معرفی کتاب؛

«مجموعه مقالات پژوهشی تئاتر دفاع مقدس 1و2»

انتشارات «هنر دفاع» در کنار انتشار نمایشنامه‌های دفاع مقدس، مجموعه آثار پژوهشی نیز منتشر می‌کند.
کد خبر: ۳۱۴۵۴۶
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۷ - 22October 2018

«مجموعه مقالات پژوهشی تئاتر دفاع مقدس ۱و۲» /// سه شنبه 1 آبان منتشر شودبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، انتشارات «هنر دفاع» در کنار انتشار نمایشنامه‌های دفاع مقدس، مجموعه آثار پژوهشی نیز منتشر می‌کند. در همین راستا دو کتاب «پدیدارشناسی تئاتر مقاومت» و «آسیب‌شناسی تئاتر دفاع مقدس» با محوریت «مجموعه مقالات پژوهشی تئاتر دفاع مقدس»  منتشر شده است.

کتاب اول با عنوان «پدیدار شناسی تئاتر مقاومت» با مقالاتی از صمد چینی‌فروشان، ایرج افشاری اصل، رسول نظرزاده، رضا حسین‌پور برخوردار، مهدی حاصل‌پور، طیبه محمدحسینی، سید بدرالدین احمدی و مجید لکی سهلوانی منتشر شده است. این کتاب که اولین جلد از این مجموعه است در هفت فصل سامان یافته است.

موضوعاتی که در این جلد به آنها پرداخته شده است شامل موارد زیر است:

«بازگشت تئاتر مقاومت ایران به سرچشمه‌ها»، «ظرفیت‌های نمایشی خاطرات ادبیات پایداری»، «نقد پدیدارشناسانه تئاتر مقاومت»، «تئاتر مقاومت و نظریه زیبایی و نظریه زیبایی شناسانه دریافت»، «ارزش‌ها و ضد ارزش‌ها در هنر با تاکید بر تئاتر دفاع مقدس»، «فرایند مدیریت ارزیابی عملکرد تئاتر مقاومت و استخراج شاخص‌های برنامه‌ریزی آینده محور» و «بررسی بازتاب آموزه‌های مهدویت در تئاتر دفاع مقدس»

در مقدمه کتاب ذکر شده است که: «مجموعه حاضر مقالاتی در باب تئاتر دفاع مقدس و مقاومت است که به همت جمعی از پژوهشگران و صاحب‌نظران تئاتر دفاع مقدس پدید آمده و خوشبختانه از زوایای مختلف به این پدیده نگاه شده است. این مجموعه در راستای سیاست هم‌افزایی فعالیت‌های تئاتری با مشارکت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس گردآوری شده و امیدواریم بدین طریق به بخشی از نیازهای پژوهشی تئاتر دفاع مقدس و مقاومت پاسخ سازنده‌ای داده باشیم.»

قسمتی از متن کتاب:

«تسری یافتن دیدگاه قدسی و باور ماورایی حاکم بر فرایند مقاومت دلیرانه‌ی رزمندگان هشت سال دفاع خونبار از استقلال، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سرزمین کهن سال ایران، به پیکر کم جان و هنوز جوان تئاتر مقاومت پا گرفته در صحنه‌های جنگ. تسری یافتن نگره‌ی آیینی - سنتی نمایش ایرانی و در رأس آن تعزیه و تجربیات عام مرتبط با آیین‌های عزاداری و نمایش‌واره‌های مذهبی به کارکرد کاملا متفاوت دراماتیک محدودیت‌های موضوعی و مضمونی تحمیل شده‌ای که زمینه ساز تحول واژگونه و سیر قهقرایی تئاتر مقاومت ایران در حوزه‌های ساختاری، درام پردازی، شخصیت پردازی و زیبا شناسی که موجبات گسترش سوءتفاهمات ژانری و سبکی نه فقط در تئاتر مقاومت ایران که در کلیت بدنه تئاتر جوان کشور فراهم کرد و می‌توان از آن با عنوان کنش‌های ناخواسته ضد مقاومت نام برد.»

«پدیدارشناسی تئاتر مقاومت»، جلد اول از «مجموعه پژوهشی تئاتر دفاع مقدس» به قلم جمعی از پژوهشگران حوزه تئاتر در سیصد وشش صفحه تالیف و توسط انتشارات «هنر دفاع» وابسته به سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس در 2هزار نسخه منتشر شده است.

«آسیب‌شناسی تئاتر دفاع مقدس» دومین جلد از «مجموعه پژوهشی تئاتر دفاع مقدس» است. این کتاب به قلم جمعی از پژوهشگران شامل صمد چینی‌فروشان، مهرداد رایانی مخصوص، رحمت امینی، ایرج افشاری اصل و داوود بنی اردلان به نگارش درآمده است.

«آسیب‌شناسی تئاتر دفاع مقدس» در شش فصل به این موضوعات پرداخته شده است: «ضرورت تئاتر دفاع مقدس»، «تئاتر مقا‌مت ملی ایران، در راه برون رفت از بحران»، «پرسش‌هایی برای امروز و فردای تئاتر دفاع مقدس»، «رکن رکین تئاتر دفاع مقدس»، «آسیب‌شناسی تئاتر دفاع مقدس» و «تئاتر جنگ و تئاتر دفاع مقدس و وجوه تمایز آنها»

قسمتی از متن کتاب:

«پرداختن به مضمون اسارت و مسائل مربوط به آزادگان شاید پیش از همه در نمایشنامه (صبح قریب) نوشته سید مهدی شجاعی اجرا شده در سومین جشنواره تئاتر فجر ۱۳۶۲ بازمی‌گردد، اما همان‌گونه که پیشتر اشاره شد. 2 سال پس از پایان جنگ با ورود آزادگان به کشور و انتشار خاطرات و آثار مکتوب از وقایع اردوگاه اسرا و همچنین مواجهه‌ی آزادگان با شرایط جدید کشور این موضوع مورد توجه افکار عمومی قرار گرفت.

اما در زمینه پرداخت نمایشنامه نویسان جنگ به این مضمون می‌توان از نمایشنامه ناگهان پنجره‌ای سرد نوشته میلاد اکبرنژاد اجرا شده در پنجمین جشنواره تئاتر دفاع مقدس1377 و نمایشنامه‌های فرودگاه نوشته مرتضی داریوندنژاد، ... نام برد»

«آسیب‌شناسی تئاتر دفاع مقدس» دومین جلد از «مجموعه مقالات پژوهشی تئاتر دفاع مقدس» به قلم جمعی از پژوهشگران حوزه تئاتر در 158 صفحه تالیف و توسط انتشارات «هنر دفاع» وابسته به سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس در 2 هزار نسخه منتشر شده است.

انتهای پیام/ ۱۶۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار