صدر اعظم نوری:

شهرداری تهران نسبت به تخریب «باغ اراج» پاسخگو باشد

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با انتقاد از تخریب «باغ اراج»، از شهرداری تهران و مسؤولان ذی‌ربط خواست که در این زمینه پاسخگو باشند.
کد خبر: ۳۱۹۶۱۴
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۵ - 20November 2018

/به گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، «زهرا صدراعظم نوری» رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران صبح سه شنبه در یکصد و سومین جلسه این شورا ضمن تذکری درباره تخریب باغ اراج در منطقه یک تهران اظهار داشت: حفظ و صیانت از باغات و فضای سبز شهر تهران به عنوان یکی از رویکرد‌های اساسی شورای اسلامی شهر تهران در دوره پنجم است. از همین روی، شورای اسلامی شهر تهران در اسفند سال 1396 توقف صدور پروانه و ساخت و ساز در باغات را به تصویب رسانید و همواره به دنبال تسری این نگاه به سطوح مختلف تصمیم‌گیری و اجرایی بوده است.

وی افزود: علی‌رغم وجود این رویکرد صریح در شورای شهر تهران، بعضا شاهد رویه‌های گذشته در سطح مناطق هستیم. به عنوان نمونه یکی از ملک‌های بزرگ، باغ شمال شرق تهران موسوم به باغ اراج می‌باشد.

عضو شورای اسلامی با اشاره به مساحت 29 هزار متر مربعی باغ اراج گفت: در سال 1394 درختان این باغ ابتدا توسط سوءاستفاده‌گران خشک شد و در یک حادثه مشکوک، آتش‌سوزی گسترده‌ای در این باغ رخ داد. این آتش سوزی که بیش از هزار اصله درخت این باغ را از بین برده است به قدری گسترده بود که منطقه شمالی تهران را تحت الشعاع قرار داد و طبق برآورد اولیه 80 درصد باغ سوزانده شده است.

نوری ادامه داد: به دلیل این آتش سوزی دادستان انقلاب تهران و شورای حفظ حقوق بیت المال به عنوان مدعی العموم به این پرونده ورود کرده و کمیسیون ماده هفت قانون حفظ و گسترش فضای سبز ضمن اعمال ماده چهارِ قانون (تعقیب قضایی مالکین) تبصره یک ماده ششم (تصرف ملک از طریق دادگاه) و 85 میلیارد تومان خسارت و جهت احیای باغ، غرس پنج هزار اصله درخت را برای این ملک رای صادر کرد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: با وجود اینکه پرونده به دلیل مالکیت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و بهره برداری اوقاف در دادگاه ویژه روحانیت مفتوح بوده، اما پیگیری موثری توسط شهرداری وقت منطقه صورت نگرفته است. حتی شهرداری منطقه طرح تغییر کاربری این باغ از بوستان عمومی به برج را تهیه و در سال جاری به کمیسیون ماده پنج ارسال می‌کند.

نوری با اشاره به اینکه اینکه کمیسیون ماده پنج نیز با توجه به عدم تدوین ضوابط ساخت و ساز در باغات در جلسه 579 مردادماه سال جاری، رای به عدم موافقت با طرح پیشنهادی را صادر کرد، افزود: اما با وجود عدم امکان صدور پروانه برای باغات، شهرداری منطقه در مهرماه مجوز دیوارکشی برای این باغ و در آبان ماه نیز مجوز گودبرداری 30 درصد از آن را صادر کرد.

وی اظهار داشت: چرا تا کنون از سوی دادگاه عمومی و انقلاب تهران و شورای حفظ حقوق بیت المال، وضعیت این ملک و املاک مشخص نشده است.

وی اظهار داشت: توافقات صورت گرفته به صورت مبهم و غیر شفاف میان مالکان و شهرداری، سبب از بین رفتن پیگیری استیفای حقوق شهر شده و هیچ‌گونه برخوردی با متخلفان صورت نپذیرفته است.

نوری تاکید کرد: شهرداری تهران جهت حصول نتیجه اعمال تبصره یک در یک سال گذشته چه اقدام موثری انجام داده است؟ چرا با وجود مفتوح بودن پرونده این ملک در دادستانی تهران، منطقه مربوطه طرح توجیهی صدور پروانه به کمیسیون ماده پنج ارسال کرده و پیگیر ساخت و ساز در این باغ و تغییر کاربری آن است؟

عضو شورای شهر تهران افزود: شهرداری منطقه به چه استنادی و چرا بدون صدور پروانه مجوز گودبرداری 30 درصد سطح اشغال را صادر کرده است؟ بازرسی شهرداری تهران چرا تاکنون در خصوص این ملک گزارشی ارائه نکرده و از این اقدامات جلوگیری نکرده است؟

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار