ناظری در گفت‌‎وگو با دفاع پرس:

طرح‌های حمایتی وزارت ارشاد به نشر دفاع مقدس کمکی نکرده است/ به شرایط فعلی اعتراض داریم

معاون ادبیات و انتشارات سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج گفت: مجموعه‌ ناشران به دلیل وضعیت اقتصاد، در حالت رکود صد درصدی قرار دارند؛ به طوری که نتوانسته‌اند کتاب تولید کنند و بفروشند؛ لذا تحت فشار هستند.
کد خبر: ۳۱۹۰۸۹
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۰۲:۳۰ - 18November 2018

«علی ناظری» معاون ادبیات و انتشارات سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، با اشاره به هفته کتاب اظهار داشت: آنچه که مشخص است، پیروزی انقلاب اسلامی با همه دشمنی‌هایی که برخی از آن‌ها می‌توانست هر کشوری را ساقط کند، باعث شده که کشور ایران در همه ابعاد نسبت به 40 سال گذشته یک جهش فوق‌العاده داشته باشد.

ناظری افزود: کشور ما در هیچ بعدی مثل سیاست و عرصه بین‌الملل و حتی اقتصادی که امروز چالش‌های مهمی در آن داریم، پیشرفت‌های بسیار زیاد و حتی جهش نداشته است. همانند اصل انقلاب که یک حرکت فراگیر مردمی بود، ما در همه ابعاد جهش کرده‌ایم. امروز ممکن است چالش‌هایی در کشور وجود داشته باشد که خودمان نیز نسبت به آن مطالبه‌گر هستیم، اما مطالبه و چالش در مقایسه وضعیت کنونی با وضعیت آرمانی است. ما فکر می‌کنیم خیلی بیشتر و بهتر از وضعیت کنونی می‌توانستیم پیشرفت کنیم؛ این مورد چالش امروز است، نه اینکه هیچ کاری نشده است.

وی خاطرنشان کرد: امروز آمارهای انتشار کتاب اصلاً قابل مقایسه با گذشته نیست. در حوزه ادبیات دفاع مقدس که یک عرصه و فرهنگ جدید است، چنین رشدی داشته‌ایم. فرهنگ ایثار و شهادت، دفاع مقدس و جریان انقلاب اسلامی جریاناتی است که انقلاب اسلامی خودش مخترع آن است. این مسئله در درون جغرافیای کشورمان و خارج، خوب خودش را نشان داده است.

معاون ادبیات و انتشارات سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج افزود: امروز در نمایشگاه‌های بین‌المللی از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس آثار ادبی زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد عرصه بین‌الملل نیز ادبیات ما را پذیرفته است. در حالی که در کنار این ادبیات، ادبیات معاصر و شعر و قالب‌های متعدد ادبی وجود دارد که سابقه طولانی دارند.

ناظری با تاکید بر لزوم رسیدن به نقطه آرمانی تصریح کرد: به شرایط فعلی اعتراض داریم و فکر می‌کنیم که آنچه که صورت گرفته نسبت به آنچه باید انجام می‌شده محل بحث، چالش و پاسخ‌دهی است؛ یعنی می‌شد به روش‌های دیگر و با مدیریت بهتر این را چندین برابر بهتر از وضعیت امروز انجام داد؛ لذا در بخش ادبیات دفاع مقدس نیز فکر می‌کنم که ناشران ما موفقیت‌های بسیار خوبی کسب کرده‌اند.

وی به سخنرانی‌ها و مطالبات اخیر رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: در چند سخنرانی اخیر مقام معظم رهبری در شب خاطره و با فرماندهان و رزمندگان مطالبی گفته شده و معظم له در گذشته نیز مطالبی درباره برخی از نویسندگان بیان فرموده‌اند؛ می‌بینیم که استقبال مسؤولان و مردم از این مطالب خیلی زیاد است؛ لذا ما انتظار داریم که وقتی رهبر انقلاب درباره دفاع مقدس و ترجمه آثار ادبیات دفاع مقدس مطالبه و صحبتی دارند، مسؤولان زمینه‌سازی و پیش‌بینی جشنواره و جایزه و حمایت و... را داشته باشند. این طور نباشد که در سخنانی که مورد پسند جریان خاصی باشد، استقبال و تبلیغات انجام شود و اگر درباره دفاع مقدس سخن به میان آید، حمایت نشود. این واقعاً جای گلایه دارد؛ چراکه بسیاری از مسؤولانی که در راس امور قرار دارند، از خانواده‌های شهدا و رزمندگان هستند که از آن‌ها انتظار بیشتری داریم.

معاون ادبیات و انتشارات سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج همه دستاوردهای کشور را مدیون فرهنگ ایثار و شهادت دانست و ادامه داد: آمریکا نه از سلاح ما بلکه از جوانان شجاع ما می‌ترسد. آن‌ها از نترس‌ها می‌ترسند. آمریکایی‌ها از فرهنگ ایثار و شهادت و مقاومت می‌ترسند و این برای ما یک مزیت است.

ناظری به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اشاره و عنوان کرد: ما در 40 سالگی انقلاب اسلامی یک فرصت بازنگری در راه گذشته نیز داریم. اینکه راه 40 ساله را چگونه آمده‌ایم و برای 40 سال بعد چه کار کنیم. 10 سال دیگر نیز جشن نیم قرن حاکمیت جمهوری اسلامی را در پیش داریم. خوب است که در بخش ایثار و شهادت، انقلاب، دفاع مقدس در این 10 سال باقی‌مانده تا نیم قرن، کم‌کاری‌ها را جبران کنیم و نشان دهیم که ما در این 50 سال به اندازه چندین قرن تلاش داشته‌ایم.

وی درباره برنامه‌های هفته کتاب گفت: مجمع ناشران انقلاب اسلامی به دلیل دشواری‌های اقتصادی سال سختی را پشت سر گذاشت. مجموعه‌ ناشران به دلیل وضعیت اقتصاد، در حالت رکود صد درصدی قرار دارند؛ به طوری که نتوانسته‌اند کتاب تولید کنند و بفروشند؛ لذا تحت فشار هستند. چند طرح عیدانه کتاب وزارت ارشاد نیز به دلیل سیاست‌گذاری این طرح‌ها حمایت چندانی از آثار دفاع مقدس و ناشران نداشته است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها