رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خبر داد

تحصیل رایگان ایثارگران و رزمندگان در مقاطع مختلف/ بنیاد شهید مسئول درمان ایثارگران می‌شود

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: برای تحصیل ایثارگران، رزمندگان، حافظان و قاریان کشوری که قبلا نیز در قوانین بودجه به آن توجه شده است تحصیل این قشر رایگان انجام می‌شود و دولت باید درآمدی جدا پیش بینی کند.
کد خبر: ۳۰۶۴۱
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۸ - 08October 2014

تحصیل رایگان ایثارگران و رزمندگان در مقاطع مختلف/ بنیاد شهید مسئول درمان ایثارگران می‌شود

به گزارش خبرنگار پارلمانی دفاع پرس،

«غلامرضا تاجگردون» رئیس کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس در حاشیه جلسه علنی صبح امروز با حضور در جمع خبرنگاران گفت: دولت دو لایحه اصلاح قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی کشور و خروج از رکود را با قید فوریت تقدیم مجلس کرده است که نمایندگان مجلس این دو لایحه را در زمان تعطیلات صحن علنی بررسی و به فوریت این لایحه رای دادند.

وی افزود: لایحه اصلاح قانون تنظیم بخشی از مقررات کشور در کمیسیون برنامه بودجه جمع بندی شده و تقدیم مجلس شد و نمایندگان امروز در صحن علنی به رسیدگی فوری این لایحه رای دادند.

این نماینده مجلس در ادامه تصریح کرد: نمایندگان تلاش دارند تا لایحه تنظیم بخشی از مقررات مالی کشور را تا پایان آذرماه تصویب کنند.

وی در ادامه به بخش رابطه مالی دولت و نفت در بودجه سالهای گذشته اشاره کرد و گفت: پس از گذشت 18 سال مشخص شده که چه رابطهای میان خزانه و نفت وجود دارد و در این لایحه به آن توجه شده است.

رییس کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس به قیمت خوراک پتروشیمی ها اشاره و بیان داشت: کمیسیون بودجه در زمینه خوراک پتروشیمیها با قیدهایی تعیین تکلیفهایی را در این لایحه تصویب کرده تا کمکی برای سرمایه گذاری در این بخش باشد و حق وحقوق دولت در این بخش رعایت شود.

وی افزود: دولت نرخ خوراک پتروشیمیها را با سرمایه گذاران طی فرمولی انتخاب که در آن فرمول نرخ بازگشت عرضه حداقل 25 درصد واحد سرمایه گذار را تضمین کند و این فرمول باید به گونهای باشد که حداقل 10 سال تغییر نداشته و برای سرمایه گذاران ثابت باشد.

تاجگردون در ادامه به بحث پژوهش دستگاههای دولتی اشاره کرد و گفت: دستگاههای دولتی مکلف کردیم تا 1 درصد از اعتبارات علاوه بر آنچه که در بودجه نهادینه میشود را صرف پژوهش شود و دولت میتواند سالیانه این درصد را افزایش دهد تا به اهداف سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در امر پژوهش دست یابیم.

وی در ادامه به بحث بهداشت و درمان اشاره کرد و گفت: اعضای کمیسیون بودجه و محاسبات مجلس در بودجه سال گذشته به این بخش توجه کرده و با همکاری کمیسیون بهداشت و درمان کار مشترک خوبی را برای دولت در نظر گرفته که کار مشترک این است که یک درصد مالیات بر ارزش افزوده که در بودجه سال گذشته برای بخش سلامت در نظر گرفته را برای بخش بهداشت بصورت دائمی تصویب کرد و همچنین 10 درصد از هدفمندی یارانه ها که برای کمک به توسعه بهداشت به صورت قانون دایمی تصویب کردند.

وی همچنین در رابطه با تربیت بدنی گفت: برای گسترش تربیت بدنی دستگاههای اجرایی را مکلف کردیم تا 1 درصد از منابع اجرایی را برای توسعه ورزش در نظر بگیرند و نیز از عوارض نوشابه های گازدار 4 درصد برای توسعه تربیت بدنی و 60 درصد به بهداشت درمان از سرجمع درآمدها اختصاص یابد.

وی به بخش ایثارگران لایحه قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی کشور اشاره کرد و گفت : اعضای کمیسیون برای در نظر گفتن حقوق ایثارگران قوانین را پالایش کرده و دولت را مکلف به بررسی و رسیدگی به  درمان ایثارگران که امروزه آنها برای درمانشان سردرگم هستند کرد و بنیاد شهید عهده دار درمان ایثارگران بشمار می رود . ضمنا برای مسکن این قشر نیز تسهیلات 100 هزار واحد مسکونی در اختیار ایثارگران گذاشته خواهد شد.

وی تاکید کرد: برای کمک به رزمندگان غیر شاغل که تحت پوشش هیچ بیمهای نیستند نیز در لایحه قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی کشورمصوب شده تا به صورت کامل بیمه این رزمندگان بیمه شوند.

تاجگردون به عرصه فرهنگ در لایحه قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی کشور اشاره و بیان داشت: از دولت درخواست کردهایم تا برای 10 طرح مهم کشور پیوست فرهنگی به مجلس تقدیم کند.

وی در بخش توسعه فرهنگ دینی نیز گفت: از حوزههای علمیه و دولت درخواست کردهایم تا برای توسعه فضای فیزیکی ظرف 6 ماه برنامههای خود را در اختیار مجلس قرار دهند تا در مکانهایی که نیاز به حوزه علمیه است بتوانیم کمکهایی جهت توسعه فرهنگ دینی صورت گیرد و نیز کسانی که در کنار مساجد به دنبال ایجاد کانونهای قرآنی و ورزشی هستند، دولت را موظف کردیم تا 50 درصد به آنها کمک کند.

وی در ادامه به راههای روستای ریلی و شریانهای دیگر کشور اشاره کرد و گفت: در این لایحه دولت را مکلف کردیم که براساس شاخصهای توسعه نیافته 3 درصد بودجه منابع عمومی را برای این امر در نظر گیرد. با اجازهای که به کلان شهرها داده شد در لایحه قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی کشور اجازهای را نیز به شوراها و کلان شهرها برای جلوگیری از تخریب محیط زیست و آلودگیهای محیطی درصدی را تصویب و عوارض خاص بگیرند و این عوارض را صرف محیط زیست همان منطقه کنند.

وی گفت: دولت را مکلف با تصویب بخش دیگری از لایحه تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت که 20 درصد از منابع عمومی به شکل ریالی در بانکها سپرده گذاری کند تا این امر باعث شود در صندوق توسعه ملی به صورت مداوم سرمایه گذاری و بازگشت سرمایه صورت گیرد و از این مقدار 15 درصد به ایثارگران برای رفع مشکلاتشان اختصاص یابد و 5 درصد نیز به کمیته امداد برای کمک به مدد جویان در نظر گرفته شود و یک در صد نیز برای تولید گوشت قرمز برای عشایر در نظر گرفته شود.

وی تاکید کرد: برای تحصیل ایثارگران و رزمندگان حافظان و قاریان کشوری که قبلا نیز در قوانین بودجه به آن توجه شده بود تحصیل این قشر رایگان انجام میشود و دولت باید درآمدی جدا برای این مصوبه پیش بینی کند.

تاجگردون در ادامه به توسعه فرهنگ کتابخوانی اشاره کرد و گفت: در سال 82 نیم درصد از درآمد شهرداریها در اختیار کتابخانههای عمومی قرار داده بودیم اما در شهرداریهای بزرگ این پول پرداخت نشده که عدد پرداخت آن به 2 ، 3 میلیارد تومان در 2 ، 3 سال گذشته میرسد. لذا به دولت اجازه داده ایم که اگر شهرداریها نیم در صد از بها را پرداخت نکرد دولت بتواند از سرجمع درآمد همان شهردای از محل قانون مالیات بر ارزش افزوده این هزینه را پرداخت کند.

وی به گاز رسانی روستاها اشاره کرد و گفت: در این لایحه تصویب کردهایم که تا 10 درصد قیمت گازبها مصرف کنندگان صرف توسعه گازرسانی به روستاها شود و 20 درصد آن به وزارت آموزش و پروش تقدیم تا این هزینه ها صرف سیستم های گرمایش و سرمایشی مدارس شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار