در تماس تلفنی با شاه سعودی؛

تاکید ماکرون بر حمایت از تحریم‌های بین‌المللی علیه مسئولان قتل خاشقچی

رئیس‌جمهور فرانسه چهارشنبه شب درباره پرونده قتل خاشقچی با شاه سعودی گفت‌وگوی تلفنی انجام داده و در آن بر حمایت از تحریم‌های بین‌المللی علیه مسئولان قتل خاشقچی تاکید کرد.
کد خبر: ۳۱۵۴۰۳
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۰ - 24October 2018

تاکید ماکرون بر حمایت از تحریم‌های بین‌المللی علیه مسئولان قتل خاشقچیبه گزارش گروه بین الملل دفاع پرس، «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه چهارشنبه شب با «ملک سلمان»، پادشاه سعودی درباره بحران قتل خاشقچی روزنامه‌نگار مطرح سعودی که در داخل کنسولگری سعودی در ترکیه کشته شده است، تلفنی گفت‌وگو کرد.

کاخ الیزه در بیانیه‌ای گفت که ماکرون در این تماس تلفنی ابراز انزجار شدیدی درباره قتل خاشقچی کرده و خواستار رفع ابهامات در این خصوص شده است.

در ادامه بیانیه آمده است که فرانسه درباره اجرای تحریم‌های بین‌المللی علیه مسئولان قتل روزنامه‌نگار مطرح سعودی تردید نخواهد کرد.

کاخ ریاست‌جمهوری فرانسه روز چهارشنبه نیز در بیانیه‌ای گفته بود، تا زمانی که حقایق درباره کشته شدن روزنامه‌نگار سعودی مقیم آمریکا مشخص نشده، تصمیم عجولانه‌ای درباره روابط پاریس با ریاض نمی‌گیرد، اما اگر نقش آل سعود در این قتل ثابت شود، پاریس اقدامات تنبیهی اتخاذ می‌کند.

یک منبع در کاخ ریاست‌جمهوری فرانسه چهارشنبه گفت:‌ «اگر قرار بر اتخاذ تصمیماتی در آینده باشد، این تصمیمات گرفته خواهد شد اما بر اساس حقایقی که مشخص شده و مسئولیت‌هایی که به صورت شفاف بر عهده گرفته شده است».

جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار 59 ساله سعودی مقیم آمریکا، روز دوم اکتبر پس از مراجعه به کنسولگری کشورش در استانبول، توسط تیمی پانزده نفر که از قبل به کنسولگری رفته بود، بازداشت و کشته شد.

هرچند ریاض در پاسخ به درز اطلاعاتی مقامات ترکیه مبنی بر کشته شدن خاشقچی مدعی بود که او از کنسولگری خارج شده و از سرنوشتش بی‌اطلاع است، اما هجده روز بعد از حادثه، دولت عربستان سعودی تحت فشار جهانی بناچار به کشته شدن او اعتراف کرد اما مسئولیت آن را بر عهده چند مقام اطلاعاتی و امنیتی انداخت و گفت که سران سعودی بی‌اطلاع بوده‌اند.

رسانه‌های ترکیه بر اساس اطلاعاتی که در اختیارشان قرار گرفته، می‌گویند تیم پانزده نفره ترور، روز حادثه چهار تماس مستقیم با دفتر ولی‌عهد سعودی برقرار کرده و امکان ندارد ولی‌عهد سعودی از ماجرا بی‌اطلاع بوده باشد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار