مرکز معماری اسلامی حوزه هنری برگزار می‌کند؛

دومین مسابقه طراحی «معماری موکب اربعین»

مرکز معماری حوزه هنری برای دومین سال با برپایی مسابقه طراحی معماری، ایده‌های خلاقانه و کاربردی را جمع‌آوری کنند تا در اختیار متولیان برگزاری آیین معنوی پیاده‌روی اربعین قرار دهند.
کد خبر: ۳۰۹۲۳۷
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۵ - 16September 2018

دومین مسابقه طراحی معماری موکب اربعینبه گزارش گروه فرهنک و هنر دفاع پرس، چند سالی است که در ایام سوگواری سالار شهیدان امام حسین (ع) جمع کثیری از عاشقان حسینی راهی کشور عراق شده و مسیر شهر‌های مختلف تا کربلا را پیاده طی می‌کنند. از سوی دیگر ساکنان بومی عراق و علاقه‌مندانی از ایران و سایر کشور‌های اسلامی با برپایی موکب‌هایی در مسیر زیارتی نجف تا کربلا، سعی می‌کنند تا با ارائه خدمات اقامتی، فرهنگی و درمانی، این سفر عرفانی را برای زائران آسان‌تر و دلپذیرتر کنند.

به منظور ساماندهی بهتر این موکب‌ها، «مرکز معماری اسلامی حوزه هنری» قصد دارد تا برای دومین سال با برپایی مسابقه طراحی معماری، ایده‌های خلاقانه و کاربردی را جمع‌آوری کرده و در اختیار متولیان برگزاری این آیین معنوی قرار دهند. توجه به مفاهیم فرهنگی قیام حسینی در طرح، شکل‌دهی به بستری برای شکل‌گیری سبک زندگی اسلامی، ارائه خدمات بهتر و کامل‌تر به زائران پیاده و کاربران موکب‌ها، توجه به شرایط اقلیمی و ارتباط مناسب با طبیعت، طراحی فضا‌های چند عملکردی، شناخت بهتر آداب و شرایط پیاده‌روی برای زیارت و فعالیت مطلوب طرح در زمان‌های پیک کاربر از اولویت‌های طرح خواهد بود.

داوران این مسابقه، بهمن ادیب‌زاده عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، محسن وفامهر عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت و یحیی نوریان طراح معمار و پژوهشگر مباحث معماری اسلامی هستند.

جوایزی که برای برگزیده‌شدگان برتر در نظر گرفته شده است به شرح ذیل است:

نفر نخست پنج میلیون تومان به همراه تندیس مسابقه
نفر دوم سه میلیون تومان به همراه تندیس مسابقه
نفر سوم دو میلیون تومان به همراه تندیس مسابقه

و به کلیه آثار راه‌یافته به نمایشگاه لوح یادبود و گواهی شرکت در مسابقه اهدا خواهد شد.

شرایط طراحی این مسابقه بدین شرح است: توجه به ارکان‌های کلی موکب، توجه به رفتار‌ها و ارتباطات شکل گیرنده درون طرح، بر مبنای بستر فرهنگی اماکن مذهبی و شکل‌گیری طرحی مبتنی بر خدمات رسانی بهتر به زائران از اولویت‌های مسابقه خواهد بود. یکی از زیباترین صحنه‌ها در راه‌پیمایی اربعین خط افق در صحرا و مشاهده سیل جمعیت زائران است. نحوه ارتباط خط آسمان طرح و افق حائز اهمیت است. طرح به شیوه سازه موقت طراحی شود به‌شکلی که نیازمند پی کنی و بنا کردن ساختمان دائمی نباشد. موکب‌ها در جاده و صحرا بوده و سطح خدمات عمومی و تاسیسات نسبت به درون شهر پایین‌تر است. توجه به پاکیزگی و ارتباط با محیط طبیعت دارای امتیاز است. طرح حداکثر در یک طبقه ارائه شود و با توجه به بالا بودن سطح آب‌های زیر زمینی عموما امکان استفاده از تراز منفی نیست. شکل‌گیری نظرگاه در نیم طبقه بلااشکال است، پیش‌بینی و طراحی فضا‌های مناسب جهت پاسخگویی به نیاز‌های زائران در زمان‌های بیشینه سفر ضروری است. پرداختن به مفاهیم معنوی و مذهبی واقعه کربلا در طراحی پوسته و حجم و فضاسازی موکب‌ها، پرداختن به موضوع تقویت همبستگی بین قومیت‌های مختلف حول محور فرهنگ حسینی، توجه به استفاده از سازه و مبلمان متحرک در موکب، توجه به نورپردازی شبانه جهت پاسخگویی به عملکرد در طول شب.

شروع ثبت نام در مسابقه: ۲۴ شهریورماه و آخرین مهلت ارسال آثار: ۱۸ مهرماه، هم‌چنین اختتامیه و اعلام اسامی برندگان و برگزاری نمایشگاه آثار برگزیده ۲۸ مهرماه است.

داوطلبین محترم می‌توانند به تارنمای artfest.ir، مراجعه و ضمن مشاهده شرایط و ویژگی‌های مسابقه، حداکثر تا روز ۱۸مهرماه نسبت به تکمیل فرم ثبت نام و درج مشخصات و ارسال آثار اقدام کنند.

انتهای پیام/ 114

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار