دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

افزایش توان دفاعی نداجا با بهره‌گیری از زیردریایی‌های پنهان‌کار/ جزئیات پدافندی ناوشکن «سهند»

زیردریایی‌های کلاس «غدیر» با بهره‌گیری از موتور‌های دیزلی و قابلیت پنهان‌کاری، ماموریت خود را در خلیج فاس آغاز کرده‌اند.
کد خبر: ۳۲۱۵۲۷
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۵:۱۰ - 08December 2018

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، نظام اسلامی در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب، در راستای ایجاد امنیت پایدار در مناطق دریایی، آب‌های سرزمینی و آب‌های آزاد و حفظ و حراست از خطوط مواصلاتی با تکیه بر دانش بومی از مرز‌های تحریم و تهدید عبور کرده و با تکیه بر دانش بومی و ظرفیت‌های داخلی توانسته است در منطقه، خود را به عنوان یک قدرت دریایی بزرگ با ظرفیت اقیانوسی تبدیل کند.

بر این اساس، نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران طی روز‌های گذشته و همزمان با هفتم آذر سالروز عملیات غرورآفرین «مروارید»، دو فروند زیردریایی کلاس «غدیر» و یک فروند ناوشکن رزمی را با نام «سهند» راهی آب‌های گرم خلیج فارس و آب‌های آزاد کرد.

طراحی و ساخت زیردریایی امروزه یکی از مهم‌ترین پارامتر‌های سنجش توان استراتژیک و قدرت دفاعی یک کشور در مواجهه با دیگر بازیگران بین‌المللی در عرصه دریا‌ها محسوب می‌شود؛ از این رو کشوری که توانایی ساخت و بهره‌گیری از این سامانه‌های پیشرفته دریایی را داشته باشد در زمره کشور‌های با دانش و فناوری روز در حوزه دریایی شناخته می‌شود.

صنعتگران جمهوری اسلامی که پیش از این در حوزه ساخت شناور‌های سطحی همچون «جماران» به ۱۲ سال زمان نیاز داشتند، امروز با بهره‌گیری از تجربیات گذشته، دانش فنی و هم‌افزایی با مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی قادرند که پیچیده‌ترین شناور‌های سطحی و زیرسطحی را در کمترین زمان ممکن یعنی در حدود سه الی چهار سال طراحی و تولید کنند.

افزایش توان دفاعی نداجا با بهره‌گیری از زیردریایی‌های پنهان‌کار/ تشریح قابلیت‌های پدافندی ناوشکن سهند

هنگامی که ساخت اولین زیردریایی غدیر چهار سال به طول انجامید، شاید کمتر کسی می‌پنداشت که صنایع دریایی ایران به آنچنان توانی دست یابد که زیردریایی غدیر ۹۵۵ را ظرف ۱۸ ماه طراحی و تولید کند.

زیردریایی مدل ۹۵۵ که به تازگی در خلیج فارس به ناوگان نداجا ملحق شد، از سامانه کنترل آتش پیشرفته، سامانه بومی رانش موتور اصلی، سامانه شلیک موشک زیرسطح به سطح، سامانه طراحی ناوبری سه بعدی، سامانه بهینه‌سازی پریسکوپ، سامانه یکپارچه سوناری، سامانه راداری و سامانه مدیریت نبرد، باتری‌های بومی زیردریایی و انواع مکانیسم‌های هیدرولیکی برخوردار است. این زیردریایی دارای ۱۲۰ تن وزن و ۳۰ متر طول است و بدنه آن در صنایع فولاد آلیاژی کشور تولید شده است.

از دیگر قابلیت‌های زیردریایی کلاس غدیر ۹۵۵ رادارگریزی و کف‌نشینی در اعماق دریا‌هاست؛ این ویژگی باعث می‌شود تا این شناور‌ها به دور از هرگونه کشف و مشاهده از سوی دشمن و با بهره‌گیری از قابلیت‌های سوناری خود ضمن رهگیری اهداف سطحی، آن‌ها را در فواصل دور با موشک‌های زیرسطح به سطح مورد هدف قرار دهد که این قابلیت بر پایه اصل غافلگیری در صنعت دفاعی کشور مورد توجه قرار گرفته است.

افزایش توان دفاعی نداجا با بهره‌گیری از زیردریایی‌های پنهان‌کار/ تشریح قابلیت‌های پدافندی ناوشکن سهند

براساس آنچه که کارشناسان عرصه دریایی عنوان کرده‌اند به زودی تمامی زیرسطحی‌های کلاس غدیر به اژدر‌های «والفجر» مجهز خواهند شد که هر کدام قابلیت تخریبی معادل شش برابر موشک کروز دریایی را دارند و قادرند که شناور‌هایی با بیش از هزار تن را به سرعت منهدم و غرق کنند.

به گفته «امیر رستگاری» رئیس سازمان صنایع دریایی، پریسکوپ این زیردریایی منحصر به فرد است و کشور‌های صنعتی دنیا امروز متقاضی خرید این پریسکوپ و سامانه اپتیکی از جمهوری اسلامی ایران هستند.

وی همچنین در خصوص سامانه رانش زیردریایی غدیر، خاطرنشان کرد: به فناوری تولید موتور‌های BLDC رسیده‌ایم که این موتور‌ها بدون جاروبک و ذغال هستند.

امیر رستگاری در خصوص صرفه جویی ارزی ساخت این دو زیرسطحی گفت: امروز در حوزه ساخت، تجهیز و بهینه‌سازی انواع مختلف زیردریایی‌ها، صرفه‌جویی ارزی بالغ بر ۲۰ میلیون دلار انجام شده و ضمن آن، سبب ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم در سطح کشور، حصول دانش در حوزه سخت‌افزار و نرم‌افزار و تربیت نیروی انسانی متخصص شده است.

همچنین سردار تقی‌زاده جانشین وزیر دفاع در مراسم الحاق این زیردریایی با اشاره به جایگاه و اهمیت راهبردی این زیردریایی‌ها در حوزه دفاعی و امنیتی کشور گفت: امتیاز برجسته این دستاورد راهبردی، پنهان ماندن از دید شناور‌های زیرسطحی بیگانه است که می‌تواند برابر اصل غافلگیری در محیط‌های ناهمگن دریا، به عنوان یک شکارچی مخوف هر متجاوزی را مورد اصابت قرار دهد.

سردار تقی زاده افزود: زیردریایی یک وسیله استراتژیک است و از نظر طراحان و سازندگان، زیردریایی آیینه‌ی تمام‌نمای پیشرفت علوم و تکنولوژی و صنعت است که بخش مهمی از پیشرفت صنعتی و اقتصادی کشور‌ها و توان رقابت آن‌ها در زمان کنونی مدیون انتقال علوم و صنایع زیردریایی به بخش صنعت و اقتصاد آن کشورهاست.

افزایش توان دفاعی نداجا با بهره‌گیری از زیردریایی‌های پنهان‌کار/ تشریح قابلیت‌های پدافندی ناوشکن سهند

در ادامه این گزارش، به معرفی جزئیات ناوشکن بومی سهند پرداخته‌ایم.

بر این اساس، امیر دریادار «حسین خانزادی» در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ما، با اشاره به توانمندی‌های استراتژیک و حیاتی ناوشکن جمهوری اسلامی ایران «سهند» اظهار داشت: وقتی کشوری در حوزه تجهیزات دفاعی به خودکفایی می‌رسد به این معناست که امنیت آن کشور، پایدار و مستقل است و آن کشور در برقراری امنیت نیازی به قدرت‌های فرامنطقه‌ای ندارد.

وی افزود: دشمن می‌داند وقتی امنیت، اقتدار و تسلیحات در کشوری بومی شد، یعنی تحریم برای آن کشور مسأله‌ای مضحک و شوخی است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: موضوع دیگر این است که وقتی تسلیحات در یک مملکت بومی شد، دشمن دیگر توانایی برآورد قدرت تسلیحاتی آن کشور را ندارد. نیروی دریایی با اتکا به ظرفیت‌ها و دانشی که در داخل کشور وجود دارد، امروز با بهره‌گیری از ظرفیت انقلاب و توانمندی ملت، فرزندان این مملکت و همه مجموعه‌های دفاعی تبدیل به نیروی دریایی اقیانوسی شده است.

وی در خصوص توانمندی‌های تسلیحاتی و تجهیزاتی ناوشکن سهند گفت: نام این ناوشکن را باید «مقتدر ایرانی» بگذاریم؛ چراکه تمام سامانه‌های آن بومی و ساخته داخل است و حتی یک پیچ آن وابسته به بیرون نیست.

دریادار خانزادی با بیان اینکه این ناوشکن توانایی حضور در آب‌های عمیق و اقیانوس را دارد، تصریح کرد: انواع تسلیحات و سامانه‌های مصونیت‌بخش و نسل جدیدی از توپ‌های پیشرفته با نواخت تیر‌ بالا بر روی این شناور نصب شده است.

افزایش توان دفاعی نداجا با بهره‌گیری از زیردریایی‌های پنهان‌کار/ تشریح قابلیت‌های پدافندی ناوشکن سهند

وی افزود: ناوشکن سهند نسبت به نمونه‌های قبلی، توانایی حمل بالگرد‌های بزرگتر و حمل و پرتاب موشک‌های دوربرد‌تر را دارد. در مجموع، این ناوشکن از سامانه‌هایی برخوردار است که اجازه می‌دهد در یک ناوگروه و یا به طور مستقل، تمام عملیات‌هایی را که در زیرسطح، سطح و هوا از آن انتظار می‌رود، انجام دهد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به توانمندی پدافندی این ناوشکن در مقابله با موشک‌های کروز گفت: این ناوشکن با بهره‌گیری از سامانه‌های راداری قدرتمند، قابلیت رهگیری و انهدام موشک‌های کروز را دارد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش همچنین در مراسم الحاق دو فروند زیرسطحی خطاب به کشور‌های دوست در منطقه گفت: پیشرفت‌های عظیم دفاعی جمهوری اسلامی در منطقه چیزی را جز دستیابی به امنیت جمعی نشانه نرفته است و آن‌هایی که در مسیر این امنیت جمعی قرار می‌گیرند، حتما از این ظرفیت بزرگ بهره‌مند خواهند شد و کسانی که در صف استکبار جهانی هستند و کسانی که تلاش می‌کنند تا امنیت مطلوب در منطقه را با تهدید مواجه کنند، بدانند که قدرت بسیار مستحکمی شبانه روزی در منطقه حضور دارد و اجازه نخواهد داد که کانون ناامنی در منطقه شکل گیرد.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها