محقق و پژوهشگر دفاع مقدس:

دستیابی به یک روایت مطلق از دفاع مقدس امکان­‌پذیر نیست

محقق و پژوهشگر دفاع مقدس گفت: اگر در تاریخ‌نگاری دفاع مقدس تمام اسناد جنگ هم در اختیار مورخان قرار بگیرد باز هم دستیابی به یک روایت مطلق امکان­پذیر نیست؛ زیرا افراد در دوران­‌های مختلف صرفاً بیانگر کمال عصر خود هستند و نمی‌­تواند روایتی برای نسل­‌های آینده ارائه بدهند.
کد خبر: ۳۱۰۶۳۴
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۳ - 25September 2018

دستیابی به یک روایت مطلق از دفاع مقدس امکان­‌پذیر نیستبه گزارش خبرنگار دفاع پرس از مشهد، به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس نشست علمی با هدف ارائه طرح پژوهشی «راهبردهای تدوین تاریخ جنگ، تجربیات جهانی و الزمات دفاع مقدس» با حضور «سید علی مزینانی» محقق و پژوهشگر دفاع مقدس، پژوهشگران عرصه دفاع مقدس استان خراسان رضوی و جمعی از مورخان امروز در بنیاد پژوهش­‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد.

سید علی مزینانی در این نشست اظهار داشت: در بحث تاریخ‌­نگاری ظرفیت و ابزاری که از گذشته در اختیار داریم محدود است؛ لذا تنها کاری که باید انجام بگیرد این است که این ابزار را تا حد زیادی گسترش بدهیم.

وی افزود: کار تاریخ، شناسایی انسان است. در تاریخ بعضی خلاها وجود دارد که مورخ با تخیل باید آن را پُر کند. «تخیل مورخانه» وقتی مؤثر است که مورخ بر اسناد و منابع زیادی اشراف داشته باشد و همین اشراف مجوزی برای استفاده او از «تخیل مورخانه» خواهد بود.

این پژوهشگر در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت تاریخ نگاری دفاع مقدس خاطرنشان کرد: اگر روزی تمام اسناد جنگ در اختیار مورخان قرار بگیرد باز هم دستیابی به یک روایت مطلق امکان­‌پذیر نیست؛ علت این امر هم این است که هر نسلی با استفاده از قوه عقلانی خود از هستی یک برداشت دارد.

مزینانی تصریح کرد: در تاریخ نگاری دفاع مقدس هیچگاه به دنبال روایت نهایی نباشید. به علت ماهیت‌پذیری هستی که در آن قرار داریم؛ هر کس می­‌تواند کمال عصر خود باشد و نمی­‌تواند روایتی برای نسل‌­های آینده ارائه بدهد. افراد در دوران‌­های مختلف صرفاً بیانگر کمال عصر خود هستند.

وی در پایان گفت: فقط در صورتی می­‌توان به روایتی مطلق از تاریخ دفاع مقدس برسیم که به یک قوه فوق عقلانی دست پیدا کرده باشیم.

در این نشست پژوهشگران و مورخان ابهامات خود را در خصوص طرح «راهبردهای تدوین تاریخ جنگ، تجربیات جهانی و الزمات دفاع مقدس» بیان کردند و «سید علی مزینانی» آن­ها را پاسخ داد.

این نشست با مشارکت مدیریت ادبیات و تاریخ اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی و سازمان کتابخانه‌­ها، موزه‌­ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی برگزار شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار