جشن امضای کتاب «نقاب‌ها»‌ برگزار شد؛

الفت‌پور: فرآیند نفوذ در دهه 90 تغییر کرده/ کتاب آیت‌الله هاشمی ممیزی شد

مولف کتاب «نقاب‌ها» گفت: فرآیند نفوذ در دهه 90 تغییر کرده و به شکل تخصصی و با واسطه انجام می‌شود. این مسئله در منویات رهبر انقلاب هم مشهود است. ایشان نفوذ را بیشتر در حوزه استحاله فکری و غیر مستقیم و با واسطه در حال صورت گرفتن دانسته‌اند.
کد خبر: ۳۰۶۶۳۱
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۱ - 29August 2018

الفت‌پور: فرآیند نفوذ در دهه 90 تغییر کرده/ کتاب آیت‌الله هاشمی ممیزی شدبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، مراسم رونمایی و جشن امضای کتاب «نقاب‌ها جریان شناسی نفوذ در تاریخ انقلاب اسلامی» نوشته محمد علی الفت‌پور عصر امروز در پاتوق کتاب تهران با حضور نویسنده برگزار شد.

بر اساس این گزارش الفت‌پور در ابتدای این مراسم اظهار داشت: ۳ تا ۴ سال دوره مهجوری را طی کردم، اما امروز مراسم رونمایی کتاب مایه قوتی برای من نویسنده است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۲ سال پیش تصمیم گرفتم کتاب نقاب را تالیف کنم، گفت: در سال‌های اخیر در سخنان مقام معظم رهبری تأکید مؤکدی پیرامون موضوع نفوذ صورت گرفته است و پس از آن دیدم اثر منسجمی که نسل جوان بخواهد با مطالعه آن با تاریخ جمهوری اسلامی و موضوع یعنی نفوذ آشنا شود، نداریم.

وی در بخش دیگر سخنان خود ضمن بیان اینکه اگر ما ننویسیم افراد دیگری به مسئله نفوذ می‌پردازند، گفت: بخشی از مسئله به نفوذ قبل از انقلاب و حیطه سرویس‌دهی اطلاعات غرب و اسرائیل بر ایران دلالت دارد که خوب است میان ایران پیش و پس از انقلاب در موضوع نفوذ تأمل ویژه‌ای صورت گیرد.

به گفته وی، نفوذ مسئله‌ای است که از آن ضربه خورده‌ایم، اما برای انتشار کتابم با سخت‌گیری‌های بسیاری مواجه شدم، هر چند سعی کردم به نحوی علمی و استنادی اثری را تألیف کنم، اما باز هم سخت‌گیری‌هایی برای انتشار کتاب صورت گرفت.

الفت‌پور با بیان اینکه «نقاب‌ها» دارای ۳۲۰ صفحه و ۱۷۰۰ ارجاع سندی است توضیح داد: من به عنوان نویسنده سعی کردم در این اثر مطالب مستند را بیان کنم، اسنادی که درباره آن کمتر صحبت شده، اما اشکالاتی را وارد دانسته‌اند و وزارت ارشاد ۱۴ ماه ما را نواخت.

این نویسنده همچنین با بیان اینکه مکرراً به وزیر ارشاد تا معاون فرهنگی ارشاد توضیح می‌دادم که بخشی از مسائلی که در این کتاب مطرح شده است، پیش از این در قالب کتاب، جراید و حتی سایت‌های اینترنتی با مجوز شما منتشر شده، اما باز هم اجازه انتشار ندادند، گفت: برایم سوال است که این موارد و اسناد پیش از این منتشر شده، اما  چرا حالا تجمع همه مطالب در یک کتاب می‌تواند تا این حد مشکل‌ساز باشد بنابراین روند مجوز به چنین آثاری باید در ارشاد اصلاح شود.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار فارس که چه شد که پس از ۱۴ ماه ارشاد مجاب به ارائه مجوز شد، گفت: مسئله تاریخ انقلاب اسلامی موضوعی است که ۱۰ سال درباره آن تحقیق کرده و می‌نویسم، اما نگاهم به تاریخ انقلاب اسلامی بعد از نگارش این کتاب تغییر پیدا کرده است.  

الفت‌پور درباره ممیزی گفت: ممیزی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است، مطالبه ما هم از ارشاد همین است، اما ممیزی باید بدون تفسیر به رأی درباره کتاب باشد، ما در این کتاب نه تهمت و نه افترا زدیم، بلکه تنها بر اساس اسناد کتاب را تألیف کردیم، پس چرا ارشاد اجازه انتشار نمی‌دهد، در پاسخ سوال ما می‌گویند: انتشار به مصلحت نیست، اما من معتقدم این مصلحت به ممیزان در ارشاد برمی‌گردد و من به نگاه سلیقه‌ای نقد دارم.

وی در پاسخ سوال دوم خبرنگار فارس در باب اینکه پاسخ‌ها که قانع کننده نبوده پس چرا کتاب در محاق توقیف به سر برد، گفت: جواب قانع‌کننده‌ای نمی‌دهند، ولی انتشار نهایتا ۱۴ ماه به تعویق افتاد.

الفت‌پور با بیان اینکه شاید این کتاب کمک کند حساسیت مردم نسبت به مسئله نفوذ افزایش یابد، گفت: نسخه اولیه کتاب به شکل دیگری بود، در واقع بالغ بر۴۰ صفحه از کتاب ممیزی شده است، برخی از فصول حذف شد، اما آنچه در حال حاضر منتشر شده لطمه‌ای به بقیه فصول نمی‌زدند.

وی درباره اینکه دولت از آزادی بیان صحبت می‌کند، اما در مقام اجرا عملکردش به نحوه دیگری است، گفت: دولت ممیزی می‌کند، اما شعار آزادی بیان می‌دهد، اما این بلا حتی سر نویسندگانی که با جریان انقلاب همراه نیستند هم فکر نمی‌کنم رخ دهد، رسماً به من می‌گویند چرا مثلاً درباره فلان موضوع مطالبی بیان شده است.

وی در بخش دیگری گفت: این ادعا مضحک است که فردی بگوید که یک مورخ به برخی موضوعات نگاه خنثی دارد، هر چند برخی از مراودات ما در حوزه تاریخ‌نگاری و دسترسی به اسناد به نوعی سوگلی‌پروری بوده است، زیرا برخی اسناد دست همه افراد نیست، ولی من سعی کردم اسناد و آنچه آشکار است را نقد کنم، در این کتاب اسناد محرمانه که قبلا منتشر نشده باشد وجود ندارد، اما بخشی از آن به تحلیل و بخشی به اسناد تخصیص یافته است.

الفت‌پور با بیان اینکه برای انتشار اسناد از رانت خاصی جهت دسترسی استفاده نکردم توضیح داد: اگر وزارت ارشاد به بنده اجازه انتشار بدهد قطعاً جلد دوم این کتاب را نیز منتشر خواهم کرد.

وی در پاسخ به سوال یکی از حاضران درباره اینکه چه بخش‌هایی از کتاب حذف شده توضیح داد: سه بخش از کتاب حذف شده که یکی از بخش‌های آن درباره، قتل‌های زنجیره‌ای، برخی سوالات درباره مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) و فصل دیگر درباره پرونده آقای عبدی است.
و

ی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره سیر نفوذ پیش و پس از انقلاب و آنچه در کتاب آمده گفت: به نظرم شوک امنیتی در مسئله نفوذ پس از ماجرای کوی دانشگاه رخ داد.

وی به ترور‌های سال ۶۰ نیز اشاره کرد و با بیان اینکه ما ابتدا برهه دهه ۶۰ را داشتیم که کل ماجرای نفوذ و استحاله است گفت: در ۳۰ خرداد ۱۳۶۰ تا پایان شهریور سازمان مجاهدین موفق به انجام ۵ عملیات شد که به قول خودشان عملیات قطع رأس انجام می‌شد، آن‌ها فکر می‌کردند اگر افراد رأس نظام ترور شوند چیزی از نظام باقی نمی‌ماند، حتی برنامه ترور حضرت امام را داشتند.

الفت‌پور گفت: بخش ترور سال ۱۳۶۰ بخش اول و پس از آن دهه ۷۰ که بیشتر بحث استحاله در آن مطرح است که در این دهه شخصیت‌هایی از خارج به داخل خصوصا در مؤسسه همشهری آمده و برای تغییر باور‌ها و ارزش‌های انقلاب تلاش می‌کردند، اما پس از آن کشور وارد شوک اطلاعاتی شد و در پایان دهه ۸۰ ما اتفاقاتی را داریم که سرمنشأ آن‌ها مسئله نفوذ است.

وی در پایان گفت: فرآیند نفوذ در دهه ۹۰ تغییر کرده و به شکل تخصصی و ویژه و با واسطه انجام می‌شود. این مسئله در منویات رهبر انقلاب هم مشهود است و ایشان نفوذ را با اندیشه و با واسطه در حال صورت گرفتن دانستند.

وی درباره کتاب «اختلاف نظر» که به مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی می‌پردازد اعلام کرد: این کتاب نیز دچار ممیزی شده است.

«نقاب‌ها» جریان شناسی نفوذ در تاریخ انقلاب اسلامی - نگاهی به پیدا و پنهان ۳۶پرونده نفوذ و استحاله سیاسی فکری و فرهنگی در ایران دارد. کتاب به ۱۷۰۰ سند ارجاعی و روایی به تاریخ قبل و بعد از انقلاب اسلامی می‌پردازد. جریان شناسی سیاسی سال‌های اخیر به خصوص سال‌های حساس بعد از انقلاب است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار