بهروز افخمی در جشنواره مقاومت:

سینمای آمریکا در معرض فروپاشی است

یک کارگردان سینما و تلویزیون گفت: سینمای آمریکا به علت کاهش یافتن هزینه‌های فیلم در معرض فروپاشی قرار گرفته است.
کد خبر: ۳۲۰۸۴۲
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۴ - 27November 2018

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، نشست «نسبت سینما و غرب» عصر امروز با حضور وحید یامین‌پور، ابراهیم فیاض و بهروز افخمی در پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت برگزار شد.

یامین‌پور در ابتدای این نشست اظهار داشت: در این نشست می‌خواهیم نسبت یکی از محصولات تکنولوژی و تمدنی غرب یعنی سینما را بسنجیم.

ابراهیم فیاض در پاسخ به اینکه آیا سینمایی مستقلی وجود دارد، گفت: غرب‌ستیزی و غرب‌گرایی هر۲ غللط است. چون حب و بغض موجب عدم شناخت غرب می‌شود. این مشکلی همواره موجب عدم شناخت ما از غرب شده است. سینما دارای سه وجه هنر، تکنولوژیک و رسانه‌ است که برای پاسخ دادن به این سوال باید شناخت روشنی از آن‌ها داشته باشیم.

بهروز افخمی درباره وجود سینمای مستقل گفت: درباره سینما نمی‌توان احکام کلی صادر کرد. همین‌قدر می‌دانم که من شخصاً در تولید یک اثر هنری شباهت و تفاوت‌هایی در با آثار دیگران دارم. من خودم سینمای آمریکا را می‌پسندم البته منظور من هالیوود نیست.

وی گفت: در دهه اخیر سینمای آمریکا افت کرده و کم‌مایه‌تر شده و در معرض فروپاشی قرار گرفته است. علت این مسئله نیز کاهش یافتن هزینه‌های فیلم است. ساختن فیلم‌های واقعی در آمریکا حتی به عنوان فیلم مستقل نیز انجام نمی‌شود. منظور از مستقل عدم حمایت سفارش دهند است. ما فیلمسازی با تصمیم شخصی را فیلم مستقل می‌گویم. این سینما روز به روز ساختنش در آمریکا سخت‌تر می‌شود.

افخمی تاکید کرد: فیلمسازی اگر هنر باشد، هر اثر هنری یکه و تنهاست و در هیچ دسته بندی قرار نمی‌گیرد. هنر از راه و رسم اصول زیبایی‌شناسی که اصول منطق است، پیروی می‌کند.

فیاض در ادامه با بیان اینکه هرچیزی که تکنولوژیک باشد غربی است، اظهار داشت: تکنولوژی سینما از غرب است. حتی تکنولوژی‌های نرم افزاری آن؛ اما در بعد هنری سینمای مستقل وجود دارد.

بهروز افخمی در پاسخ فیاض که مدعی شد فیلم عروس یک فیلم مستقل است و تاریخ فیلمسازی را به ۲، عنوان کرد: اگر فیلمی که به حدی برسد که ارزش هنری داشته باشد از قواعد شعر و موسیقی تبعیت می‌کند، چون خیلی تصنعی است که بگوییم هنرمند اثر هنری را به وجود آورده است.

فیاض در ادامه در توضیح جشنواره فجر در مقایسه با جشنواره فجر ۱۵ سال پیش، گفت: جشنواره فجر نمایانگر سیاست‌های دولت است که خیلی منفعلانه عمل می‌کند در حالیکه اسکار سیاست‌های یک ساله آمریکا را مشخص می‌کند.

وی افزود: سیاست‌های فرانسه در سینما‌های آن قرار دارد، اما سینمای ما آکادمیک ندارد. جشنواره عمار امروز به سمت سینمای جهانی حرکت می‌کند و بحث آکادمیک آن بیشتر از جشنواره فجر است، چون جشنواره فجر یک جشنواره برای خودنمایی وزیر است. فجر فقط مناسک و مناسب است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: جشنواره مقاومت امسال رقیب جشنواره فجر شده است. این جشنواره یک جریان جهانی را شکل می‌دهد تا در برابر جریان سینمای سلطه بایستد. آمریکا با ترامپ درحال سرنگونی است، منظور ما از سرنگونی حذف آمریکا نیست بلکه ایجاد ساختار جدید است.

وی افزود: دنیا و سینما در حال عوض شدن است. سینما را نیز نمی‌توان با سبک قدیم نگه داشت. آنچه به جهان فرم می‌دهد، هنر است. اندیشه بحث جدیدی است و سینما در بُعد تمدنی در حال شکل دادن عرصه جدیدی است.

فیاض عنوان کرد: سینمای آینده جهان را شکل می‌دهد، جشنواره فجر، مقاومت و عمار در حال تکمیل شدن هم هستند. اگر این مجموعه‌ها بتوانند همدیگر را پوشش دهند. سینمای ما با این جشنواره‌ها آینده را خواهد ساخت.

بهروز افخمی درباره جشنواره‌ها گفت: در جشنواره تماشاچی واقعی وجود ندارد. فضای جشنواره بیشتر شبیه به سیرک است. در ۱۰ تا ۱۵ سال اخیر معنای جشنواره‌ها عوض شده است. جشنواره‌ها جایگزین مدارس سینمایی می‌شوند بنابراین جشنواره‌ها در ۱۵ سال اخیر چیز خوبی شده‌اند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار