معرفی کتاب؛

«جنگ ایران و عراق»

کد خبر: ۳۱۲۶۷۲
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۰۲:۳۰ - 09October 2018

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، «پیشینه و روند تشدید تعارض جنگ ایران و عراق» کتابی از «جروم داناوان» است که با هدف تعرض رژیم بعث عراق به ایران و تاثیر آن بر منطقه غرب آسیا به نگارش درآمده است.

داناوان که درس مطالعات بین المللی را در دانشگاه فناوری «سوین بورن» استرالیا تدریس می‌کند، پیشتر در نیروی هوایی سلطنتی استرالیا خدمت کرده و در گردهمایی‌ها و همایش‌های بین المللی متعددی با موضوع روابط بین الملل، تحقیقات بین الملل، تجارت بین الملل و علوم سیاسی شرکت داشته است.

وی در کتاب خود تلاش کرده مجموعه عوامل، شرایط و بسترهایی که تنش، مناقشه و اختلافات میان 2 کشور را تحلیل کرده و با  اتخاذ رویکردی یکپارچه در مورد این تعارض، آن را با عبارت‌هایی مانند مسائل مورد اختلاف، تقابل سیاست خارجی و توانمندی‌های قدرت تبیین کرده است.

این کتاب در پنج فصل شامل: «رویکرد یکپارچه به روند تشدید تعارض میان دولت‌ها»، «دوره پیش از قرارداد الجزایر، مرحله اول روابط ایران و عراق»، «دوره تنش‌زدایی: مرحله دوم روابط ایران و عراق»، «دوره پس از انقلاب: مرحله سوم روابط ایران و عراق» و «تبیین جنگ ایران و عراق» تالیف شده است.

قسمتی از متن کتاب:

«در غروب روز 22 سپتامبر 1980 [31 شهریور 1359] هنگامی‌که جنگنده‌‌های عراقی برای اجرای حمله پیش‌دستانه به خاک ایران وارد شدند، جنگ ایران و عراق که طولانی‌ترین جنگ متعارف میان دو کشور در قرن بیستم تبدیل شد، آغاز گردید و پس از حدود 95 ماه سرانجام در اوت 1988 [مرداد 1367] پس از آنکه ایرانیان آتش‌بس مصوب سازمان ملل را پذیرفتند، پایان یافت.

جنگ طولانی عراق و ایران از نظر طول دوره جنگ از دیگر جنگ‌های جهان سوم مانند جنگ هند و پاکستان یا جنگ‌های اعراب و رژیم صهیونیستی متمایز است زیرا مشخصه این جنگ‌ها کوتاه بودن آنها بود. اجرای رشته عملیات‌های دامنه‌دار میان دو کشور نیز از ویژگی‌های جنگ عراق و ایران بود و طولانی شدن آن سبب شد دو طرف هرچه بیشتر برای تأمین تجهیزات نظامی‌شان تلاش کنند.»

«پیشینه و روند تشدید تعارض جنگ ایران و عراق» در 208 صفحه به قلم «جروم داناوان» به نگارش درآمده و توسط «حمیدرضا جاویدزاده» ترجمه شده است. این کتاب توسط «مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس» و «مرز و بوم» در یک هزار نسخه منتشر شده است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار