معاون فرهنگی ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان خبر داد؛

نصب آزمایشی پانل‌های بتونی پوسته گنبد حرم امام حسین (ع)

معاونت فرهنگی ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان گفت: پانل‌های بتونی پوسته گنبد جدید حرم مطهر امام حسین علیه السلام به مرحله نصب آزمایشی رسید.
کد خبر: ۳۱۳۴۳۶
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۹ - 13October 2018

پانل‌های بتونی پوسته گنبدحرم امام حسین(ع) در حال نصب آزمایشی می‌باشدبه گزارش دفاع پرس از کرمان، به نقل از معاونت فرهنگی و روابط عمومی ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان، «مهدی نکویی» ضمن یادآوری ضرورت ترفیع گنبد و مقاوم سازی ستون‌های اطراف ضریح حرم مطهر امام حسین علیه السلام، اظهار داشت: افتخار انجام این دو پروژه به ستاد بازسازی استان کرمان رسید و از سال 1393 عملا طراحی و ساخت گنبد حرم مطهر به دست نیروهای فنی و مهندسی در کرمان آغاز شد.

وی افزود: گزینه‌های استفاده از متریالهای گوناگون برای ساخت سازه‌ی گنبد مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نهایتاً ساخت گنبد با فولاد و بتن مورد تایید قرار گرفت و پس از طراحی سازه، فریم فولادی گنبد در شرکتی در تهران ساخته شد و در فرآیندهای تولید جوش به منظور افزایش دوام و جلوگیری از زنگ خوردگی و پوسیدگی، فریم فولادی در اراک گالوانیزه شد.

معاونت فنی ستاد بازسازی عتبات استان کرمان ابراز کرد: سال 1394 کلیه قطعات فریم مذکور به کرمان منتقل و در محل ستاد بازسازی عتبات عالیات مونتاژ شد و نیمه دوم سال ۱۳۹۵ ساخت قاب‌های فولادی بتنی روی گنبد در محل این ستاد کلید خورد.

نکویی افزود: در حال حاضر به مراحل پایانی ساخت سگمنت‌های بتونی گنبد حرم مطهر نزدیک می‌شویم و پانل‌های بتونی پوسته گنبد در حال نصب آزمایشی می‌باشند.

وی گفت: این قطعات در شش رج و اندازه‌های مختلف ساخته و به ترتیب از ساق گنبد نصب شده و تا بالا ادامه دارد که با نصب کامل آن‌ها و تست نهایی، پوسته گنبد حرم مطهر کامل شده و آماده نصب خشت‌های گنبد که با مس طراحی و با دستگاه CNC ساخته شده، می‌باشند.

نکویی تصریح کرد: خشت‌ها پس از ساخت، مراحل آب‌کاری را طی می‌کنند و هم اکنون حدود 60 درصد از خشت‌ها ساخته شده و آماده نصب آزمایشی روی گنبد می باشند.

وی یادآور شد این گنبد نسبت به گنبدی که در حال حاضر در کربلا وجود دارد از نظر ارتفاع هفت و نیم متر بلندتر و از نظر حجمی یک و نیم برابر خواهد بود و منابع مالی پروژه‌های مذکور به صورت صفر تا صد از محل نذورات مردمی انجام می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار