به‌مناسبت هفته بسیج صورت گرفت؛

تجلیل از خانواده شهید فهمیده

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان البرز در دیدار با خانواده شهید «محمدحسین فهمیده»، از والدین این شهید والامقام قدردانی کرد.
کد خبر: ۳۲۰۲۶۹
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۲ - 25November 2018

تجلیل از خانواده《رهبر ۱۳ ساله》 به مناسبت هفته بسیج در البرزبه گزارش خبرنگار دفاع پرس از کرج، سردار سرتیپ دوم پاسدار «ابوالفضل اسلامی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان البرز به مناسبت هفته بسیج به دیدار خانواده شهید دانش آموز «محمد حسین فهمیده» رفت و از والدین این شهید والامقام تجلیل کرد.

اسلامی در این دیدار از موزه شهید «محمد حسین فهمیده» نیز که در منزل شهید ایجاد شده است، بازدید به عمل آورد.

بنا بر این گزارش، شهید «محمد حسین فهمیده» در سال ۱۳۴۴، در یک خانواده مذهبی در شهر خون و قیام قم دیده به جهان گشود. وی در دامان مادری بسیار پاک و عفیف و پدری مومن پرورش یافت، تحصیلات ابتدایی را در مدرسه روحانی با موفقیت پشت سر نهاد و از آن پس به همراه خانواده از قم به شهرستان کرج مهاجرت کرد و تحصیلات دوره راهنمایی را در مدرسه شهیدی کرج به اتمام رساند.

هنگامی که در مقطع سوم راهنمایی تحصیل می‌کرد، مصادف با قیام و اعتراضات امت شهیدپرور ایران اسلامی علیه رژیم دست نشانده و منحوس پهلوی بود. شهید «محمدحسین فهمیده» به لحاظ تربیت در محیط مذهبی خانواده و حضور مستدام و مستمر در مجالس و محافل دینی به همراه پدر، از ویژگی‌های اخلاقی خاصی برخوردار شده بود. پدر شهید در این باره می‌گوید: قبل از پیروزی انقلاب در راهپیمایی‌ها و تظاهرات شرکت می‌کرد و اعلامیه‌های امام را بین مردم پخش می‌کرد و شب‌ها به پشت بام رفته و فریاد الله اکبر سر می‌داد و به مردم محله می‌گفت: هر کس پشت بام نیاید و شعار الله اکبر ندهد و برای پیروزی انقلاب فعالیت نکند؛ ضد انقلاب است، زیرا که با ما متحد نیست.

خواهر شهید در مورد او می‌گوید: علاقه خاصی نسبت به امام خمینی (ره) و فرمایشات ایشان داشت. بعد از پیروزی انقلاب نیز در فعالیت‌های مسجد، انجمن اسلامی، و بسیج محل عاشقانه شرکت می‌کرد. از گروهک‌های ضد انقلاب متنفر بود، با شروع جنگ تحمیلی توسط مهره دست‌نشانده استکبار جهانی صدام و صدور فرمان مهم امام خمینی (ره) مبنی بر حضور جوانان در جبهه‌های جنگ و مقابله با تجاوز دشمن بعثی و دفاع از کیان هستی انقلاب اسلامی و کشور عزیز ایران، آتش عشق حضور در جبهه به جانش افتاد، او یک بار به دنبال شیطنت‌های گروهک‌های ملحد و محارب به کردستان عزیمت کرد، ولی به دلیل کمی سن و کوچکی جثه توسط سپاه پاسداران برگشت داده شده بود، این بار نیز به بهانه خرید نان از منزل خارج و با گریه و اصرار فراوان توسط بسیج «دانشکده افسری تهران» عازم جبهه شد و پس از مدتی حضور در جبهه زخمی و در بیمارستان اهواز بستری شد، ولی پس از اندکی بهبودی به همراه دوست و همسنگرش شهید «محمدرضا شمس» از بیمارستان فرار کرد و مجدداً به خط مقدم رفت.

درباره چگونگی شهادت محمدحسین نیز نقل شده است که در خط مقدم تقاضای اسلحه می‌کند، ولی فرماندهان از دادن اسلحه به وی خودداری می‌کنند و او سخت برآشفته و ناراحت می‌شود و می‌گوید: خواهید دید که من اسلحه گیر می‌آورم، به همین خاطر او با تلاش فراوان و سینه خیز خود را به سنگر‌های دشمن می‌رساند و یک قبضه تفنگ با تعدادی نارنجک در بازگشت با خود می‌آورد و به فرماندهان می‌گوید: گفته بودم اسلحه به دست می‌آورم و بالاخره پس از چند روز در حین عملیات و درگیری مشاهده می‌کند که مورد محاصره انبوه تانک‌های عراقی قرار گرفته‌اند.

محمد حسین در این هنگام بسیار شجاعانه چندین نارنجک به کمر بسته و سینه خیز خود را به تانک‌های دشمن می‌رساند و با کشیدن ضامن یک نارنجک خود را به زیر تانک می‌اندازد و با انفجار مهیبی که حاصل می‌شود محاصره شکسته شده و تانک‌ها فرار را بر قرار ترجیح می‌دهند و او نیز به درجه رفیع شهادت نائل می‌آید.

حضرت امام خمینی (ره) در مورد این دانش آموز شهید فرموده‌اند: «رهبر ما آن طفل دوازده ساله ‏اى است که با قلب کوچک خود که ارزشش از صد‌ها زبان و قلم ما بزرگتر است، با نارنجک خود را زیر تانک دشمن انداخت و آن را منهدم نمود و خود نیز شربت شهادت نوشید».

شهید «محمد حسین فهمیده» در آبان ماه ۱۳۵۹ به شهادت رسید و برادرش شهید «داوود فهمیده» در عملیات والفجر ۳ در مردادماه ۱۳۶۱ به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار