در ادلب چه می‌گذرد؛

آخرین سنگر سوریه و تلاش برای حفظ آن به هر طریق ممکن

آمریکا و روسیه وارد دور جدیدی از تنش شده‌اند و این بار اختلاف 2 کشور درباره ادلب سوریه است.
کد خبر: ۳۰۷۰۴۵
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۷ - 02September 2018

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، شهر ادلب در شمال سوریه و نزدیک مرز ترکیه در یک ماه اخیر تبدیل به کانون توجهات جهان شده و این امر به دلیل برنامه ارتش سوریه برای بازپس‌گیری این شهر از دست تروریست‌هاست.

خارج شدن کنترل ادلب از دستان تروریست‌ها به معنای از دست دادن آخرین سنگر برای کشور‌های غربی و متحدان منطقه‌ای آن‌ها است که از زمان آغاز بحران سوریه با حمایت از تروریست‌ها و وارد کردن افراطیون خارجی به سوریه موجب به درازا کشیدن بحران این کشور شدند و دقیقا از همین رو است که آمریکا درصدد است تا به هر نحو ممکن در روند انجام این عملیات خلل ایجاد کند.

ادلب در شمال غرب سوریه، تنها استانی است که در دست تروریست‌ها باقی مانده است و نبرد در این منطقه در هفته‌های اخیر شدیدتر شده است.

۶۰ درصد از مناطق ادلب در دست نیرو‌های گروه هیات تحریر الشام، متحد گروه جبهه النصره (شاخه القاعده در سوریه) است و بقیه آن در دست سایر معارضان مسلح سوری است.

هیاهوی حمله شیمیایی

با جدی شدن تصمیم ارتش سوریه برای حمله به ادلب، روسیه که از تصمیم آمریکا برای ایجاد خلل در عملیات آزاد سازی ادلب آگاه شده بود نسبت به تصمیم واشنگتن و متحدانش برای به راه انداختن حمله شیمیایی و مقصر جلوه دادن ارتش سوریه در این حمله هشدار داده و اعلام کرد که آمریکا درصدد است با این حربه دست به عملیات جدیدی در سوریه بزند.

از سوی دیگر خبر‌هایی در مورد حضور گسترده تروریست‌ها در شهر ادلب و آماده شدن آن‌ها برای انجام حمله بر اساس خواست آمریکا منتشر شده و در همین ارتباط یکی از از زیردریایی‌های آمریکا نیز وارد آب‌های مدیترانه شده تا در صورت وقوع حمله از آن استفاده شود.

از سوی دیگر روسیه از روز شنبه رزمایش دریایی بزرگ خود در مدیترانه و در نزدیکی آب‌های سوریه را آغاز کرده و قرار است ناوگان دریای سیاه، ناوگان دریای بالتیک، ناوگان دریای خزر و ناوگان شمالی در این مانور نظامی شرکت داشته باشند.

دو زیردریایی، ۳۴ جنگنده شامل بمب افکن‌های راهبردی و هواپیما‌های شکار زیردریایی در این مانور حضور خواهند داشت. ارتش روسیه محل برگزاری مانور در آب‌های دریای مدیترانه را برای کشتیرانی و هوانوردی، ناامن و خطرناک خوانده است.

در همین رابطه «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا اظهارات تندی را علیه همتای روسی خود بیان کرده و عنوان داشت: لاوروف از تهاجم سوریه و روسیه به ادلب دفاع می‌کند. روس‌ها و اسد موافقت کردند که اجازه چنین مسئله‌ای را ندهند. در نگاه آمریکا، این به منزله تشدید بحرانی است که اکنون نیز در مرحله‌ای خطرناک است. سه میلیون سوری مستقر در ادلب از این نبرد متضرر می‌شوند. این خوب نیست و جهان نظاره‌گر (این رویداد) است.

این درحالی است که لاوروف روز پنجشنبه هشدار داد: غرب در موضوع ادلب با آتش بازی نکند. مشخص است که پیشرفت مذاکرات سوریه، راه‌حل سیاسی و مبارزه با تروریسم به مذاق هرکسی خوش نمی‌آید.

لاوروف همچنین در خصوص آمادگی کلاه‌سفیدها - تروریست‌هایی که در قالب نیرو‌های دفاع مدنی فعالیت می‌کنند - برای تدارک حمله شیمیایی و نسبت دادن آن به دولت دمشق هشدار داد.

راهی برای جلوگیری از حمله

در این امر که گروه‌های شورشی با حمایت کشور‌های غربی شکل می‌گیرند شکی نیست و هر زمانی که غربی‌ها بخواهند این گروه‌ها از بین می‌روند، در همین رابطه یکی از راه‌های جلوگیری از حمله ارتش سوریه به ادلب، انحلال گروه تروریستی هیات تحریر الشام اعلام شده است.

در این میان برخی تحلیلگران بر این باورند در صورتی که هیئت تحریر الشام منحل شود دیگر نیازی به عملیات نظامی در ادلب نیست و این را مطرح کرده‌اند که ترکیه از روسیه خواسته است که تا چهارم سپتامبر به آنکارا فرصت دهد تا هیئت تحریر الشام (همان جبهه النصره) را قانع کند تا خود را منحل کند و در دیگر گروه‌های مسلح ادغام کند.

با این اوصاف به نظر می‌رسد که غرب و در راس آن‌ها آمریکا به هیچ وجه تمایلی به از دست دادن آخرین سنگر خود در سوریه ندارند، چون در صورت پاکسازی این شهر از تروریست‌ها از سوی ارتش سوریه عرصه بر کشور‌های غربی در سوریه تنگ‌تر می‌شود و کشور‌هایی که در هفت سال گذشته هزینه‌های زیادی را برای رسیدن به اهداف خود در سوریه متقبل شده‌اند دست خالی خواهند ماند.

دقیقا در همین راستا است که مشاهده می‌شود نهاد‌های بین المللی حامی آمریکا همچون سازمان ملل نیز وارد معرکه ادلب شده و در مورد بروز جنگ در آن هشدار می‌دهند. ادلب اکنون تبدیل به نقطه برخورد حامیان و دشمنان سوریه شده و موفقیت در پاکسازی این شهر توسط ارتش سوریه، گام دیگری در فرونشاندن بحران این کشور خواهد بود.

منبع: مهر

نظر شما
پربیننده ها