‌های عمیق‌تر و راهبردی به همراه جذابیت بیشتر را خواهیم داشت.

رئالیتی‌شو یک ژانر جوان در ایران و جهان است

امین کفاش‌زاده یکی از کارگردان این مستند در ادامه با بیان اینکه رئالیتی شو یک ژانر جوان در ایران و جهان است، اظهار داشت: هر کسی به عنوان کارگردان وارد این عرصه می‌شود حتماً برایش سوال پیش می‌آید که این کار مستند یا داستانی است؟ در حالی که در رئالیتی شو جذابیت فیلم دراماتیک و دارای فیلمنامه وجود دارد.

وی گفت: در پروسه یک ماه با یک خانواده یک‌سری رفتارها در برخی شخصیت‌ها بروز و ظهور می‌کند که آن‌ها را به یک گونه پتختگی می‌رساند. این رفتار در بین روابط پدر و مادر خانواده نیز وجود دارد و نشان داده می‌شود. آن‌ها یک بار دیگر در کنار خانواده بودن را درک می‌کنند، که برای من جذاب بود.

محسن مرادی مدیر تولید مستند خانه ما نیز در ادامه گفت: سری تبریز مستند خانه ما در زمستان پخش خواهد شد. برای پخش در عید نوروز نیز اواسط اسفند کار را آغاز می‌کنیم و سری شیراز برای تابستان خواهد بود.

وی درباره ساعت پخش مستند خانه ما افزود: سه‌شنبه‌ها از ساعت 22 در شبکه نسیم، جمعه‌ها ساعت 10 در شبکه مستند خانه ما پخش می‌شود. خوشبختانه برنامه بازپخش هم خواهیم داشت.

حسین افشار تهیه کننده مستند خانه ما در پاسخ به سوالی گفت: فکر می‌کنم اتفاقی که هیچ وقت رخ نمی‌دهد و ربطی به اصولگرایی و اصلاح‌طبی نیز ندارد نشان دادن زندگی مسوولین است. آدم بودن مسوولین در خانه آن‌ها مشخص می‌شود.

وی به شعار این مستند اشاره کرد و تصریح کرد: ما در خانه ما می‌گوییم «خانه ما، شهر ما» مسوولی که خانواده‌اش را درست نمی‌تواند تربیت کند، چگونه یک جامعه را تربیت می‌کند! این حرف یک حرف سیاسی محسوب می‌شود اما ربطی به هیچ گروه و جناحی ندارد. کاش بی‌پروا و بی‌پرده رئالیتی‌شو فرزندان مسوولین ساخته شود تا بتوانیم جهان، نوع نگاه، اعتقادات و نوع فرهنگشان را نشان دهیم.

تهیه کننده مستند خانه ما تاکید کرد: خانواده گویای آن چیزی است که آن فکر می‌کند. درخانه ما سعی کردیم به زندگی مردم عادی نزدیک شویم. جذابیت گاهی ریتم درونی و بیرونی دارد. خانه ما درون مایه پُرکششی دارد. جوانانی که داستان و قصه دوست دارند مستند خانه ما برایشان جذاب است.

افشاری تاکید کرد: خانه ما از سلبریتی‌ها استفاده نمی‌کند بلکه مردم را چهره می‌کند. این مستند سبک زندگی ایران و اسلامی را نشان می‌دهد چون شرکت کنندگان ایرانی هستند و طبیعتاً برنامه با این فرهنگ عجین خواهد شد. با سفر به مناطق مختلف ایران به سمت خرده فرهنگ‌های ایرانی و اسلامی می‎رویم.

وی در ادامه افزود: اپلیکشین‌های مختلفی برای خانه ما طراحی شده است. «خانه بخت ما» شعبه‌هایی از خانه ما خواهند شد اما قرار نیست به دفتر ازدواج تبدیل شود بلکه فقط پرونده‌هایی را به خانه ما اضافه می‌کند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها