اردوغان:

برحفظ وحدت و تمامیت ارضی سوریه توافق کردیم

سران ترکیه، آلمان، روسیه و فرانسه بعد از پایان نشست چهارجانبه «استانبول» طی یک کنفرانس خبری مشترک سخنرانی کردند.
کد خبر: ۳۱۵۷۸۰
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۶ - 27October 2018

برحفظ وحدت و تمامیت ارضی سوریه توافق کردیمبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، سران ترکیه، روسیه، آلمان و فرانسه بعد از نشست استانبول در کنفرانس خبری مشترکی شرکت کردند.

در ابتدای این کنفرانس خبری «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه سخنرانی کرد و گفت که با همتایان آلمانی، روس و فرانسوی خود بر حفظ وحدت سوریه به توافق رسیده است.

او در چرایی اینکه چرا درگیری‌ها در سوریه به مشکل جهانی تبدیل شد، گفت که دلیل مشکل عدم توجه کافی به بحران سوریه از سوی جامعه جهانی است.

اردوغان گفت که «اولولیت اصلی ما حفظ توافق آتش بس کامل در سوریه و جلوگیری از خونریزی در نزدیک‌ترین زمان ممکن است».

او ادامه داد: «در نشست امرو به اهمیت تبعیت از توافق آتش بس فعلی در ادلب [سوریه] و جلوگیری از وقوع بحران انسانی جدید اشاره کردیم».

رئیس جمهوری ترکیه ابراز امیداوری کرد که تصمیم‌ها و نتایج نشست استانبول در مورد سوریه، برای شهروندان این کشور «خیری» داشته باشد.

اردوغان همچنین بر ضرورت تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی سوریه در سریعترین زمان ممکن تأکید کرد و گفت که مسئله بازگشت آوارگان سوریه به کشورشان باید «داوطلبانه» باشد.

پوتین؛ رئیس جمهوری روسیه

رئیس جمهوری روسیه بعد از همتای ترکیه‌ای خود شروع به سخنرانی کرد و گفت که کشورش با همه تصمیم‌هایی که با هدف ارائه راه حل سیاسی و دیبلوماسی برای بحران سوریه مطرح شد، موافقت کرده است.

ولادیمیر پوتین از جامعه جهانی خواست که برای حل بحران سوریه تلاش بیشتری انجام دهد و از نتایج نشست کنگره ملی سوریه در شهر سوچی حمایت کند.

او گفت که اغلب اراضی سوریه از تروریسم آزاد شده و اولویت الآن بازسازی این کشور و بازگشت آورارگان سوری است.

با این حال پوتین گفت که باید تضمین‌هایی به کسانی که قصد بازگشت به سوریه را دارند، داده شود و همه گروه‌های «تندرو و افراطی» در سوریه را نابود کرد.

رئیس جمهوری روسیه با بیان اینکه کشورش به سوریه در جنگ با تروریسم کمک می‌کمد، گفت: «همه طرف‌ها موافق هستند که رسیدن به ثبات پایدار و بلندمدت در سوریه، نیازمند یک راه‌حل سیاسی است و مقام‌های سوریه، که عملکردی سازنده داشته‌اند، باید در این روند مشارکت داشته باشند».

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها