شیخ زکزاکی در راه جشنواره عمار

روح‌الله رفیعی مستندساز و مدیر خانه فرهنگ و رسانه ثائر عنوان کرد که این مرکز امسال شش اثر را برای نهمین دوره جشنواره فیلم «عمار» آماده می‌کند.
کد خبر: ۳۱۷۶۰۴
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰ - 08November 2018

شیخ زکزاکی در راه جشنواره عماربه گزارش گروه فرهنگی دفاع پرس، روح الله رفیعی مستندساز و مدیر خانه فرهنگ و رسانه ثائر درباره حضور این مرکز در نهمین جشنواره مردمی فیلم «عمار» اظهار داشت: نخستین اثر ما مستند پرتره‌ای در مورد شهید آیت الله سعیدی با عنوان «افشا» است.

وی با اشاره به بی‌اطلاعی مردم از علت شهادت آیت الله سعیدی به عنوان دلیل اصلی ساخت این مستند بیان کرد: آیت الله سعیدی در اثر مخالفت با قراردادهای استعماری زمان پهلوی به شهادت رسید. در یکی از این قراردادها معادن طلا، نقره و حتی بنادر اصلی ما به بنیاد راکفلر و چند بنیاد صهیونیستی دیگر واگذار شده بود. تولید و تدوین این مستند ۳۰ دقیقه‌ای به صورت همزمان در حال انجام است و به زودی آماده نمایش می‌شود.

رفیعی ادامه داد: مستند «کاشته‌ها» درباره محصولات تراریخته، اثر دیگری است که برای این دوره جشنواره «عمار» داریم. ما برای ساخت این مستند ۲ سال مطالعه کردیم و تحقیقات و پژوهش‌های مفصلی صورت گرفته است. این مستند، چیستی و چرایی بحث تراریخته را بین موافقان و مخالفان آن بررسی می‌کند.

رفیعی یادآور شد: این مستند به صورت علمی ساخته شده است و در جریان تولید آن از آزمایشگاه‌هایی که در حوزه تراریخته فعالیت می کنند بازدید و فعالیت‌ آنها را بررسی کردیم.

به گفته وی، «مهدی پسر مهدی» دیگر اثر ما برای جشنواره است که مراحل پایانی را سپری می‌کند و به زلزله کرمانشاه می‌پردازد. این مستند، فعالیت‌ گروه‌های جهادی را که برای امداد رسانی و ارایه خدمات به زلزله زدگان کرمانشاه، به این استان سفر کردند بررسی می کند. همچنین مستند «مهدی پسر مهدی» فعالیت‌های هیات های مذهبی را که برای کمک رسانی به این استان رفتند، مورد بررسی قرار می دهد.

رفیعی عنوان کرد: مستندهای «دان فودیو» و «شیخ ابراهیم» درباره نیجریه دیگر آثار ما برای حضور در جشنواره امسال هستند.

وی افزود: مستند ۴۰ دقیقه‌ای «دان فودیو» در مورد عثمان دان فودیو رهبر مسلمانان شمال شرق آفریقا است که ۲۰۰ سال پیش در این بخش از آفریقا، حکومت اسلامی مبتنی بر اصول ولایت فقیه تشکیل می‌دهد. «شیخ ابراهیم» هم درباره شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه و شیوه مبارزاتی وی است.

این مستندساز عنوان کرد: بخشی از تصویربرداری این مستندها در نیجریه صورت گرفته است ولی به خاطر محدویت‌های دولت این کشور برای ایرانی‌ها، ساخت این اثر ۲ سال طول کشید. در کنار این موضوع، یک سری مصاحبه‌هایی را هم با برخی افراد در چند کشور انجام دادیم.

وی اضافه کرد: نماهنگ «بیداری» اثر دیگر با موضوع وحدت برای جشنواره است که درباره یک گروه سرود دانش‌آموزی ساخته شده است و هم اکنون در مرحله جلوه‌های ویژه قرار دارد. این اثر، کار مشترکی میان ما، گروه سرود بچه‌های اسلامشهر و گروهی از بچه‌های رسانه‌ای نیشابور است.

رفیعی در بخش دیگری از سخنانش درباره فراخوان معرفی سوژه به عنوان یکی از بخش‌های جدید نهمین جشنواره «عمار» تصریح کرد: شیعیان گرجستان یکی از سوژه‌هایی است که می‌توان درمورد آن مستند ساخت. از جمعیت چهار میلیون نفری گرجستان حدود ۲۰۰ هزار نفر شیعه هستند که فعالیت‌های دینی و مذهبی خود را با جدیت پیگیری می‌کنند.

وی در پایان گفت: همچنین می‌توان درباره سربازان کشور مستندهای خوبی تولید کرد.

نهمین جشنواره مردمی فیلم «عمار» ششم تا شانزدهم دی ماه ۹۷ در سینما فلسطین تهران برگزار می‌شود و علاقمندان تا ۲۵ آبان فرصت دارند آثار خود در سایت AmmarFilm.ir ثبت و تحویل دبیرخانه این جشنواره دهند.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها