نیویورک تایمز فاش کرد؛

بررسی ترور سردار سلیمانی طی نشستی در ریاض

نیویورک تایمز نوشت: مقامات اطلاعاتی نزدیک به بن‌سلمان سال گذشته طی نشستی در ریاض امکان ترور سردار سلیمانی را بررسی کرده‌اند.
کد خبر: ۳۱۸۱۲۱
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۲ - 12November 2018

بررسی ترور سردار سلیمانی طی نشستی در ریاضبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی فاش کرد: در سال 2017 میلادی، یعنی یک سال پیش از ماجرای قتل جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول، مقامات اطلاعاتیِ نزدیک به محمد بن سلمان ولیعهد سعودی، درباره امکان ترور آنچه «دشمنان ایرانی» پادشاهی سعودی خوانده شده، با تعدادی از تجار به رایزنی پرداخته‌اند.

نیویورک‌تایمز در این گزارش به نقل از 3 منبع آگاه نوشته است: یکی از این مقامات ارشد اطلاعاتی که در آن جلسه حضور داشته، ژنرال احمد العسیری، معاون وقت سرویس امنیت و اطلاعات خارجی عربستان بوده که در پی اعتراف ریاض به قتل خاشقچی از سمتش برکنار شد. نیویورک تایمز به نقل از این منابع نوشته یکی از اهدافی که در این نشست درباره ترور او بحث شده، قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه ایران بوده است.

به گفته این منابع، ژنرال احمد العسیری در نشست مذکور که در ریاض برگزار شد، درباره امکان استفاده از شرکت‌های خصوصی برای ترور مقامات ارشد ایرانی از جمله فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران به بحث پرداخته است.

در ادامه گزارش نیویورک تایمز آمده است: سران سعودی قتل خاشقچی را به گردن یک گروه خودسر می‌اندازند که به دستور یک مقام سعودی (احمد العسیری) که پس از قتل این روزنامه‌نگار برکنار شد، اقدام به این جنایت کرده‌اند؛ اما اظهارات این منابع نشان می‌دهد بحث ترور شخصیت‌های مختلف از همان ابتدای ولیعهدی بن سلمان در میان سران ارشد سعودی مطرح بوده است.

نیویورک تایمز می‌افزاید: در این جلسه که مارس 2017 برگزار شد، طرحی 2 میلیارد دلاری برای استفاده از عوامل اطلاعاتی به منظور آسیب رساندن به اقتصاد ایران نیز ارائه شد. جورج نادر، تاجر آمریکایی لبنانی‌الاصل و «جول زامل»، تاجر صهیونیستی نیز در این جلسه حضور داشته‌اند.

نشریه آمریکایی «دیلی بیست» نیز چندی پیش در گزارشی فاش کرد به اسنادی دست یافته است که نشان می‌دهد مقامات عربستان و تیم انتقالی دولت آمریکا در سال 2017 پیش از برگزاری مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، به مدت دو روز درباره چگونگی «تغییر نظام ایران» در نیویورک رایزنی کرده‌اند.

به نوشته «دیلی بیست» این اسناد نشان می‌دهد محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی، اوایل ژانویه 2017 احمد العسیری را برای دیدار با «مایکل فلین» مشاور امنیت ملی وقت کاخ سفید و دیگر اعضای دولت انتقالی آمریکا به نیویورک اعزام کرده بود تا درباره راهبرد «تغییر نظام ایران» رایزنی کنند.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار