دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

راهبرد «ترامپ» برای فرار از شکست «واشنگتن» در سوریه

عملیات بازپس‌گیری استان ادلب که در کنترل تروریست‌های تکفیری است، آمریکایی‌ها را نگران کرده است که مبادا اجرای موفقیت‌آمیز این عملیات از سوی نیروهای سوریه و متحدانش پایان حیات تروریست‌های تکفیری مورد حمایت آن‌ها را رقم بزند.
کد خبر: ۳۰۸۴۸۵
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۰ - 12September 2018

راهبرد آمریکا و متحدانش در قبال بازپس‌گیری ادلببه گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، اصرار آمریکا و متحدانش برای عدم حمله به ادلب به منظور پاکسازی کامل سوریه از شر گروهک‌های تکفیری که در این استان پناه گرفته‌اند، بیانگر اهداف شوم آن‌ها مثل طولانی‌تر کردن بحران سوریه، در دسترس بودن گروهک‌های تروریستی برای ایجاد آشوب در منطقه و در نهایت باقی ماندن موج ترس و وحشت در سوریه است.

سه کشور ایران، سوریه و ترکیه سال گذشته در «آستانه» پایتخت قزاقستان چهار منطقه را در سوریه به عنوان مناطق کاهش تنش به رسمیت شناختند؛ طبق این توافق، این چهار منطقه «غوطه شرقی، درعا، حمص و ادلب» بودند. تمام این مناطق بجز ادلب از وجود تروریست‌ها پاکسازی شدند و اکنون نیز نوبت به ادلب رسیده است که باید پاکسازی شود.

ادلب از نظر اقتصادی برای سوریه چندان حائز اهمیت نیست، اما از نظر مواصلاتی در مسیر اتوبان 2 کلان شهر دمشق و حلب قرار دارد که می‌تواند خطر انتشار تروریست‌های تکفیری را در سراسر سوریه به همراه داشته باشد. به این منظور سوریه به دنبال پاکسازی این استان از شر تروریست‌هاست.

اهمیت جغرافیایی این استان که در شمال غرب سوریه واقع شده، هم‌جواری آن با مرز‌های ترکیه است که این کشور را با بحران ورود میلیون‌ها پناهجو که در میان آن‌ها عناصر مسلح و تروریست‌های جبهه النصره نیز وجود دارند، مواجه می‌کند. شمار پناهجویان سوری در ترکیه سه‌و‌نیم میلیون نفر برآورد شده است. ترکیه علاوه بر مسائل امنیتی که با ورود پناهجویان به این کشور روبرو خواهد شد، پاسخگوی نیاز‌های این تعداد از آوارگان سوری نیست. اردوغان چندی پیش مرز ترکیه با سوریه را حصار کشید؛ آن‌ها با لشکرکشی به ادلب مخالف هستند و به دنبال متقاعد کردن ایران و روسیه به منظور عدم حمله به این ناحیه هستند. به همین دلیل اردوغان مجبور است، برای جلوگیری از حمله سوریه و روسیه و ایران به ادلب، خود با گروه اسلام‌گرای افراطی «هیأت تحریر الشام» درگیر شود.

اهمیت ادلب برای روسیه به خاطر وجود پایگاه استراتژیک «حمیمیم» در دریای مدیترانه که ناوگان دریایی روسیه در آن مستقر شده، است. از سویی دیگر تمایل مسکو برای پاک‌سازی ادلب، به گفته «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه «شلیک تیرخلاص به تروریست‌ها» در این شهر است؛ زیرا روسیه تنها تروریست‌های تکفیری عرب را در زمره تروریست‌ها قرار نمی‌دهد، بلکه تروریست‌های منطقه قفقاز که علیه نیرو‌های دولتی سوریه و متحدانش می‌جنگند را نیز تروریست تلقی می‌کند.

مسکو درصدد است تا از بازگشت تروریست‌های تکفیری به روسیه جلوگیری کند تا نتوانند امنیت آسیای مرکزی و قفقاز را برهم بزنند. در واقع ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به دنبال رویارویی نظامی با این تروریست‌ها جایی دور از مرز‌های این کشور است.

وضعیت سوریه برای محور مقاومت به‌گونه‌ای است که هرگونه تحول بنیادین در ساختار سیاسی این کشور ضریب امنیتی این محور را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ لذا تضعيف سوريه به عنوان یکی از اضلاع محور مقاومت مساوی با تضعيف این محور است.

تسلط کامل نیروهای سوریه بر استان ادلب، تضمین کننده پیروزی نهایی برای محور مقاومت در سوریه خواهد بود و جایگاه دولت قانونی دمشق در این کشور را بیش از پیش تقویت خواهد کرد و ضریب امنیتی محور مقاومت را افزایش خواهد داد.

قدرت‌های غربی و خصوصا آمریکا از ابتدای جنگ سوریه به دنبال انتقال قدرت و فروپاشی دولت قانونی بشار اسد بودند. با جدی شدن مسأله پاکسازی ادلب از شر تروریست‌ها بهانه‌های زیادی به منظور ممانعت از پاکسازی ادلب صورت گرفته است.

سه‌شنبه هفته گذشته، آمریکا، فرانسه و انگلیس به بشار اسد هشدار دادند که اگر دولت اسد از سلاح‌های شیمیایی استفاده کند، این سه قدرت حملات موشکی به موقعیت نظامی ارتش سوریه را به دلیل حملات شیمیایی آغاز خواهند کرد؛ این درحالی  است که با نظارت سازمان ملل تمام زرادخانه‌های شیمیایی سوریه به سازمان منع سلاح‌های شیمیایی (OPCW) تحویل داده شده است؛ اما هر زمان سوریه عملیات مهمی را علیه تروریست‌ها انجام می‌دهد، این قدرت‌ها دمشق را متهم به استفاده از گازهای سمی در جنگ با تروریست‌ها می‌کنند، اکنون دوباره همان سناریو در تهدید ایالات متحده و متحدانش تکرار شده است.

برخی از تحلیلگران بر این باورند بیانیه سه کشور غربی در خصوص حمله این سه کشور به سوریه در صورت استفاده دولت بشار اسد از سلاح شیمیایی، تنها به منظور تحریک تروریست‌های مستقر در ادلب برای استفاده از این سلاح‌ها است تا بتوانند پای این کشورها را به این درگیری باز کنند و سبب طولانی شدن جنگ سوریه و اطمینان از استقرار دائم تروریست‌ها در سوریه شوند.

آمریکا و متحدانش همواره به دنبال بهانه‌ای برای استقرار در منطقه خاورمیانه و کنترل سوریه هستند، پاکسازی کامل سوریه به نوعی پاکسازی این کشور از وجود نیروهای آمریکایی، و غربی است و از سویی به گفته ترامپ، قتل‌عام وسیع مردم بی‌گناه ادلب، نوعی فرافکنی روانی از سوی ترامپ است تا شکست‌ها و هزینه‌های گزافی که دولت آمریکا در حمایت از تروریست‌ها متحمل شده است را پنهان کند.

انتهای پیام/ 431

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار