راضیه تجار در گفت‌وگو با دفاع پرس:

یقیناٌ جریان فرهنگی دفاع مقدس توان ادامه راه را دارد

یک نویسنده و پژوهشگر ادبی با بیان اینکه فرهنگ دفاع مقدس توانست هویت خودش را اثبات کند و تاثیرگذار باشد، گفت: یقیناٌ جریان فرهنگی دفاع مقدس توان ادامه داشتن را دارد.
کد خبر: ۳۰۶۶۸۳
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۰۵:۳۰ - 25September 2018

گروه فرهنگ و هنر‌ دفاع‌پرس- ولی منصوریان؛ با فرا رسیدن هفته گرامیداشت دفاع مقدس و تجدید یاد و خاطره‌ی روزگاران حماسه و جهاد و در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی مردم ایران، بر آن شدیم تا پاسخ هنرمندان را به سوالی در اهمیت این موضوع جویا شویم.

دفاع پرس: فرهنگ دفاع مقدس چه نقش و تاثیری در جریان فرهنگی و هنری کشور داشته است؟

«راضیه تجار» نویسنده و پژوهشگر ادبی: به نظرم در زمینه‌ای که خوب کار شده مقوله دفاع مقدس است. یعنی از ابتدای انقلاب وقتی جنگ آغاز شد به صورت موازی جاهایی هم متولی شدند که در زمینه دفاع مقدس یادداشت، زندگینامه داستانی، داستان و رمان منتشر کنند.

شاید انگیزه‌ای به نویسندگان داده شد، گرچه اهالی ادب شامل نویسنده و شاعر کسانی بودند که به صورت دلی دغدغه این کار را داشتند اما این 2 بخش همدیگر را خوب پیدا کردند تا آثاری که نوشته شد و سروده شد روی زمین نماند و دیده شد.

فرهنگ دفاع مقدس توانست هویت خودش را اثبات کند و تاثیرگذار باشد. فرهنگ دفاع مقدس در جریان فرهنگی کشور تاثیرگذار بوده است. اگر این تاثیر 100 درصدی نباشد اما به اندازه کافی هویت خودش را پیدا کرد و تاثیرگذار نیز بود.

خیلی جاها فرهنگ دفاع مقدس به مدد آمد. اگر جاهایی نقصان‌هایی وجود داشت این فرهنگ آن خلاها را پوشش داد. پس به نظرم با اینکه این فرهنگ می‌توانست بهتر باشد اما به اندازه‌ای که دیده شود و تاثیرگذار باشد، کار خودش را انجام داد.

 یقیناٌ جریان فرهنگی دفاع مقدس توان ادامه داشتن دارد اما یک نوع آشفتگی در سطح کشور دیده می‌شود که با زمینه اقتصاد است که همه جریانات فرهنگی را تحث تاثیرگذاشته است. یک نوع بد اخلاقی، بی ایمانی وجود دارد که روی آحاد جامعه هم تاثیر می‌گذارد.

همیشه یک موج باعث می‌شود این آشفتگی‌ها کم‌رنگ شود. من فکر می‌کنم هر گاه اسم شهید و شهادت مطرح می‌شود خیلی تاثیرگذار می‌شود و نوری می‌تاباند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها