سردار نایینی عنوان کرد؛

انجام ۳۰۰ هزار ساعت کار پژوهشی در زمینه دفاع مقدس

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه گفت: تاکنون ۳۰۰ هزار ساعت کار پژوهشی از سوی این مرکز در خصوص دفاع مقدس انجام شده است و علاوه بر این ۲۵ پروژه تاریخ شفاهی فرماندهان نیز در دستور کار قرار دارد که طی سه الی چهار سال شاهد ۳۰ اثر فاخر در حوزه تاریخ شفاهی دفاع مقدس خواهیم بود.
کد خبر: ۳۱۶۶۳۹
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۷ - 03November 2018

انجام ۳۰۰ هزار ساعت کار پژوهشی در خصوص دفاع مقدسبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، سردار «علی‌محمد نایینی» رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه صبح روز شنبه در مراسم رونمایی از کتاب «تاریخ شفاهی از سنندج تا خرمشهر» که در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، اظهار داشت: تاریخ شفاهی فرماندهان دفاع مقدس یکی از مهم‌ترین منابع پژوهش‌های تاریخی دفاع مقدس است.

وی افزود: فرماندهان در سطوح مختلف دارای نقش تصمیم‌گیر و هدایت‌گر جنگ بوده‌اند و روند بسیاری از تحولات سیاسی و اجتماعی جنگ را در نظر داشتند که با همین تفکر نبرد‌های مهمی به سرانجام رسیده است.

سردار نایینی با بیان اینکه این عزیزان با سبک مدیریت خودشان منشأ تحول در جنگ بودند و با رهبری امام (ره) تاریخ‌ساز شدند، ادامه داد: تاکنون ۳۰۰ هزار ساعت کار پژوهشی از سوی این مرکز در خصوص دفاع مقدس انجام شده است و علاوه بر این ۲۵ پروژه تاریخ شفاهی فرماندهان نیز در دستور کار قرار دارد که طی سه الی چهار سال شاهد ۳۰ اثر فاخر در حوزه تاریخ شفاهی دفاع مقدس خواهیم بود.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس تصریح کرد: تاریخ شفاهی فرماندهان در واقع مکمل تاریخ مکتوب جنگ است. همه این تلاش‌ها هم برای جلوگیری از فراموشی تاریخ دفاع مقدس است؛ زیرا رهبر انقلاب اسلامی فرمودند معارف جنگ برای دو قرن بعد نیز باید منتقل شود.

وی گفت: تاریخ شفاهی روشی از تاریخ‌نگاری است که از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. امروز کار مستند برای دفاع مقدس در نقطه مطلوبی نیست و نیاز به کار جهادی دارد.

سردار نایینی با بیان اینکه مستندات بسیاری در سینه فرماندهان نهفته است، اظهار داشت: از برخی فرماندهان به دشواری از آن‌ها در خواست کردیم تا تاریخ شفاهی خود را بیان کنند؛ اما مطالبه رهبر انقلاب ۱۰۰ برابر کردنِ این کار‌هاست.

رئیس مرکز اسناد تحقیقات دفاع مقدس با بیان اینکه این مرکز بزرگ‌ترین سازمان تهیه تاریخ شفاهی فرماندهان جنگ است، عنوان کرد: امروز فرماندهان اعتبار خوبی برای این مرکز قائل هستند و تقریبا هر هفته میزبان حدود ۲۵ نفر از فرماندهان هستیم تا خاطرات آن‌ها از ابتدای جنگ را ثبت کنیم.

وی ادامه داد: در این مرکز همچنین در مورد احیای اسنادی که توسط وقایع نگاران جنگ اقدامات خوبی صورت گرفته است و منابع دست اولی از دفاع مقدس در اختیار دارد. این مرکز همچنین تدوین تاریخ شفاهی حوزه‌های تخصصی و اقشار مختلف مردم را در دستور کار دارد و مجموعا حدود ۲۵۰ پروژه تاریخ شفاهی فرماندهان و اقشار مختلف جنگ را در بر دارد.

سردار نایینی با اشاره به جلد اول کتاب تاریخ شفاهی سرلشکر صفوی خاطرنشان کرد: جمع‌آوری و تدوین خاطرات شفاهی سرلشکر صفوی از سال ۹۲ و به همت مرحوم اردستانی آغاز شد که اکنون تا مقطع عملیات کربلای ۵ در سال ۶۵ این تاریخ شفاهی سردار صفوی ضبط شده است و پیش‌بینی می‌شود که تاریخ شفاهی وی چهار یا پنج جلد شود؛ زیرا سردار صفوی صحنه‌های نبرد را به خوبی مطرح می‌کند.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه گفت: اگر فرهنگ دفاع مقدس در جنگ‌های سیاسی و اقتصادی هم تسری پیدا کند، ما نباید از دشمن نگرانی داشته باشیم. ما در سایه ولایت فقیه توانستیم یک دفاع مردمی را شکل دهیم و استراتژی دشمن را در جنگی که کمتر نمونه آن در تاریخ هست، شکست دهیم.

انتهای پیام/ ۲۳۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار