در گزارش دفاع پرس بررسی شد؛

بکارگیری مدیران خارجی به جای متخصصان داخلی

«پیروز حناچی» شهردار جدید تهران در اعلام برنامه‌های خود برای مدیریت این سازمان اعلام کرده است که «باید برای انجام پروژه‌های شهر تهران از متخصصان خارجی استفاده کنیم».
کد خبر: ۳۲۰۲۲۲
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۵:۱۰ - 29November 2018

به‌ گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس،‌ کارشناسان حوزه مدیریت شهری عقیده دارند که شهرداری به عنوان یک سازمان عمومی‌‌ و غیردولتی نقش مهمی‌ در اجرای عدالت اجتماعی ایفا می‌کند و این امکان را دارد تا ضمن برنامه‌ریزی مناسب و هدفمند، به نیازهای مادی و معنوی شهروندان پاسخ دهد. بسیاری از‌ شهروندان‌ نیز اعتقاد دارند که بهترین راه برای پیشرفت مدیریت شهری و بالا بردن کیفیت خدمات شهری در شهر تهران استفاده از متخصصان، نخبگان و نیروهای جوان ایرانی در بدنه مدیریتی این سازمان مهم است.

اخیرا «پیروز حناچی» شهردار تهران در اعلام برنامه های خود برای مدیریت این سازمان اعلام کرده است که باید برای مدیریت پروژه های شهر تهران از متخصصان خارجی استفاده کنیم.

«زهرا نژادبهرام» عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، در مورد عقیده حناچی مبنی بر استفاده از متخصص خارجی در شهرداری تهران اظهار داشت: به طور کلی این گفته سرپرست تهران هیچ مشکلی ندارد؛ ما در جهانی زندگی می‌کنیم که همه باید از دانش و توانایی یکدیگر استفاده کنیم.

وی افزود: تا جایی که امکانات به ما اجازه دهد از توانایی متخصصان  و مشاوران خارجی نیز استفاده می‌کنیم. باید مشکلات شهر تهران به طور کلی حل شود. شهرداری تهران بنگاه کاریابی نیست که بخواهد برای همه متخصصان داخلی کار ایجاد کند. تا جایی که امکان داشته باشد از ظرفیت‌های داخلی استفاده می‌کنیم؛ اما از متخصصان خارجی نیز می‌توانیم در اجرای پروژه‌های شهر تهران استفاده کنیم.

نژادبهرام با اشاره به اینکه باید تهران را به یک شهر جهانی تبدیل کنیم گفت: باید تلاش کنیم مشکلات شهر تهران به بهترین شکل توسط بهترین افراد حل شود که تهران به عنوان یکی از بهترین شهرها شناخته شود.

همچنان که برخی اعضای شورا با بکارگیری مدیر خارجی در شهرداری تهران موافق هستند، برخی از کارشناسان شهری نیز مخالفت خود را با اظهار نظر سرپرست شهرداری تهران اعلام کرده اند. در همین راستا «مهدی چمران» رییس دوره چهارم شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با دفاع پرس، ضمن تاکید بر استفاده از متخصصان ایرانی در شهرداری تهران گفت: ما در بحث شهرسازی و مدیریت شهری جزو کشورهای سطح اول جهان هستیم؛ و در این زمینه جای پیشرفت بیشتری نیز داریم که برای تحقق این موضوع، باید به جوانان ایرانی میدان داده شود.

وی افزود: بسیاری از متخصصان خارجی به نوع معماری و مدیریت شهری تهران آشنا نیستند و ایده استفاده از متخصص خارجی برای مدیریت شهری در کشورمان، اصلا جالب نیست؛ اما مشورت گرفتن از متخصصان خارجی ضمن بکارگیری جوانان ایرانی، اشتباه نیست.

همچنین «محمد علی پورنیا» کارشناس حوزه شهری در مورد استفاده متخصصان خارجی در مدیریت تهران در گفت‌وگو با دفاع پرس اظهار داشت: اگر بخواهیم که از کارشناس خارجی بهره ببریم، قطعا باید از ارز استفاده کنیم که با همین مقدار هزینه می‌توانیم زمینه اشتغال چند متخصص ایرانی را ایجاد کنیم.

وی افزود: ما یک کشور اسلامی هستیم با یک مدیریت اسلامی و قطعا اگر کارشناس اروپایی را وارد سیستم مدیریت شهری کنیم، نمی‌تواند خود را با مدیریت ایرانی هماهنگ کند.

بر این اساس، تعدادی از شهروندان تهرانی نیز در خصوص ایده سپردن مدیریت شهری به متخصصان خارجی به خبرنگار دفاع پرس گفتند که بسیاری از جوانان و متخصصان ایرانی بیکار هستند و باید ایرانی‌ها در اولویت قرار بگیرند. 

با توجه به موارد فوق‌الذکر، گفتنی است که در سالیان اخیر اقدامات خوبی توسط متخصصان جوان ایرانی در شهرداری تهران صورت گرفت که در ذیل به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

بزرگراه امام علی (ع)

بزرگراه امام علی علیه السلام یکی از طولانی‌ترین بزرگراه‌های تهران است که در مسیر خود از ابتدای دارآباد از بسیاری از مناطق و محلات شهر تهران عبور می‌کند و به حرم مطهر حضرت امام خمینی (ره) در جوار بهشت زهرای تهران می‌رسد. کل این پروژه ۲۴ تقاطع اصلی و فرعی دارد که این تقاطع‌ها به دلیل عبور بزرگراه از داخل بافت شهری خیابان‌های مختلف را قطع می‌کنند. این تقاطع‌ها جهت دسترسی ساکنان محلی پیش بینی شده‌اند. تقاطع اصلی در این بزرگراه وجود دارد که با رمپ و لومپ‌ها به بزرگراه اصلی نیز دسترسی دارند. ۱۴ تقاطع هم تقاطع‌های فرعی این بزرگراه را تشکیل می‌دهند که آن‌ها دسترسی‌های شرقی به غربی و بالعکس را تامین می‌کنند. در واقع مسیر این بزرگراه در اغلب قسمت­‌ها دارای چهار خط عبور ۳/۵ متری در هر جهت است. یکی از ویژگی­‌های بارز نیمه جنوبی که آن را از نیمه شمالی متمایز می‌­سازد، طراحی باندهای دسترسی پیوسته و ممتد است که به دلیل وجود تقاطع­‌های مهم و بلوک­‌های جمعیتی موجود در این محدوده سطح دسترسی کاربری­‌های اطراف نیز افزایش یافته است. تأمین دسترسی­‌های منطقه­‌ای و محلی به بزرگراه و به دو طرف مسیر بزرگراهی در 6 نقطه، شامل شمال و جنوب تقاطع خیابان پیروزی، شمال و جنوب تقاطع خیابان نیکنام و جنوب تقاطع خیابان الله دادی، یک تقاطع غیرهمسطح در خیابان الله دادی به همراه دسترسی­‌های محلی مربوط به آن و نیز احداث دوربرگردان­‌هایی که برای تأمین حرکت­‌های گردش به چپ طراحی شده‌اند در تقاطع‌های نیکنام و پیروزی از دیگر موارد حائز اهمیت است.

نکته جالب در مورد این پروژه عظیم این است که تمامی بخش‌های آن با استفاده از دانش متخصصان و پیمانکاران داخلی طراحی شد و به مرحله بهره برداری رسید.

پل صدر

بزرگراه صدر به عنوان نخستین پل تک ­‌پایه طبقاتی کشور شامل یک پل اصلی به عرض ۷۰/۲۲ متر و طول تقریبی شش کیلومتر است که این رقم با احتساب رمپ­‌های دسترسی به ۱۱ کیلومتر می­‌رسد. بزرگراه طبقاتی صدر دو باند رفت و دو باند برگشت دارد و در هر مسیر یک‌لاین اضطراری برای عبور خودرو‌های ویژه طراحی شده است؛ دلیل احداث این بزرگراه، توسعه جمعیتی در شرق و شمال شرق شهرتهران اعلام شد. شرق پایتخت با توسعه محدوده محله‌هایی، چون تهرانپارس، نارمک و همچنین تولد بافت‌های مسکونی خاک‌سفید، حکیمیه و شمیران‌نو روبه‌رو بود. این محله‌ها که همگی یک شبکه حمل‌ونقل محله‌ای داشتند تنها با دو محور شریانی به نام‌های ۴۵ متری رسالت در مرکز و خیابان تهران‌نو در جنوب به دیگر نقاط شهر متصل می‌شدند؛ این خطوط ترافیکی نیز به‌علت توسعه کاربری‌های نامناسب مجاور و تعدد تقاطع‌ها، فاقد کشش لازم در ساعات اوج رفت‌وآمد اهالی شرق تهران بودند، به‌صورتی که در ساعات اولیه روز حرکت شرق به غرب، و در ساعات پایان فعالیت‌های روزانه، حرکت غرب به شرق با تراکم فزاینده‌ای در معابر روبه‌رو بود. علاوه بر عبور و مرور ساکنین شرق، دسترسی سایر اهالی تهران به نواحی شمال‌شرقی تهران و همچنین تردد کامیون‌ها به بافت صنعتی واقع در این محدوده نقش دسترسی به جاده دماوند را حیاتی می‌ساخت و حتی در ایام تعطیل نیز به‌علت هجوم مردم به ییلاقات دماوند و آبعلی امیدی به کاهش بار ترافیکی در محدوده یاد شده نمی‌رفت. مهندس عبدالله عبداللهی یکی از پیمانکاران پروژه در مورد مسیر و روند کار گفت: «قطعا کار‌های بزرگ مشکلاتی نیز ممکن است، داشته باشند و پروژه بزرگراه طبقاتی شهید صدر پروژه‌ای بی نظیر است که کسی نمی‌تواند از نظر فنی ایرادی به آن وارد کند. پنج هزار نفر جوان متخصص ایرانی در اجرای این پروژه مشغول کار بودند، هر وقت یک پروژه در کشور افتتاح می‌شود، نامیدی برای دشمن ایجاد می‌شود و اگر در جامعه شغل ایجاد کنیم، فساد، بیکاری و اعتیاد از بین می‌رود و از دشمنان بی‌نیاز می‌شویم».

تونل نیایش

تونل نیایش با بیش از ۱۰ کیلومتر طول، در مدت زمانی کمتر از دو سال ساخته‌شده و در اختیار شهروندان تهرانی قرار گرفته است. احداث تونلی به طول بیش از ۱۰ کیلومتر در مدت زمانی کمتر از دو سال در لایه‌های زیرین سطح کلانشهر پر تراکم و پر ترافیکی همچون تهران، از نظر فنی و نیز از منظر اجرایی یکی از سخت‌ترین و در عین حال پیچیده‌ترین پروژه‌های حمل‌ونقلی محسوب می‌شود این تونل که در حد فاصل تقاطع بزرگراه‌های نیایش و کردستان تا تقاطع بزرگراه‌های صدر و مدرس واقع شده، از زیر بزرگراه‌های متعددی ازجمله نیایش، شهید مدرس، صدر، کردستان، خیابان حضرت، ولی عصر (عج)، دریاچه مجموعه ورزشی انقلاب و نیز بوستان بزرگ ملت عبور می‌کند، این تونل توسط متخصصان جوان ایرانی ساخته شد و از نظر کارشناسان جزو بهترین مهندسی معماری‌های شهری است.

سخن پایانی

استفاده از متخصصان ایرانی در مدیریت شهری ضمن کمک به اشتغال جوانان تحصیل‌کرده، می‌تواند در رشد و تعالی کشور نیز تاثیرگذار باشد. با توجه به اینکه‌ متخصصان داخلی‌ در انجام پروژه‌های عظیم و پیچیده در کلان‌شهر تهران عملکرد موفقی داشته‌اند، ایده استفاده از مدیران خارجی در شهرداری تهران جای تأمل دارد. حال باید دید که مدیران شهر تهران چه رویکردی در این خصوص خواهند داشت.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار