استاد حوزه علمیه و دانشگاه:

تمامی ادیان معتقد به منجی هستند

حجت‌الاسلام «علی‌محمد باقی» گفت: همه مذاهب و فرقه‌ها حتی بودایی‌ها، هندی‌ها و کمونیست‌ها، بحث مهدویت و ظهور منجی را با توجه به تعابیر موجود در کتب مذهبی و مبانی اعتقادی خود، باور دارند.
کد خبر: ۳۱۹۲۴۷
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۶ - 18November 2018

به گزارش خبرنگار دفاع پرس از اراک، حجت‌الاسلام «علی‌محمد باقی» استاد حوزه علمیه و دانشگاه، با اشاره به اعتقاد به ظهور منجی آخرالزمان در تمامی ادیان، اظهار داشت: واضح است که همه ادیان آسمانی هم مهدویت و منجی را قبول دارند؛ به‌عنوان مثال یهودیان بر این باورند که منجی آخرالزمان از نسل داود پادشاه است. همچنین مسیحیان معتقدند عیسی مسیح منجی عالم است.

باقی ادامه داد: تفاوت اعتقادی شیعه با سایر ادیان در این است که شیعه اعتقاد دارد منجی آخرالزمان زنده و حی است، اما بقیه ادیان و حتی غالب اهل سنت بر این باورند که منجی باید متولد بشود و سپس دنیا را نجات دهد. در واقع تفاوت شیعه با سایر ادیان در انتظار همیشگی برای فرج است. شیعه معتقد است هر لحظه امکان ظهور حضرت مهدی (عج) ممکن است.

این کارشناس مذهبی با اشاره به فیلسوف، شیعه‌شناس و ایران‌شناس فرانسوی «هانری کُربَن»، گفت: وی پس از آشنا شدن با نظرات علامه طباطبایی و دیداری که با او داشت، عنوان کرد که من همه مذاهب و مکاتب و نحله‌ها را بررسی کردم، اما تنها مذهبی که ارتباطش با آسمان قطع نشده، تشیع است.

تمامی ادیان معتقد به منجی هستند

حجت‌الاسلام «علی‌محمد باقی» با اشاره به بحث انتظار در سایر ادیان، اظهار داشت: وقتی ادیان دیگر به این معتقد نباشند که منجی زنده است، انتظار در آن جوامع معنایی ندارد؛ انتظار در مکتبی معنا دارد که اعتقاد دارد امام آماده و حاضر است و امکان دارد هر لحظه ظهور کند. تشیع با این عقیده به دنیا نشان می‌دهد که اعتقاد به مهدویت موجب انتظاری سازنده و پویا است و به همین علت انتظار در دین ما افضل اعمال ذکر شده است.

وی افزود: نکته بعدی که ما در تشیع به آن معتقدیم، این است که سیر امامت هیچ‌گاه منقطع و بریده نمی‌شود و وجود حجت خدا در زمین همیشه ممتد و ادامه‌دار است؛ شیعه بر این اعتقاد است که اگر روزی حجت خدا روی زمین نباشد زمین اهل خودش را فرو می‌برد و جوامع به هم می‌ریزند.

این کارشناس مسائل مذهبی خاطر نشان کرد: پیامبر اسلام (ص) نیز امام را به مانند خورشیدی تشبیه کرده‌اند که اگر لحظه‌ای وجود نداشته باشد تمامی دنیا و اهلش نابود می‌شوند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها