نماینده سازمان بهداشت جهانی خبر داد؛

افزایش ۱.۷ درصدی تلفات جاده‌ای در ایران طی سال جاری

کریستف هلمن از افزایش ۱.۷ تلفات جاده‌ای طی سال ۹۷ در ایران خبر داد.
کد خبر: ۳۱۹۶۵۶
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۶ - 20November 2018

افزایش 1.7 درصدی تلفات جاده‌ای در ایران در سال 97به گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، «کریستف هلمن» نماینده سازمان بهداشت جهانی در چهارمین همایش ملی ایمنی و ترافیک با ابراز خرسندی از حضور در این همایش اظهار داشت: آسیب‌های جاده‌ای یکی از مهم‌ترین مشکلات بهداشت عمومی و علت اصلی مرگ و میر و آسیب در سراسر جهان است. بیش از ۱.۲۵ میلیون نفر در سال جاری زندگی خود را در جاده‌ای سراسر دنیا از دست داده‌اند و ده‌ها میلیون نفر به شدت مجروح شده‌اند.

وی با اشاره به شعار امسال روز جهانی یادبود قربانیان حوادث جاده‌ای گفت: «جاده‌ها داستان‌هایی دارد» شعار امسال روز جهانی یادبود قربانیان حوادث جاده‌ای است و طبق گفته‌های بازماندگان، زندگی آن‌ها برای همیشه دگرگون شده است.

نماینده سازمان بهداشت جهانی در این همایش با بیان اینکه با استفاده از زیرساخت‌ها، وسایل نقلیه ایمن، قوانین قوی‌تر و اجرای موثر آن‌ها می‌توان حوادث رانندگی را کاهش داد، گفت: ترویج رفتار رانندگی ایمن و غیرتهاجمی و مراقبت‌های پزشکی اضطراری بهتر باید این حوادث ناگوار را به اقدامات موثر بدل کنیم. در جهان، در میان ۱۰ علت اول قطعی مرگ و میر، تلفات جاده‌ای در سال ۲۰۰۴ در رتبه ۹ قرار گرفته بود؛ ولی در حال حاضر از پنج علت اصلی اول مرگ و میر در ایران است.

کریستف هلمن تصریح کرد: با افزایش خودرو‌ها انتظار می‌رود که سوانح ترافیکی جاده‌ای افزایش پیدا کند؛ اگر چه نمونه‌های موفقیت‌آمیزی در سطح جهان وجود دارد که توانسته است به رغم افزایش سریع خودرو‌ها سوانح ترافیکی جاده‌ای را کاهش دهد اگر روند فعلی در ایران بدون هیچ‌گونه مداخله‌ای ادامه پیدا کند، آسیب‌های جاده‌ای به طور چشم‌گیری افزایش می‌یابد و بیشترین صدمه متوجه آسیب‌پذیرترین افراد جامعه می‌شود؛ بنابراین اقدامات فوری مناسب و هدفمند ضروری است.

وی ادامه داد: به منظور کاهش تلفات و صدمات جاده‌ای کشور‌های عضو سازمان ملل چندین قطعنامه به اهداف تعریف شده در آن‌ها را برای بهبود ایمنی جاده‌ها در سراسر جهان به امضا رسانده‌اند. بر اساس هدف ۳-۶ از سومین هدف توسعه پایدار، (تامین سلامتی برای همه) تعداد تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای تا سال ۲۰۲۰ باید ۵۰ درصد کاهش یابد. در ایران در سال ۱۳۹۷ یک روند افزایشی ۱.۷ درصدی مشاهده شده است؛ اگرچه با توجه به روند کاهشی که در سال‌های قبل مشاهده شده بود، هنوز به کاهش تلفات جاده‌ای امیدواریم.

نماینده بهداشت جهانی خاطرنشان کرد: برای کاهش تلفات جاده‌ای و آسیب‌های ناشی از آن عبارتند از تدوین طرح‌های پیشگیرانه، حمایت طلبی، تقویت سیستم پایش و ارزشیابی، هماهنگی و همکاری‌های فرابخشی و گسترش مشارکت اجتماعی این استراتژی‌های بین‌المللی همه به خوبی تعریف شده و مورد وفاق در دنیاست؛ اجرای این استراتژی‌ها نیازمند تعهدی بالا و مناسب سازی با زمینه موجود است.

وی ادامه داد: حمایت‌طلبی به طور کلی طیف گسترده‌ای از ذی‌نفعان را در برمی‌گیرد؛ از جمله سیاست‌گذاران، عوامل اجرایی و مردم و تاکید بر این نکته لازم است که سیستم پایش و ارزشیابی کارآمد و موثر برای ردیابی عملکرد ضروری است. همچنین با توجه به اینکه تلفات جاده‌ای وابسته به شبکه پیچیده‌ای از عوامل مرتبط با یکدیگر است؛ بنابراین برای حل مشکلات به رویکردی فرابخشی نیازمندیم.

کریستف هلمن با بیان اینکه به منظور نجات میلیون‌ها نفر مجمع عمومی سازمان ملل «دهه‌ی اقدام برای ایمنی جاده‌ای از ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰» معرفی کرده است، تصریح کرد: این سند شامل پنج محور اصلی است که عبارتند مدیریت ایمنی جاده‌ها، بهبود ایمنی زیرساخت‌های جاده‌ای، وسایل نقلیه ایمن‌تر، بهبود رفتار افراد در جاده‌ها و بهبود اقدامات پس از تصادف است. به منظور یاری رساندن به کشور‌ها در دستیابی به اهداف توسعه پایدار با رهنمود برنامه جهانی «دهه اقدام» چارچوبی را برای سیاست‌گذاری، اجرا و حمایت طلبی ارائه می‌دهد.

نماینده سازمان بهداشت جهانی در این همایش با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران برنامه راهبردی ایمنی جاده‌ها «۲۰۱۱ – ۲۰۲۰» را در راستای پنج محور یاد شده تدوین کرده است، ادامه داد: این برنامه ۱۴ هدف راهبردی دارد که عمدتا در مورد مدیریت سرعت ایمنی رانندگان و عابران پیاده، توسعه بانک اطلاعاتی جامع برای تصادفات جاده‌ای، ایمنی زیرساخت‌های جاده‌ها، ایمنی وسائط نقلیه و تدابیر پس از وقوع تصادفات است. همچنین ظرف دو سال آینده این برنامه راهبردی نیاز به بازبینی دارد و WHO آماده است تا در روند بازنگری آن مشارکت داشته باشد.

وی ادامه داد: در جمهوری اسلامی ایران WHO با وزارت بهداشت و آموزش پزشکی و سایر ذی‌نفعان در زمینه اجرای موارد مهم برنامه کشوری برای ایمنی جاده‌ها همکاری می‌کند. بهبود مراقبت‌های پزشکی اضطراری، گزارش ایمنی جاده‌ها و کار بر روی سیستم جامع سطح مصدومیت‌های جاده‌ای از مهم‌ترین فعالیت WHO است همچنین مدیریت سرعت، انتقال دانش و تجربیات بین‌المللی، در دستور کار WHO قرار دارد.

کریستف هلمن با اشاره به شعار روز جهانی «یابود قربانیان حوادث جاده‌ای» گفت: یاد هزاران نفری که در سال ۱۳۹۷ جان خود را در حوادث جاده‌ای در ایران از دست داده‌اند و نیز آسیب‌دیدگان این حوادث گرامی می‌داریم و همچنین درگذشت اندوهناک دو مقام عالی سازمان تامین اجتماعی، «دکتر نوربخش» و «دکتر تاج‌الدین» معاون وی را که در حوادث رانندگی بوده است، گرامی می‌داریم.

انتهای پیام/ ۲۴۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار