طرح نفتی نوکران سعودی شرکت شورون برای دور زدن تنگه باب‌المندب

سودای عربستان برای فرار از انصارالله/ ماموریت سعودی ها برای انحصار طلای سیاه

ماموریت مهم سعودی‌ها برنامه‌های مربوط به انحصار طلای سیاه در اقصی نقاط خاورمیانه است که در این راه آنها با دستور اربابان آمریکایی‌شان ده‌ها راه برای خود جست‌وجو می‌کنند تا در مواقع لزوم برگه‌های بازی را به نفع خود تغییر دهند.
کد خبر: ۳۱۸۱۲
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۶ - 22October 2014

سودای عربستان برای فرار از انصارالله/ ماموریت سعودی ها برای انحصار طلای سیاه

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس ، آیا پس از انقلاب ماه گذشته یمن موسوم به انقلاب دوم، سعودیها شکست سیاستهای استعمارگرانهشان در همسایه جنوبی را پذیرفتهاند؟ شواهد جدید حکایت از آن دارد که نه تنها حکومت ریاض شکست از انصارالله به عنوان بازیگر اصلی حال حاضر یمن را پذیرفته بلکه برای جبران مافات آن هم برنامهریزی کرده است. 

نقش استراتژیک خاندان سعودی در منطقه همواره معادل نقش حافظ منافع آمریکا و اسرائیل بوده و حتی میتوان کل سیستم حکومتی عربستان را بدنه اداری و امنیتی شرکت نفتی غولآسای آرامکو دانست که سهام مشترک آن در اختیار خاندان سعودی از یک سو و خاندانهای نومحافظهکار آمریکایی نظیر بوش و چنی از سوی دیگر است اما نکته اینجاست که آرامکو خود زیرمجموعه شرکت نفتی تگزاسی «تگزاکو» بود که حالا در عظیمترین شرکت چندملیتی نفتی-گازی جهان یعنی «شورون» ادغام شده است.

شورون جزو 6 شرکت بزرگ نفتی در کنار شرکتهای اکسانموبیل، بیپی، توتال، کونوکو فیلیپس و رویال داچ شل است که بهنام سوپرمیجر (ابر بزرگ) شناخته میشوند. سهام اصلی و مدیریت ارشد شورون در اختیار 3 خاندان بزرگ صهیونیست یعنی روتشیلدها، مورگان ها و راکفلرهاست.

  عربستان تا آنجایی که به پیشبرد سیاست فتنه و تفرقهانگیزی وهابی در منطقه مربوط میشود فقط یک راه را میشناسد و آن تامین مالی و تسلیحاتی دهها گروه تکفیری از القاعده تا داعش است اما ماموریت مهم سعودیها برنامههای مربوط به انحصار طلای سیاه در اقصی نقاط خاورمیانه است که در این راه آنها با دستور اربابان آمریکاییشان دهها راه برای خود جستوجو میکنند تا در مواقع لزوم برگههای بازی را به نفع خود تغییر دهند.


نفوذ در عشایر یمنی

در این زمینه یک منبع عالیرتبه یمنی از تلاشهای بسیار خطرناک سعودیها برای ایجاد مسیر جدید جهت انتقال نفت عربستان سعودی از داخل اراضی یمن به خلیج عدن خبر داد تا این نفت مجبور به عبور از تنگه بابالمندب نشود.

 این طرح که البته با تغییرات سیاسی در نتیجه انقلاب مردمی در یمن فرصتهای تحقق آن بسیار دشوار شده است، شامل انتقال نفت از منطقه حضرموت واقع در جنوب عربستان سعودی از طریق لولههای بسیار بزرگ نفتی است که نفت این کشور را مستقیما به خلیج عدن ارسال کند، براساس این طرح قرار است در این منطقه نیز پالایشگاهی بسیار بزرگ و بندری برای بارگیری مستقیم کشتیها از نفت خام تاسیس شود.

  مقامات سعودی برای این طرح مجموعه اقداماتی را در دستور کار دارند که یک مقام ارشد یمن در گفتوگو با پایگاه خبری العهد آن را بسیار خطرناک خواند. اولین اقدام بسیج کردن و جلب حمایت قبایل منطقه حضرموت است تا آنها را به هواداری از توطئههای سعودی وادارد. در واقع این طرح تجزیه یمن را از طریق امتیازدهی به برخی قومیتهای این کشور و تبعیض قائل شدن علیه سایرین دنبال میکند.  در راستای این برنامهها یک فرد ساکن حضرموت به راحتی میتواند تابعیت عربستانی بگیرد.

این فرد میتواند به آسانی داخل اراضی عربستان شود و در آنجا کار پیدا کند. بعد از چند سال این فرد میتواند تابعیت سعودی بگیرد. ریاض در تلاش است همین امتیازات را در شیخنشینهای خلیجفارس هم برای آنها مهیا سازد. این در حالی است که اگر کسی از اهالی شمال یمن بویژه مناطق تحت نفوذ حوثیها باشد، پروتکل اداری پیچیده و واسطهگریهای زیادی نیاز است تا این فرد بتواند در عربستان سعودی کار کند.


تروریستپروری درحضرموت

 همچنین برای جلب نظر حضرموتیها، ریاض دهها گروه وهابی را تاسیس کرده و آنها را تامین مالی میکند و مبالغ بسیار زیادی در اختیار آنها قرار میدهد تا در امور آموزش تفکرات وهابی به اهالی استان حضرموت در یمن کمک کنند. این کشور گاهی برای آنها آکادمیهای مطالعات دینی و آموزش قرآن باز میکند و گاهی هم در ارائه خدمات بهداشتی و پزشکی یا کمکهای اجتماعی دست به جیب میشود. بودجه این موسسات سعودی گاها تا صدها هزار دلار در ماه میرسد. 

عربستان سعودی همچنین به عناصر قبایل مختلف در حضرموت بالغ بر هزاران قطعه سلاح نظامی به بهانه دفاع از خود و آمادگی برای حمایت از استان در مقابل تجزیه داده بود.  اطلاعات امنیتی موجود نشان میدهد پیشتر این تعداد بالغ بر 5 هزار قطعه تسلیحات در روز بوده که از اراضی شمال یمن وارد عربستان سعودی میشده و از آنجا نیز به اهالی حضرموت داده میشده است. 

وعدههای سعودیها و برخی مقامات وابسته یمنی مبنی بر«بینیاز کردن یمنیها» در واقع همین طرح انتقال نفت است که قرار است در این استان احداث شود و گفته میشود کارکنان آن نیز از اهالی حضرموت انتخاب میشوند.  البته این نگرانی نیز وجود دارد که برخی افرادی که با پوششهای کار یا کارشناس در زمینه نفت وارد یمن میشوند، عناصر اطلاعاتی این رژیم باشند.

فرار از چنگ انصارالله

 هزینه انتقال نفت و رساندن آن به پالایشگاه در حضرموت بسیار کمتر از هزینه انتقال آن از طریق دریای سرخ و تنگه بابالمندب برای بار زدن در کشتیها خواهد بود. ریاض درآمد زیادی از این پروژه به جیب خواهد زد و البته یمنیها و بویژه حضرموتیها هم سود خوبی از این طرح خواهند برد. 

اگر این طرح اجرایی شود، نفت سعودی فاصله طولانی تا شمال یمن یعنی محل نفوذ انصارالله خواهد داشت و از سواحل جیبوتی و سومالی نیز که مرکز فعالیتهای تروریستهای القاعده و دزدان دریایی است، دور خواهد بود.  این منبع در پایان تصریح کرد این پروژه شاید تا حد زیادی درازمدت به نظر برسد اما فعالیت سیاسی راهبردی ریاض به دنبال آن است که هر گاه که بخواهد با هر هزینه اقتصادی این پروژه را اجرایی کند. به این ترتیب کشتیهای آمریکایی که در خلیج عدن استقرار دارند، اولین مشتریان نفت سعودی از پالایشگاهها خواهند بود و به این ترتیب سفر آنها به کشورهای غربی نیز کوتاهتر میشود.
 

انتهای پیام/ک.ح

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار