معرفی کتاب؛

«خوب، بد، زشت»

کد خبر: ۳۰۹۳۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ - 18September 2018

«خوب، بد، زشت» برای دوشنبه منتشر شودبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، «خوب، بد، زشت» پانزدهمین مجلد از مجموعه نمایشنامه‌های حوزه دفاع مقدس است که انتشارات «هنر دفاع» منتشر کرده است.

این نمایشنامه داستان «محرم» و «مصیب» است که با هم دوستی دیرینه دارند. مصیب نامزد انتخابات شورایاری ده شده و برای آنکه رای بیاورد پیکر یک شهید را می‌دزد تا آن را در پایین محله دفن کند تا از این طریق رای بیشتری به دست بیاورد.

محرم که سال‌ها شبیه خوان تعزیه بوده سعی دارد تا مصیب را از این کار منصرف کند. در پایان محرم موفق می‌شود و پیکر شهید را به امامزاده‌ای در همان حوالی می‌برد تا دفن کنند.

چنان که از داستان نمایشنامه مشخص است، «خوب، بد، زشت» دارای ارجاعات سیاسی و اجتماعی پنهان و آشکاری در اشل کوچکتری است که می‌توان آن را به موارد مشابه ارجاع داد.

نامزد شورایاری ده برای پیروز شدن در انتخابات به دزدی پیکر شهید دست می‌زند. چنان که برخی از فرصت طلبان برای به دست آوردن یک موقعیت یا امتیاز ویژه از نام و رسم شهید به نفع خود استفاده می‌کنند که با دزدیدن پیکر شهید فرقی ندارد.

«خوب، بد، زشت» پیش از این در سی و سومین جشنواره تئاتر فجر در تالار حافظ روی صحنه رفت و توانست مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد.

قسمتی از متن کتاب:

«محرم: مصیب؟

مصیب: بله.

محرم: اصلا واسه چی می‌خوان یه شهید رو توی این منطقه دفن کنن؟

مصیب: راستش رو بگم؟

محرم: راستش رو بگو.

مصیب: بالا محله‌ای‌ها می‌خوان اعتبارشون بشتر کنن ... پایین محله‌ای‌ها می‌خوان اعتبار به دست بیارن ... البته یه عده‌ای از مردم هستن که شهداء رو مایه‌ی برکت می‌دونن و باهاشون حال می‌کنن و براشون اشک می‌ریزن ... [صدای اذان می‌آید] ... صدای اذان میاد؟

محرم: آره.

مصیب: از کجا؟

محرم: دو سه کیلومتر اونور پیچ، یه امامزاده‌ست.

مصیب: امامزاده؟

محرم: تو هم که اهل این منطقه‌ای نمی‌شناسیش، واسه خاطر همینه اونایی که می‌شناسنش بهش می‌گن غریبه‌ی قریب.

مصیب: غریبه‌ی قریب؟

محرم: آره.

مصیب: صدای اذون مال کیه؟

محرم: یه پیرمردیه که از وقتی که من یادم میاد، خادم این امامزاده بوده.

مصیب: کی؟

محرم: حاج عباس ... حاج عباس محمودی ... وایسا ببینم گفتی شهید احمد محمودی؟

مصیب: آره.

محرم: یا حضرت عباس ... گفتم این جوون چقدر آشناس ... این شهید پسر حاج عباسه ...»

«خوب، بد، زشت» در 42 صفحه به قلم «ابوالفضل حاجی‌علی‌خانی» به نگارش درآمده و توسط انتشارات «هنر دفاع» وابسته به «سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس» در 2 هزار نسخه منتشر شده است.

انتهای پیام/ 161

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمودیان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۱
0
0
انشاالله خوبه
نظر شما
پربیننده ها