دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

رصد انتظامی با «مهاجر» و «صادق»

نیروی انتظامی برای تقویت فعالیت‌های خود طی روز‌های اخیر و به مناسبت هفته نیروی انتظامی دو مدل پهپهاد «مهاجر» و «صادق» را به خدمت گرفت.
کد خبر: ۳۱۳۵۴۴
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۲ - 17October 2018

به گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس، جنگ تحمیلی در کنار همه بدی‌هایی که داشت حداقل این پیام مثبت را برای نیرو‌های دفاعی ایران به همراه داشت که باید هر چه سریع‌تر تلاش کنند تا از نظر تسلیحات و تجهیزات نظامی به خودکفایی برسند.

همین موضوع باعث شد تا از میانه‌های جنگ فکر طراحی و تولید پرنده‌های بدون سرنشین یا همان پهپاد‌ها به صورت جدی دنبال شود که در نتیجه اولین نسل پرنده‌های بدون سرنشین ایرانی به اسم «مهاجر» ساخته شد.

ساخت این پهپاد شروعی بود برای ساخت خانواده‌ای از پهپاد‌ها که امروز به پرجمعیت‌ترین خانواده پهپاد‌های ایرانی تبدیل شده به نحوی که برنامه توسعه و به روزرسانی آن‌ها تا به امروز هم ادامه داشته و حتی هر روز پیشرفته‌تر از روز قبل شده و وظایف و ماموریت‌های جدیدی به ماموریت‌های آن‌ها اضافه می‌شود.

در هیمن راستا وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در مراسمی به مناسبت هفته نیروی انتظامی، تعدادی از پهپاد‌های «مهاجر ۲ نوین» و «صادق» را به این نیرو تحویل داد تا فعالیت‌های انتظامی این نیرو گسترش و تقویت شود. به همین دلیل نگاهی دوباره به این دو پهپاد ساخت متخصصان داخلی کشورمان می‌اندازیم تا با ویژگی‌ها و نوع ماموریت آن‌ها آشنا شویم.

«مهاجر ۲ نوین»

متخصصان دفاعی کشورمان طی‌سالیان اخیر موفق به طراحی و تولید انواع پهپاد‌ها با کاربرد‌های مختلف شده‌اند که یکی از این پهپادها، «مهاجر ۲ نوین» است. این پهپاد که قابلیت پرواز از سکو‌های پرتاب زمینی را دارد می‌تواند ماموریت‌های مختلفی مانند شناسایی و تصویربرداری هوایی را به خوبی انجام دهد.

مهاجر ۲ نوین این قابلیت را دارد که ۹۹ نقطه به صورت پیش فرض روی آن برنامه ریزی شده و توسط مرکز هدایت زمینی، هدایت و کنترل شود؛ علاوه بر این، شناسایی هوایی، گشت مرزی، عکاسی هوایی، نظارت هوایی بر بلایای طبیعی، کنترل امنیتی بر نقاط حساس و کنترل ترافیک را هم می‌توان از دیگر قابلیت‌های این پهپاد دانست؛ البته «مهاجر ۲ نوین» علاوه بر نصب دوربین‌هایی با قابلیت گردش ۳۶۰ درجه و ضبط و ارسال زنده تصاویری با کیفیت بالا به ایستگاه زمینی و مأموریت‌های متنوع دیگر، تعدادی موشک هم با خود حمل کند.

رصد انتظامی با «مهاجر» و «صادق»

«مهاجر ۲ نوین» که برای اولین بار در سال ۹۳ رونمایی شد، به لحاظ مشخصات فیزیکی و ظاهری شبیه به نمونه قبلی آن محسوب می‌شود؛ اما به لحاظ تکنولوژی و عملکرد، بهتر و به روزتر است بدین ترتیب این پهپاد نسبت به نمونه قبلی ۱۰۰ کیلومتر افزایش برد پیدا کرده و برد آن به ۱۵۰ کیلومتر رسیده و علاوه بر این مداومت پروازی آن هم از ۹۰ دقیقه به ۶ ساعت رسیده که افزایش قابل توجهی محسوب می‌شود.

طول این پرنده ۲.۹ متر، وزن برخاست آن ۸۵ کیلو، شعاع عملیاتی آن ۵۰ کیلومتر و بیشینه سرعت آن ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت است.

«صادق»

«صادق» نام نمونه جدیدتر از مهاجر-۴ است. اولین بار این پهپاد در نقش فتوگرامتری معرفی شد. در این پهپاد جدید، طراحی بدنه در بخش‌های دماغه و بخش انتهایی بدنه پس از محل نصب بال و نیز در اطراف موتور نسبت به مهاجر-۴ فعلی تغییر کرده است.

از دیگر تغییرات این نمونه نسبت به مهاجر-۴، میزان کمی افزایش طول بدنه در جلوی محل نصب بال، نصب بال‌ها در میانه بدنه و تغییرات اندکی در طراحی بخش‌های دُم و اتصال آن به بال است. با تغییر اعمال شده در شکل بدنه پیرامون موتور، هوای بیشتری به موتور برخورد کرده که در نتیجه خنک‌کاری موتور بهبود می‌یابد.

با تغییر اعمال شده در محل عمودی نصب بال، «صادق» به پهپادی بال‌وسط در مقایسه با مهاجر-۴ که بال‌پائین است تبدیل شده است. در واقع این تغییر امکان پرواز با سرعت گشت‌زنی کمتر و در نتیجه افزایش مداومت پروازی را موجب می‌شود.

در تغییر طراحی بخش دماغه نیز تلاش برای کاهش نیروی مقاوم هوا و بهبود شکل آیرودینامیکی مشهود است. به علاوه در این پهپاد بالچه‌های نوک بال که در نمونه معمول مهاجر-۴ وجود دارد حذف شده و در عوض دهانه بال پهپاد تا حدودی افزایش یافته که خود به افزایش نیروی بالا برنده (برآ) منجر می‌شود.

این تغییرات موجب شده تا پهپاد «صادق» دارای سقف پرواز ۱۵هزار پا معادل حدود ۴۵۰۰ متر، سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت، مداومت پروازی ۶ ساعت و شعاع عملیاتی ۲۰۰ کیلومتر شود.

رصد انتظامی با «مهاجر» و «صادق»

این پهپاد با یک دوربین جلونگر در دماغه، یک سکوی پایدار شده با دو درجه آزادی زیر بدنه و یک موشک «میثاق» در زیر هر بال به نمایش در آمده و قابلیت پرتاب از روی ریل، برخاست اتوماتیک، موتور بومی ایرانی با سیستم هدایت و کنترل نیمه خودکار و خودکار مبتنی بر اصل انعطاف پذیری و توسعه را داراست و متناسب با نیاز‌های مراقبت مرزی در خشکی، دریا و کنترل ترافیک جاده‌ای نیروی انتظامی، به خوبی از عهده عملیات‌های مختلف در محیط‌ها و شرایط مختلف بر خواهد آمد.

«صادق» قادر است، انواع متنوعی از محموله‌های مراقبت و شناسایی را حمل کرده و امکان دیده بانی هوایی طولانی مدت با دقت بالا را فراهم کند؛ همچنین ارسال اطلاعات به هنگام در روز و شب به مراکز کنترل و فرماندهی و ایجاد اشراف گسترده اطلاعاتی بر محیط عملیاتی از دیگر ویژگی‌های این پهپاد می‌توان عنوان کرد.

انتهای پیام/ ۲۳۱

نظر شما
پربیننده ها