جنبش جلیقه زردها و چالش رئیس جمهور جوان

حمایت گسترده فرانسوی‌ها از جنبش جلیقه زردها نشان می‌دهد که رئیس جمهور جوان فرانسه با چالش جدیدی روبرو شده و مجبور شده به نخست وزیر خود دستور دهد تا با سران جنبش گفت‎وگو کند.
کد خبر: ۳۲۱۷۹۵
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۹ - 04December 2018

گروه بین‌الملل دفاع پرس: حدود ۲۸۷ هزار نفر از مردم فرانسه تحت عنوان «جلیقه زردها» سازماندهی شده و روز شنبه ۱۷ نوامبر سال‌جاری در اعتراض به تصمیم دولت مبنی بر اعمال تعرفه اضافی بر سوخت مایع صد‌ها خیابان در سراسر این کشور را بستند. بسیاری از مغازه‌ها و مراکز تجاری در منطقه مرکزی پاریس تعطیل و خدمات رسانی حمل و نقل عمومی مختل شده است.

۴ هزار پلیس برای مقابله با اعتراضات در حال انجام ماموریت هستند. براساس نظرسنجی‌ها ۸۴ درصد مردم فرانسه از اعتراضات اخیر حمایت می‌کنند. پلیس این کشور نیز اعلام کرد که در جریان این تجمعات در پاریس و دیگر شهر‌های فرانسه، ۴۵۸ نفر بازداشت شده‌اند.

جنبش جلیقه زردها و چالش رئیس جمهور جوان

پلیس برای مقابله با معترضانی که در اطراف خیابان «شانزه لیزه» پاریس تجمع کرده‌اند از گاز اشک آور و ماشین‌های آب‌پاش استفاده کرده است. معترضان اقدام به سوزاندن شمار بسیاری خودرو و سطل‌های زباله در سطح شهر پاریس کرده و با پرتاب سنگ و شیشه به سوی ماموران پلیس با آن‌ها درگیر شدند.

اعتراضات فعلی در فرانسه که به اعتراضات جلیقه زرد‌ها معروف شده، از آن جا قابل توجه است که از سوی احزاب و یا سندیکا‌ها و نهاد‌های مردمی ساماندهی نشده است، بلکه بطور خودجوش با فراخوان مردمی در گروه‌ها و شبکه‌ها مجازی شکل گرفته و در واقع مدیریت آن از سوی هیچکدام از گروه‌ها و یا شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی فرانسه نیست.

جرقه اعتراضات نیز از ماجرای پریسیلیا لودوسکی، زن راننده جوان سی دو ساله در یکی از حومه‌های دور پاریس شروع شد که برای کاهش قیمت سوخت کمپین و توماری را روی اینترنت منتشر کرد و از مردم خواست آن را امضا کنند و پس از این گزارش شمار زیادی این درخواست کاهش قیمت سوخت را امضا کردند و عدم پاسخ مقامات دولتی به این درخواست‌ها به اعتراضات خیابانی و وضعیت فعلی در پاریس منجر شد.

نام جلیقه زرد، نیز برگرفته از جلیقه‌های زرد موجود در خودرو‌های فرانسوی‌ها در مواقع اضطراری است و عدم وجود آن که طبق قانون اجباری است، جریمه بیش از 150 دلار را به همراه خواهد داشت. جلیقه زرد‌ها می‌گویند دلایل اصلی تظاهرات شان، افزایش مالیات بر فرآورده‌های نفتی، افزایش قیمت سوخت و کاهش قدرت خرید است.

جنبش جلیقه زردها و چالش رئیس جمهور جوان

با این حال رسانه‌های فرانسوی نارضایتی عمومی ازعدم رعایت عدالت اجتماعی را از دلایل کلی این اعتراضات و حمایت از آن برمی‌شمرند. از سوی دیگر اعتراضات جلیقه زرد‌ها نیز به سرعت رنگ و بوی سیاسی‌تری پیدا کرده و معترضان اکنون استعفای امانوئل مکرون، رئیس جمهوری را می‌خواهند.

این اعتراضات موقعیت فعلی دولت مکرون را از آن چه پیشتر بود، سخت‌تر و دشوارتر کرده است. مدت‌ها بود که نظرسنجی‌ها از کاهش محبوبیت مکرون سخن می‌گفتند و حال اعتراضات در واقع محبوبیت رئیس جمهور فرانسه را در سراشیبی سقوط قرار داده است. بنابر بر نظرسنجی مؤسسه ب. وآ، در هفته اول اعتراضات، ۶۵ درصد فرانسوی‌ها از جریان جلیقه زرد‌ها حمایت کردند و همچنین ۴۲ درصد گفته بودند در تجمع آن‌ها شرکت می‌کنند، اما یک هفته بعد این آمار افزایش یافت و حدود ۷۳ درصد فرانسوی‌ها از حرکت جلیقه زرد‌ها حمایت کردند. ۷۰ درصد هم گفتند دولت باید پروژه افزایش مالیات بر سوخت را متوقف کند. این در حالی است که مکرون در واکنشی شدیدالحن به اعتراضات گفته بود که معترضان باید «خجالت بکشند و خشونت در فرانسه جایی ندارد.» با این حال معترضان که در ابتدا خواستار توقف طرح مالیاتی مکرون بودند، حال استعفای او را خواسته‌اند و نظرسنجی‌ها نیز حمایت گسترده فرانسوی‌ها از این اعتراضات را نشان می‌دهد که رئیس جمهور جوان فرانسه را با چالش جدیدی روبرو کرده است، تا جایی که وی به نخست وزیر خود دستور داد تا با سران جنبش جلیقه زرد‌ها گفت‎وگو کند.

جنبش جلیقه زردها و چالش رئیس جمهور جوان

این در حالی است که هفته گذشته امانوئل مکرون در واکنش به خشم و تظاهرات گسترده در این کشور در اعتراض به افزایش بهای سوخت طی اظهاراتی گفت که خشم و شکایت شهروندان را شنیده است؛ اما به سیاست‌های خود در زمینه انرژی ادامه خواهد داد.

انتهای پیام/411

نظر شما
پربیننده ها