در گفت‌وگو با دفاع پرس مطرح شد؛

روایتی از خلق ترانه جاودانه «وطنم، ای شکوه پابرجا»+ صوت آهنگ

محمدرضا ورزی کارگردان سریال تلویزیونی «تبریز در مه» روند خلق ترانه ماندگار «وطنم، ای شکوه پابرجا» با صدای سالار عقیلی را تشریح کرد.
کد خبر: ۳۱۱۲۰۸
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۹ - 29September 2018

«محمدرضا ورزی» کارگردان سریال‌های تبریز در مه و معمای شاه و در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس به تشریح چگونگی خلق ترانه جاودانه «وطنم ای شکوه پابرجا» با شعر افشین عبداللهی و صدای سالار عقیلی پرداخت و اظهار داشت: من موسیقی‌باز هستم و هوش موسیقایی بالایی دارم چون تسلط بسیار زیادی بر آثار کلاسیک جهان دارم و به همین دلیل آهنگساز کلاه سرم نمی‌گذارد؛ این گونه‌ است که موسیقی کارهایم برجسته است.

این کارگردان سینما و تلویزیون در ابتدا به نحوه آشنایی با بابک زرین پرداخت و گفت: خانم گلنوش انتظامی منشی صحنه من در سریال «تبریز در مه» بود. بابک زرین همکار و دوست همسر ایشان بود و من از همین طریق با بابک زرین آشنا شدم. اولین دیدار با ایشان را وقتی انجام دادم که در کاخ سعدآباد مشغول تصویربرداری تبریز در مه بودم. چندین ساعت با بابک زرین در کاخ سعدآباد قدم زدم و صحبت کردم و او را وارد فضای سریال کردم و گفتم در موسیقی فیلم، این ملودی‌هایی که شما می‌سازید خیلی قشنگ است، حیف نیست که برای فیلم نمی‌سازید؟ گفتند کسی پا نمی‌دهد چون در فضای سینما ما را نمی‌شناسد. گفتم به لطف خدا ما شما را می‌شناسیم. دل را به دریا زدیم و استارت کار را با ایشان شروع کردیم.

روایتی از خلق ترانه جاودانه «وطنم، ای شکوه پابرجا»

وی عنوان کرد: قبل از آشنایی با بابک زرین کار موسیقی تبریز در مه را با کامبیر روشن‌روان بسته بودم که پاسپورتشان در کانادا گم شده بود و نمی‌توانست خودش را برساند.

ورزی گفت: بابک زرین که تنظم و آهنگسازی آثار من را انجام می‌داد بعد از کارهای من، چندین آهنگ و موسیقی ساخت که متعلق به آثار نمایش خانگی بود اما چیزی که در معمایشاه ساخته شد، تکرار نشد. برجستگی این آثار به حدی بود که وقتی به منتقدهای آثارم زنگ می‌زدیم متوجه می‌شدیم آهنگ پیشواز تلفن همراه آن‌ها همین تیتراژ «وطنم ای شکوه پابرجا» است!»

این کارگردان تلویزیون افزود: «وطنم ای شکوه پابرجا» مدت‌ها به اندازه سرود ملی از تلویزیون و رسانه‌های مختلف پخش می‌شد. زمانی رهبر انقلاب برای یک مراسم رژه به نوشهر آمده بودند و همه‌جا فقط ترانه‌هایی که ما ساخته بودیم را می‌خوانند.

وی ادامه داد: برای خلق ترانه «وطنم ای شکوه پابرجا» سه خواننده عوض کردیم. اول به امیریل ارجمند دادیم و اثر را خواند. خوب هم خواند. با اینکه وقتی به استودیو آمد سرماخورده بود، خیلی خوب خواند به طوری که دیگر نتوانست مثل آن تکرار کند. اینقدر صدا درست بود. مسوولین تلویزیون گفتند یک صدای شُهره بخواند بهتر است.

روایتی از خلق ترانه جاودانه «وطنم، ای شکوه پابرجا»

ورزی خاطرنشان کرد: به سراغ مانی رهنما رفتم. او را آوردم و حتی برایش آیت‌الکرسی خواندم؛ به او گفتم من برای هیچ کس آیت‌الکرسی نخوانده‌ام و پیشانی‌اش را بوسیدم و کار را خواند. مدیران تلویزیون با اینکه صدای او را دوست داشتند و خوب خوانده بود گفتند این کار شکوه بیشتری می‌خواهد.

این کارگردان تلویزیون گفت: من برعکس کسانی که مرغ‌شان یک پا دارد، خیلی مشاوره‌ای هستم و دوست دارم نظرات را برای کارم اجماع کنم. داشتیم تیژاژ آخر را با سالار عقیلی ضبط می‌کردیم. به بابک زرین خبر دادم که کار مانی رهنما مورد تایید قرار نگرفته است. مانی رهنما خیلی از دست ما ناراحت شد. او خیلی قشنگ خوانده بود اما به شکوه بیشتری نیاز داشتیم. من چون خیلی برایم رضایت همکارانم مهم است به سختی توانستم از ایشان حلالیت بطلبم تا کار را به کسی دیگر بدهم.

وی افزود: به سراغ علیرضا عصار و محمد اصفهانی رفتیم با آن‌‎ها به توافق نرسیدیم. با بابک زرین در استودیو، کارمان به مجادله و کَل‌کَل رسیده بود که سالار عقیلی داخل استودیو با حالتی طنز، آستین‌هایش را بالا زد در حالی که در جریان همه اتفاقات ما بود چون تیتراژ پایانی و تصانیف ما را خوانده بود، گفت تا شما مشغول دعوا هستید من یک اتود بزنم.

روایتی از خلق ترانه جاودانه «وطنم، ای شکوه پابرجا»

ورزی گفت: سالار عقیلی رفت داخل و بیرون آمد، تمام شد. همانجا بین دعوای من و بابک زرین رفت داخل استودیو و یک دور تمرین کرد و یک دور خواند و تمام شد. شد این که الان می‌بینید «وطنم، ای شکوه پابرجا». بعد رفتیم تلویزیون تا مدیران ببنید؛ وقتی دیدند همه بلند شدند و دست زدند.

برای دانلود باکیفیت آهنگ «وطنم ای شکوه پابرجا» سالار عقیلی اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار