مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی:

به علت عظمت وجودی شهریار ۲۷ شهریور به عنوان روز ملی شعر و ادب فارسی نام گذاری شده است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در آیین بزرگداشت استاد شهریار و روز ملی شعر و ادب فارسی در مقبره الشعرای تبریز، گفت: به علت عظمت وجودی شهریار ۲۷ شهریور به عنوان روز ملی شعر و ادب فارسی نام گذاری شده است.
کد خبر: ۳۰۹۶۶۱
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۷ - 19September 2018

به علت عظمت وجودی شهریار ۲۷ شهریور به عنوان روز ملی شعر و ادب فارسی نام گذاری شده استبه گزارش دفاع پرس از آذربایجان شرقی، «محمد محمدپور» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در آیین بزرگداشت استاد شهریار و روز ملی شعر و ادب فارسی در مقبره الشعرای تبریز، اظهار داشت: به علت عظمت وجودی شهریار ۲۷ شهریور به عنوان روز ملی شعر و ادب فارسی نام گذاری شده است.

وی با بیان اینکه این روز در تقویم ملی ایران ماندگار شده و حذف نخواهد شد، بیان کرد: استاد شهریار به واسطه غنای شعری و مجموعه های پرنغز خود جغرافیای ایران را درنوردیده و در دل های مردم جهان جای گرفته است.

در این آیین کتاب «فرهنگ اعلام دیوان فارسی و ترکی استاد شهریار» به قلم علی محمدی و تابلو نقاشی استاد شهریار اثر کمال و رقیه شایگان رونمایی و حسام الدین سراج هنرمند پرآوازه ایران بخشی از واقعه عاشورا را با آواز اجرا کرد.

خاطرنشان می شود سید محمدحسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار شاعر ایرانی اهل آذربایجان بود که به زبان‌های فارسی و ترکی آذربایجانی شعر سروده‌ است.

وی در روستای خشکناب از توابع بخش تیکمه داش شهرستان بستان آباد واقع در ۵۵ کیلومتری شرق تبریز به‌ دنیا آمد و بنا به وصیتش در مقبره الشعرای تبریز به خاک سپرده شد.

مهم‌ترین اثر شهریار منظومه حیدربابایه سلام (سلام به حیدربابا) است که از معروف‌ترین آثار ادبیات ترکی آذربایجانی به‌ شمار می‌رود و شاعر در آن از اصالت و زیبایی‌های روستا یاد کرده ‌است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها