سیدعباس صالحی:

وقف نقطه مرکزی تمدن‌سازی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حاکمیت باید به این نتیجه برسد که وقف نقطه مرکزی تمدن‌سازی است.
کد خبر: ۳۱۴۵۸۶
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۷ - 20October 2018

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، مراسم تودیع حجت‌الاسلام والمسین محمدی و معارفه حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری، مسئولان کشوری و لشکری و معاونان و مدیران کل ستادی و استانی سازمان اوقاف پیش از ظهر امروز (شنبه 28 مهرماه) در محل این سازمان برگزار شد.

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با بیان اینکه بحث وقف یکی از عناصر تمدن‌سازی اسلامی است، اظهار کرد: امام شافعی می‌گوید اسلام که آمد، جریان وقف پرشتاب شد و در روایتی از جابر داریم که هیچ یک از مسلمانان نبود که پس از فوت خود موقوفه‌ای از خود به جای نگذاشت.

وی افزود: وقف در حوزه‌های مختلفی همچون امامزادگان، قرآن، بهداشت و درمان، تامین اجتماعی، رسیدگی به ایتام و معلولین، جهاد و امنیت، تسلیحات، به عنوان یک عنصر جهش‌ساز تمدن اسلامی مطرح است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه تفکر اسلامی، وقف را به‌عنوان یک گوهر تمدن‌سازی درآورده است، تصریح کرد: اگر ما می‌خواهیم در بازسازی و نوسازی تمدن اسلامی حرکت کنیم، وقف یکی از عناصر پایه و محوری است؛ طبعا با این نگاه می‌توان به وقف، یک نگاه مجدد کرد.

سیدعباس صالحی ادامه داد: این نقطه‌های عطف مدیریتی، تلک‌الایام‌نداولها بین‌الناس، چگونگی راه‌های رفتن و راه‌های نرفته را می‌توان مشاهده کرد.

وی گفت: نکته نخست گستره واقفین است؛ وقف برای افراد متمول نیست و دایره وقف را باید گستراند تا بسیاری از مردم قادر باشند که وقف کنند؛ اکنون با ابزارهای جدید مالی این کار خیلی راحت‌تر است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: نکته دوم دیدن و گسترده کردن نیاز ها است؛ حوزه‌های زندگی اجتماعی، دینی، فرهنکی، درمانی و ... که بتوانیم با وقف نیازها را برطرف کرد.

سیدعباس صالحی گستره انگیزه‌ها، گستره قالبها و ابزارها را بسیار مهم دانست و گفت: ابزارهای نوین مالی و ارتباطی به اندازه ابزارهای سنتی مهم هستند؛ گستره شفافیت مهم است؛ شفافیت اعتمادسازی می‌کند و اعتمادسازی باروری وقف را در پی دارد.

وی تصریح کرد: موضوعات بسیار متنوعی را می‌توان برای گسترهها عنوان کرد؛ گستره هماهنگی نهادهای حاکمیتی بسیار مهم است؛ دستگاه‌های مختلفی در زمینه وقف فعال هستند و باید بتوان هماهنگی مطلوبی بین این دستگاه‌ها ایجاد کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: حاکمیت باید به این نتیجه برسد که وقف نقطه مرکزی تمدن‌سازی است تا مشارکت مدنی و اجتماعی در صدر اسلام را تجدید کند؛ با این نگاه می‌توان مسیر وقف را جلو برد.

سیدعباس صالحی خاطرنشان کرد: از همه کسانی که در این مدیریت اوقاف از ابتدای انقلاب دست‌اندرکار بودند و همچنین صمیمانه از حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی برای زحمات هشت ساله‌شان متشکرم و همچنین برای حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی آرزوی موفقیت دارم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار